 |
|
 |
Manresa necessitaria 15,6 milions d’euros per arranjar de cop tots els vials que actualment té en mal estat. Així ho apunta la primera auditoria feta a l’espai urbà, que xifra en un 15% els carrers de la ciutat que en algun dels seus trams necessiten reformes. Entre aquest percentatge, l’Ajuntament ha marcat 24 actuacions d’actuació prioritària –hi ha carrers amb més d’una actuació– que, segons ha explicat aquest dilluns Jordi Serracanta, regidor de Qualitat Urbana, requeririen d’una inversió de 3,4 milions.
De moment, el govern de CDC i ERC s’ha compromès a destinar-hi un milió d’euros de cara l’any vinent, uns diners que, tal i com ha dit l’alcalde, Valentí Junyent, representen “amb diferència” la dotació econòmica més alta dedicada a l’espai urbà des del 2006, any en què precisament es va establir el rècord de la darrera dècada amb 530.000 euros. “És una xifra considerable després de les dificultats dels darrers anys”, ha assegurat.
En la presentació de l’auditoria, el batlle manresà ha afirmat que el milió “no serà un bolet”, sinó que el seu govern té la voluntat de donar continuïtat més enllà del 2017 al què han definit com un “pla de xoc per millorar l’estat de l’espai urbà”. No ha pogut definir la xifra del 2018, però ha subratllat que hi serà: “És la voluntat dels dos grups i, de fet, és un de les cinc prioritats que ens vam marcar en l’acord de governabilitat”, ha ressaltat l’alcalde.
L’Ajuntament aportarà amb recursos propis mig milió d’euros, mentre que la resta arribarà de la Diputació de Barcelona i, en menor mesura, de la Generalitat. Serracanta ha especificat que, a l’hora d’establir la prioritat, s’ha tingut en compte la seguretat, l’estat de degradació del ferm i els vehicles que suporta la via, i també s’ha fet una distribució per districtes “per donar compliment al conjunt de la ciutat”.
Tot i que aquest dilluns no s'han desvelat quins seran els carrers que es beneficiaran del primer milió d’euros, l’alcalde ha avançat que els dos trams de l’avinguda Les Bases classificats com a prioritaris tenen molts números per entrar en el primer paquet, pel trànsit que suporten i pel seu estat actual (hi ha diversos punts amb bonys). Es tracta del tram entre l’avinguda Universitària i el carrer Pere Vilella, i del de sota el túnel dels Ferrocarrils.
Altres carrers marcats com a prioritaris són el del Cos, el passeig Pere III, el carrer de la Pirelli, el Bruc, la carretera del Pont de Vilomara, el Viladordis, els del barri del Xup, els accessos als camps de futbol del Congost, Pirinaica i Cots, i els del parc de Puigterrà, entre d’altres. n
Calçades, voreres i altres elements del mobiliari urbà Les actuacions fan referència, sobretot, a calçades i voreres, tot i que es tindrà en compte una visió més global que, en alguns casos, comportarà la reparació o substitució de mobiliari urbà. També es parlarà amb les companyies de serveis per a ajuntar projectes i no haver d’aixecar dos cops els carrers.
L’auditoria ha tingut un cost de 35.000 euros L’auditoria que l’Ajuntament de Manresa va encarregar ha tingut un cost de 34.974,66 euros i ha estat realitzada per l’empresa Larix, que va guanyar el concurs públic convocat. El regidor de Planejament, Marc Aloy, ha destacat que l’encàrrec els ha permès saber l’estat dels carrers en un període curt de temps.
Equilibri entre les inversions dels darrers batlles En sis anys –del 2006 al 2011– l’alcalde socialista Josep Camprubí va destinar a la millora de l’espai urbà 1,74 milions d’euros. Amb Valentí Junyent –comptant anys complets d’alcaldia, del 2012 al 2016– s’hi han injectat 521.000 euros . Amb el milió del 2017, les comparacions entre els batlles s’equilibren.
Seguiment actualitzat de l’estat de l’espai urbà Aloy ha explicat que s’ha creat un equip que vetllarà pel pla de xoc. L’equip planificarà les actuacions i les coordinarà amb les empreses de serveis. També posarà al dia l’inventari de la via pública al sistema informàtic i incorporarà les obres del pla de xoc que es vagin executant –no s’havia fet mai a aquest nivell.
D’aquesta manera, ha dit, es podrà fer un seguiment constant de la via pública que permetrà fer previsions de futur i evitarà que s’hagi d’encarregar una nova auditoria. En el sistema, s’hi integraran elements de jardineria, contenidors, mobiliari i els senyals vials. |