Dilluns 16 de setembre de 2019
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA: BEQUES DE MENJADOR ESCOLAR   CLUB TIR PRECISIÓ MANRESA  

Congelació d’òvuls: el debat està servit
Investigadors de la UOC conclouen que el biaix de la informació impedeix prendre una decisió objectiva.l’afany comercial d'algunes clíniques pot portar a l’engany o generar falses expectatives
Congelació d’òvuls: el debat està servit. Foto: UOC

Redacció/UOC  
19/05/2019 10:58
Dos mocadors grocs, arravatats en una visita a la Sagrada Família
El Consell Comarcal del Bages adjudica 2.862 beques de menjador escolar
Jornada festiva i de formació per al nou punt lila
Festa de la Verema d'Ampans
 L’estudi The narratives of fertility clinics’ websites in Spain, d'un equip d'investigadors dels Estudis de Ciències de la Informació i la Comunicació de la UOC, demostra que la informació proporcionada per algunes clíniques de fertilitat es basa en un model comercial, que segueix la lògica del màrqueting i que no prioritza la informació objectiva perquè la dona prengui una decisió en consonància amb la seva situació davant del dilema de congelar els seus òvuls. Els webs són una de les principals vies per a captar clientes i, segons denuncia la investigadora Leila Mohammadi, presenten la congelació d’òvuls com «l’únic avenç tecnològic que permet solucionar el dilema del retard de la maternitat, com una opció de llibertat davant d’altres alternatives». La investigadora insisteix que aquest és un plantejament reduccionista, ja que el retard de la maternitat i la disminució del nombre de fills s’han d’abordar com un problema social. A Espanya, les dones tenen 1,2 fills de mitjana i donen a llum la primera criatura amb 32,5 anys d’edat, mentre que el 2005 la mitjana d’edat se situava en els 30 anys (Eurostat 2018; INE 2017).
 
Mercantilització de la maternitat
Mohammadi reconeix que un dels motius que l’ha dut a aprofundir en aquest tema és la preocupació per la mercantilització de la maternitat causada per problemes estructurals socials. Juntament amb els investigadors del grup Daniel Aranda i Silvia Martínez-Martínez, ha analitzat 19 webs de centres de fertilitat d’un total de 100 de seleccionats amb un cercador especialitzat en centres de salut i Google.
De l’anàlisi de l’estructura i els missatges dels webs es desprèn, segons els investigadors, la voluntat de «crear una connexió entre la tecnologia que permet congelar òvuls i els obstacles socials que troben les dones en la societat actual de consum neoliberal», de manera que la solució perfecta sembla que sigui retardar la maternitat congelant òvuls. Per a encunyar la idea es repeteixen conceptes com ara «preservació de la fertilitat», «tenir-ho tot», «retardar la maternitat per raons socials», «ser mare quan vulguis» i «taxa d’èxit». Per a reforçar la percepció de professionalitat de la clínica i el servei es recorre a esmentar la qualitat dels equips o fórmules com ara «els millors experts», «excel·lents índexs d’èxit», «taxes competitives» o «experiència prèvia de la clínica». «Les garanties i també testimonis com ara articles, entrevistes i comentaris confirmen la naturalesa comercial d’aquests continguts», afegeix l’experta.
 
Informació esbiaixada

La informació que s’exhibeix com a esquer, lamenten els investigadors, «no té fonts científiques i, en lloc de proporcionar la informació necessària per a clients potencials, està formulada per a atraure les dones a comprar els serveis que ofereixen».
Un exemple clar és el referit a la taxa d’èxit del procés. Tots els webs consultats presenten una taxa d’èxit alta i la converteixen en un element objectiu, però no es detalla com es calcula ni es recull el complex procés que implica la congelació d’òvuls. «Els missatges que veiem en els webs es defineixen amb l’objectiu de persuadir les dones sense oferir dades científiques», resumeix la investigadora. Per això, Mohammadi adverteix que la informació que presenten les clíniques no és suficient per a prendre la decisió correcta en un tema tan delicat i que, a més a més, «aquesta mena de missatge pot portar a l’engany de la dona en el procés de presa de decisions».
Finalment, Mohammadi llança una reflexió: «Posar l’accent en un procés com aquest trasllada tota la responsabilitat sobre els individus i especialment a la dona. La maternitat és una responsabilitat no solament individual sinó col·lectiva, i els reptes socials que hi estan relacionats s’han de resoldre amb solucions socials i introduint canvis en el mercat laboral, en els serveis públics i en la concepció de la institució familiar».



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: CONGELACIÓ D’ÒVULS  UOC 
També et pot interessar:
ACTUALITAT
Un 10% dels usuaris del patinet elèctric abans circulaven en cotxe o moto a Barcelona
ACTUALITAT
Projecte tecnològic per millorar el benestar animal i l'eficiència energètica
TENDÈNCIES
Xocolata: com més negra, millor

TENDÈNCIES
Les aplicacions de control parental no eviten l'accés dels menors al porno
TENDÈNCIES
Quatre tipus de rols tòxics que poden dinamitar un equip
ACTUALITAT
Què cal fer perquè la parella sobrevisqui a l'estiu?
El bitllet senzill del bus urbà de Manresa costa 1 euro
Dos mocadors grocs, arravatats en una visita a la Sagrada Família
El Govern finalitza el desplegament de fibra òptica a 58 nous municipis de Barcelona
Fira Mediterrània lidera un projecte euroregional
Menys bolets i més tardans
Cap de setmana atapeït pel Club Tir Precisió Manresa
Si vols anar ben servit... fes-te tu mateix el llit
Festa de la Verema d'Ampans


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]