Divendres 18 de octubre de 2019
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA: VAGA GENERAL   MESES ELECTORALS   CEM  

Un 10% dels usuaris del patinet elèctric abans circulaven en cotxe o moto a Barcelona
Els efectes sobre el medi ambient i la necessitat de regulació centren el debat sobre aquest transport a les ciutats.
Els efectes sobre el medi ambient i la necessitat de regulació centren el debat sobre aquest transport a les ciutats. Foto: Jordi Preñanosa

ACTUALITAT / Redacció/UOC  
14/09/2019 10:29
Més de 9.000 persones es manifesten a Manresa
Serveis mínims i moltes persianes abaixades
Sorteig per formar les meses electorals
CEM: "hem d'anar a Igualada amb molta il·lusió a buscar els tres punts"
Va ser el producte estrella del Nadal passat i, segons els experts, la febre del patinet elèctric no ha fet sinó començar. Un dels models, el Xiaomi Mi Scooter, figurava entre els 10 productes més venuts a Amazon durant el Nadal passat, una mostra de la revolució que està desencadenant aquest vehicle de mobilitat personal (VMP). Un altre signe que cada vegada hi ha més ciutadans que el trien com a mitjà de transport és l'auge del lloguer compartit, dirigit per empreses privades: Bolt, una multinacional de la micromobilitat estoniana, ja té més de 25 milions d'usuaris en 30 països. I un altre dels gegants, la nord-americana Lime, assegura que l'ocupació dels seus patinets es va multiplicar gairebé per sis en els últims mesos. 

No obstant això, el desembarcament del patinet elèctric a les grans ciutats no està essent pacífic. Segons el fiscal de sala coordinador de Seguretat Viària (Ministeri de l'Interior), Bartolomé Vargas, durant els 11 primers mesos de l'any passat es van produir a Espanya 273 accidents en què van estar implicats patinets elèctrics i, almenys en dos, hi va haver morts. Un escenari en el qual pot ser que influeixi la situació d'alegalitat que viu el sector. «Que no hi hagi regulació crida el comportament incívic perquè els usuaris que utilitzen aquests vehicles no estan controlats. Això vol dir que hi pot haver menors conduint, que es condueixi sense casc, que augmenti no tant el nombre d'accidents com la possibilitat que aquests siguin més greus... A més, no queda clar per on poden circular i per on no, cosa que fa que s'agreugin els conflictes amb els altres modes de transport», explica Eduard J. Álvarez, professor dels Estudis d'Economia i Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i expert en mobilitat i logística urbana.

Segons explica J. Álvarez, també professor del màster Ciutat i Urbanisme de la UOC, quan hi ha un accident entre dos cossos no importa únicament la velocitat sinó el producte de la massa (el pes de la persona) per la velocitat. Per això una col·lisió entre un vianant i un patinador pot resultar molt greu. «Si un patinet xoca contra un cotxe pot generar un gran problema per al conductor del patinet. Però un patinet que circula a 30 km/h i xoca contra un vianant pot causar tant de mal com una bicicleta o un ciclomotor, o fins i tot més, i això cal considerar-ho. El fet de no regular obre un ventall d'incertesa i de perillositat en les vies que és difícil de gestionar», adverteix el professor.

Una regulació immediata
És una de les raons per les quals els experts en mobilitat urbana reclamen una bona regulació immediata, ja que fins avui la Direcció General de Trànsit només ha dictat una instrucció, el 2016, que ha quedat obsoleta per l'evolució tecnològica dels models. Països com França ja han regulat l'ús d'aquests dispositius a causa dels problemes que ocasionaven, ja que en ciutats com París la situació era caòtica.

«Des del meu punt de vista, la regulació aquí és senzilla: assimilar el patinet elèctric al ciclomotor», explica Eduard J. Álvarez, que afirma que d'aquesta manera el casc seria obligatori, tothom tindria assegurança, es necessitaria una llicència per a conduir-los, només en podrien fer servir els més grans de 16 anys i haurien de portar llum i circular per la calçada. A més, obligant els usuaris del patinet a anar per la calçada, es reforçaria «la tendència de les ciutats a regular les vies com a vies 30, ja que els cotxes hauran d'anar amb més compte. I això sí que contribuiria a la mobilitat urbana», afirma.

La sostenibilitat, en dubte
Un dels avantatges que s'associa a l'ús dels VMP és que milloren la sostenibilitat de la mobilitat urbana. Tanmateix, també aquesta condició s'està qüestionant. La raó és que, encara que la transició cap a la mobilitat elèctrica tingui aspectes positius per a les ciutats perquè significa molta menys contaminació a destinació i motors més eficients, l'electricitat necessària per al seu funcionament s'ha de produir en algun lloc, i amb les fonts de generació d'energia actuals no és sostenible. «Al final estem creant un altre tipus de contaminació sobre el planeta, encara que es redueixi, i molt, la contaminació a destinació», assenyala el professor de la UOC.

Un altre problema relacionat amb la sostenibilitat dels patinets elèctrics és que no capten usuaris que hagin decidit canviar el cotxe per aquest mitjà de transport, que era l'objectiu. Segons mostrava el segon baròmetre del RACC del ciclista urbà a Barcelona, més del 30% dels que fan servir el patinet procedeix del transport públic, i el 41% procedeix de modes no motoritzats, cosa que significa que són persones que anaven caminant o amb bicicleta. «Si l'objectiu era fer un transvasament del vehicle de combustió al vehicle elèctric, només n'estem captant un 10%, que és el nombre d'usuaris de patinet que procedeixen del cotxe o de la moto. I aquest és un percentatge tan petit que no compensa», assenyala Eduard J. Álvarez.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: PATINET ELECTRIC   UOC 
També et pot interessar:
ACTUALITAT
La UOC i Elisava posen en marxa el primer màster en línia amb realitat virtual
SOCIETAT
La manca de vocació tècnica de les nenes posa en perill el seu futur laboral
TENDÈNCIES
El TERMCAT i la UOC creen un diccionari en català

ACTUALITAT
Les fintech dupliquen la seva presència al món
ACTUALITAT
Caçar pokémons
ACTUALITAT
Una quarta part dels diabètics té un risc elevat de patir problemes coronaris
S'ajorna l'espectacle "(les)Brossa" que havia d'obrir el Tocats de Lletra
Serveis mínims i moltes persianes abaixades
Nova edició del Taller de Música per a Nadons
Festa dels Panyos
La llei ha de fer prevaler els interessos del nadó en la gestació subrogada
CEM: "hem d'anar a Igualada amb molta il·lusió a buscar els tres punts"
16ns 10K i 4ts 5K Urbans a Manresa: afectacions al trànsit
Sorteig per formar les meses electorals




 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]