Dimecres 26 de febrer de 2020
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

Cinturó, cadiretes i casc, objectiu de la primera campanya policial del 2020
Del 13 al 19 de gener, el Servei Català de Trànsit (SCT) ha coordinat amb Mossos d’Esquadra i Policies Locals una campanya policial preventiva d’ús de sistemes de seguretat passiva.
Cinturó, cadiretes i casc, objectiu de la primera campanya policial del 2020

Redacció  
24/01/2020 10:31
Enxampats dos lladres després d'un nou robatori a les Brucardes
Anna Rotllan i el CAE reben els premis Séquia 2020
L'escalador berguedà Xavier Batriu mor en caure d'un pont
Obeses i el Pol Petit passaran pels 'Batecs Culturals'
Aquesta estratègia operativa per controlar l’ús de cinturó (tant per part del conductor com de l’acompanyant i dels ocupants dels seients posteriors), del casc i dels sistemes de retenció infantil (SRI) a les carreteres i carrers de Catalunya pretén reduir les víctimes d’accidents de trànsit i recordar la importància d’emprar aquests dispositius i de fer-ho correctament.

Els resultats de les anteriors campanyes policials de seguretat passiva palesen la importància de donar continuïtat a aquestes accions preventives. En les dues campanyes de l’any passat de controls intensius d’ús dels dispositius de seguretat passiva (del 7 al 13 de gener i del 30 de setembre al 6 d’octubre), els Mossos d’Esquadra i Policies Locals van imposar un total de 2.916 denúncies (vegeu quadre), de les quals el 90% correspon al cinturó de seguretat (2.638 sancions).
Campanya control dispositius seguretat passiva

Any 2019
Denúncies ús cinturó* 2.638
Denúncies no ús o ús incorrecte SRI* 111
Denúncies ús del casc* 167
Total 2.916
*No utilitzar aquests sistemes de seguretat passiva o utilitzar-los inadequadament impliquen una sanció econòmica de 200,00 € i la pèrdua de 3 punts del carnet de conduir.

Aquesta esdevé la primera de les dinou campanyes preventives i integrals de les policies de Trànsit de Catalunya que l’SCT coordinarà aquest 2020. Enguany, s’hi han agregat dues campanyes de control dirigides als conductors de vehicles de mobilitat personal (VMP), que efectuaran les policies locals, vigilants i guàrdies municipals. La incorporació d’aquestes dues campanyes rau en l’increment d’ús d’aquest mode de transport els darrers anys a la majoria de municipis i ciutats del territori.

Greus conseqüències
No utilitzar els dispositius de seguretat passiva o fer-ho de manera incorrecta agreuja les conseqüències de lesivitat de les víctimes. De fet, no portar el cinturó, SRI o casc és, juntament amb la velocitat i la conducció sota els efectes de l’alcohol i altres drogues, una de les principals causes de lesions derivades dels accidents de trànsit. Davant d’això, l’SCT considera primordial donar continuïtat a aquestes campanyes intensives per seguir conscienciant els conductors i la resta d’usuaris dels riscos i conseqüències d’aquesta acció.

Així mateix, des de l’SCT es vol recordar a tots els usuaris de la necessitat de cordar-se el cinturó de seguretat en tots els vehicles, també en els autocars.

La seguretat passiva salva vides
Els elements de seguretat passiva són bàsics per salvar vides en cas de sinistre viari:
L’ús del cinturó de seguretat és obligatori per a tots els ocupants de tots els vehicles, en tots els trajectes i tant en vies urbanes com interurbanes. En cas de turismes, als seients del darrere també és obligatori i bàsic per evitar seqüeles greus en cas d’accident.

L’ús del cinturó redueix el risc de mortalitat en cas d’accident en un 75%. El seu ús, conjuntament amb el coixí de seguretat, representa una disminució de la mortalitat del 80%. El coixí de seguretat no és eficaç si no es complementa amb l’ús del cinturó de seguretat.

No utilitzar el cinturó pot causar lesions internes de caràcter greu o mortal, sobretot al cap i al tòrax. El cinturó protegeix tant de sortir disparat de l’habitacle del vehicle com d’impactar contra el parabrisa.

A 80 km/h un xoc frontal sense portar el cinturó de seguretat acostuma a comportar la mort o lesions de gravetat. En cas d’accident amb bolcada o gir brusc, el seu ús és fonamental. No portar-lo ben cordat multiplica per 25 el risc de patir lesions greus o mortals.

En zona urbana, la possibilitat de resultar ferit greu o mort és 5 vegades menor si es porta cordat el cinturó de seguretat.

Quan es produeix una frenada brusca, el pes d’una persona de constitució mitjana pot arribar a ser de 200 kg. En cas d’una col·lisió severa, els passatgers posteriors poden impactar amb els ocupants dels seients de davant i causar-los greus seqüeles i fins i tot la mort. En un impacte frontal, la probabilitat que un ocupant dels seients posteriors colpegi mortalment a un altre passatger dels seients de davant pot ser fins a 8 vegades més gran.

No utilitzar el cinturó de seguretat es considera una infracció greu i suposa una multa de 200 euros. Si l’infractor és el conductor, la sanció implica la pèrdua de 3 punts del carnet de conduir. No utilitzar adequadament el cinturó de seguretat és una infracció greu, però no comporta pèrdua de punts.

Els infants, sempre al darrere:
Els menors amb una altura igual o inferior a 135 cm han d’ocupar obligatòriament elsseients del darrere del vehicle i han d’utilitzar sempre un sistema de retenció homologat i adaptat a la seva talla i pes.

Excepcionalment, els menors amb una estatura igual o superior a 135 cm poden utilitzar directament els cinturons de seguretat del vehicle. No obstant això, fins els 150 cm és recomanable que continuïn fent servir un sistema de retenció infantil.

Si un nen viatja sense subjecció es multipliquen per 5 les possibilitats que pateixi lesions mortals o greus. Si el sistema de retenció infantil s’utilitza adequadament, es redueix fins en un 75% les lesions en cas d’accident.

Consells bàsics per portar el casc amb seguretat:
Cal que sigui homologat i es recomana que sigui del tipus integral. Si és integral, d’una sola peça, protegeix tot el cap i la cara. Cal portar-lo ben cordat i de la talla adequada. Ha de quedar ajustat i la corretja de subjecció no pot quedar solta ni superar mai la barbeta.

El casc no és per a tota la vida. La data límit del material amb què s’ha fabricat, l’ús, el tracte rebut o el grau d’exposició als elements meteorològics que hagi sofert limiten el seu correcte funcionament en cas d’accident.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a:
També et pot interessar:

“Cançons de tots els temps”
La Taula de la Salut Mental de Manresa ja té logotip
Ampans alerta que el Centre Especial de Treball té aturades dues línies
L'escalador berguedà Xavier Batriu mor en caure d'un pont
Torna 'Hache'
Obeses i el Pol Petit passaran pels 'Batecs Culturals'
Quinze medalles per l'Avinent en el Campionat de Catalunya Màster
Enganxen un camioner begut, sense ITV i el tacògraf inactiu



 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]