Divendres 29 de març de 2024
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

El 70% dels 'millenials' que entren a YouTube ho fa per aprendre
Experts analitzen com els edutubers i influencers s'han convertit en divulgadors de coneixement a les xarxes socials.
Youtube

Redacció/UOC  
08/12/2019 15:50
Manresa celebrarà una jornada sobre la reintroducció de la natura als patis de les escoles
L’obra ‘Golfes’, tornarà a la sala petita del Kursaal en doble funció el dijous de la Festa Major
ERC Bages escull Ferran Estruch com a candidat a les eleccions del 12 maig
Primera reunió organitzativa de l’obra ‘La Santa Espina’ de Guimerà
Aprendre cuina macrobiòtica, entendre què és un forat negre, fer una espasa amb papiroflèxia, aprendre història o tècniques de jardineria japonesa a YouTube pot ser fàcil o difícil, però és una pràctica recurrent sobretot en els joves. La plataforma de vídeos és la xarxa per excel·lència on aprendre coses. El 70% dels millenials que usen YouTube han vist un vídeo per a aprendre alguna cosa nova o per a aprofundir en algun tema que els interessa, segons dades de Google sobre YouTube del 2017. «Els vídeos educatius a YouTube són un format molt interessant per a l'usuari, són propers, audiovisuals, amb un estil fresc i amè, permeten empatitzar amb el youtuber i el fet que es pugui consultar el vídeo tants cops com es vulgui és un avantatge», explica José J. Priego, professor dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC.

Aprendre alguna cosa nova a YouTube et fa sentir apoderat

Cada dia es produeixen mil milions de visites amb contingut relacionat amb l'aprenentatge i se'n comparteixen més d'un milió. Algunes de les claus de l'èxit són la narració oral, un llenguatge col·loquial, l'ús de la primera persona per a explicar l'experiència o el coneixement propis, sumat a l'alt consum que els joves fan de les xarxes socials —al dia, el 47% de la generació Z passa més de tres hores a YouTube i el 22% dels millenials també. A més, la preferència per plataformes visuals com YouTube en primer lloc i Instagram en segon explica part de l'auge. Un èxit que també ha vist la mateixa plataforma, que ha anunciat una inversió de 20 milions de dòlars per a la seva iniciativa de divulgació, YouTube Learning.

Mirar un vídeo és, per a molts usuaris, la manera més efectiva d'entendre o conèixer un tema, i les opcions de continguts a YouTube són inabastables i molt diverses. Un 86% dels usuaris afirma que hi entra sovint per aprendre alguna cosa nova. «La gent mira vídeos en línia per aprendre noves habilitats, aprendre coses, perseguir passions o consultar dubtes, i això els dona seguretat i confiança», explica Pablo Lara, professor dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC i organitzador de la II Jornada Cicle Tendències en Societat Digital: Influencers com a Nous Mediadors de la Informació i el Coneixement, que tindrà lloc el 4 de desembre al Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (CEFJE). Segons Google, més del 70% de les persones se sent apoderat, motivat o més segur després d'aprendre alguna cosa nova en un vídeo de YouTube.

Els nous divulgadors de coneixement: els edutubers

Davant d'aquest escenari, no ens ha d'estranyar que hagin sorgit noves figures divulgatives com els edutubers, youtubers especialitzats en ensenyament i divulgació. Alguns arrosseguen centenars de milers de seguidors, com ExpCaseros, Unicoos, Date un Vlog, CdeCiencia, La Gata de Schrödinger o Ciencias de la Ciencia, entre altres. «Som creadors de contingut que utilitzem el vídeo i la plataforma YouTube per a fer divulgació i ensenyar de manera gratuïta a qualsevol persona història, matemàtiques, música, màrqueting o qualsevol altre tema», afirma el professor Priego, autor del canal Ciencias de la Ciencia i ponent a la Jornada. Cada cop hi ha més classificacions en el món dels youtubers: infoentreteniment  (infotainment), videojugador (gammer), cuinòfil (foody), vlogger etc. «Es tracta d'una figura amb recorregut, no és un perfil estàtic ni consolidat, sinó que anirà canviant a partir de tres variables: patrons de consum d'informació per part dels usuaris, professionalització dels perfils dels youtubers i les regles jurídiques i econòmiques de les plataformes digitals», comenta Lara.

Tot i que YouTube és el gran referent, Instagram també s'ha obert a aquesta tendència. El nutricionista Carlos Ríos, amb 1.300.000 subscriptors, parla diàriament al seu compte sobre educació nutricional i saludable per als més petits. Ríos, creador del moviment Realfooding, també participarà com a ponent a la Jornada. «Fa cinc anys a YouTube només hi havia canals de divulgació en anglès, ara estan creixent molt i crec que és una manera de democratitzar l'educació», explica Priego.

Els Z prefereixen estudiar a YouTube que amb els llibres de text

Aconseguir entendre ciència de manera fàcil i divertida és un repte i un recurs útil per a molts joves que formen part de la generació Z. Segons l'estudi Beyond Millennials: The Next Generation of Learners, fet als Estats Units, el 59% dels estudiants d'entre 14 i 23 anys prefereix estudiar a YouTube en comptes de fer-ho amb els llibres escolars. Un 55% considera que la plataforma és una font adequada per al seu estudi. «No volem ser una alternativa a les classes, volem ser material que reforci el que els alumnes aprenen a classe», explica Priego.

La capacitat i la manera que tenen aquests influencers d'arribar a comunicar d'un mode més atractiu i efectiu el coneixement implica reptes i canvia paradigmes educatius. «Fa dècades que les metodologies educatives giren al voltant de la capacitat d'implicació i participació i l'aprenentatge informal», afirma Lara. Per exemple, les metodologies d'Apple amb l'aprenentatge basat en reptes (challenge-based learning) i altres com l'aprenentatge actiu (active learning) o les classes inverses (flipped classrooms). «YouTube ha estat la plataforma que, gràcies als edutubers, dona resposta a aquesta demanda, afavorint la participació i la implicació a partir de connectar el contingut audiovisual amb la necessitat d'aprenentatge de l'usuari», explica Lara.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: YOUTUBE   UOC 
També et pot interessar:
SOCIETAT
Aquestes són les raons de l'èxit de les mentories empresarials amb persones jubilades
ACTUALITAT
El 6,5 % de la població ha mostrat el seu rebuig a vacunar-se contra la COVID-19
TENDÈNCIES
Els addictes al mòbil, més vulnerables davant els cibercriminals

ACTUALITAT
Deu consells per liderar equips de teletreball
TENDÈNCIES
Educatool, una eina per saber si la manera d'educar els fills és l'adient
ACTUALITAT
Peacebuilder: intel·ligència artificial i mediació per solucionar conflictes
Anella verda al voltant de Manresa
ERC Bages escull Ferran Estruch com a candidat a les eleccions del 12 maig
Quins són els orígens i les característiques pròpies del Manga
Què fer si els teus empleats no compleixen els terminis
Primera reunió organitzativa de l’obra ‘La Santa Espina’ de Guimerà
Manresa celebrarà una jornada sobre la reintroducció de la natura als patis de les escoles
L’obra ‘Golfes’, tornarà a la sala petita del Kursaal en doble funció el dijous de la Festa Major
El PSC de Cardona posa en valor la política útil en l'oposició en una assemblea oberta


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]