Dimarts 26 de gener de 2021
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

Impulsen una plataforma internacional per desenvolupar 'software' amb gamificació
Un projecte internacional crea una plataforma per fomentar el desenvolupament de software amb gamificació.
Impulsen una plataforma internacional per desenvolupar 'software' amb gamificació.

Redacció/UOC  
28/10/2020 21:47
"Jo no hauria de ser aquí" creació teatral compromesa amb la denúncia i prevenció de la violència de gènere
L'Ateneu Cooperatiu ha acompanyat 87 nous projectes d'economia social
El CAE manté el Joc de Ciutat de la Llum
La pressió assistencial continua altíssima i seguirà creixent
L'enginyeria del software, com a enginyeria que és, preconitza la necessitat de dissenyar el software abans de començar-lo a programar. Aquesta tasca de disseny, anomenada modelització, és clau per a la qualitat del producte final, però també és una de les més complicades d'aprendre, ja que és la part més creativa de tot el procés. Jordi Cabot, professor de recerca ICREA i cap del grup Systems, Software and Models (SOM Research Lab), de l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), ha participat en la creació d'una plataforma pionera que utilitza tècniques de gamificació per a l'aprenentatge del disseny i la modelització de software. Papygame és el resultat d'una col·laboració internacional d'investigadors que ha impulsat Papyrus, l'eina de software lliure més popular avui dia en aquest àmbit, per convertir-la en una eina eficaç per a l'aprenentatge del disseny de software. L'objectiu és augmentar la motivació dels estudiants i ajudar els educadors en l'ensenyament d'aquesta disciplina.

«La modelització és una eina fonamental per resoldre problemes i desenvolupar sistemes complexos, però requereix una capacitat d'abstracció alta i l'aprenentatge d'un llenguatge específic que fa que molts cops els estudiants tinguin problemes per començar a modelar correctament», explica Jordi Cabot, expert en modelització i coautor d'un llibre d'ensenyament d'aquesta disciplina (https://mdse-book.com/) utilitzat en més de cent universitats d'arreu del món. «L'objectiu de Papygame és que la tasca de modelització sigui més aviat com un joc i, per tant, afavoreixi que els estudiants practiquin més i es puguin animar veient com milloren les seves competències i com van pujant de nivell», explica l'investigador. La plataforma Papygame ha guanyat el premi a la millor demostració en el 23è. Congrés Internacional sobre Llenguatges i Sistemes d'Enginyeria Basats en Models (MODELS 20).

Punts, recompenses i un professor virtual

Habitualment, el procés d'aprenentatge es basa en classes teòriques en què els estudiants aprenen conceptes que després apliquen en diferents tasques o projectes. Papygame s'instal·la a l'ordinador i permet l'autoaprenentatge dels estudiants mitjançant exercicis proposats i avaluats per la plataforma que pugen de nivell a mesura que es van completant fases.

La nova plataforma planteja tasques de modelització amb objectius pedagògics definits, però que estan estructurades en format de joc, com ara el joc del penjat. A més, per engrescar-los, a mesura que els estudiants van completant tasques i van creant models, reben punts que els permeten pujar de nivell o recompenses per desbloquejar funcionalitats de l'exercici. Aquesta avaluació del rendiment dels participants és un dels aspectes més complicats de la nova eina, ja que «la modelització no és matemàtica; no hi ha una solució exacta ni una única solució bona», detalla Jordi Cabot, que ha ajudat a definir com els resultats dels estudiants es poden comparar amb la solució oficial.

En la plataforma també apareix un professor virtual que explica les regles de cada joc i que felicita els estudiants pel seu rendiment quan han completat la tasca. La idea de tot plegat és que els estudiants s'hi enganxin i practiquin com més millor per dominar els principis de la modelització. A més, també els obliga a familiaritzar-se amb Papyrus i a aprendre no solament a modelar, sinó també a utilitzar una eina de modelització concreta i molt rellevant en el disseny de software.

Actualment, la plataforma incorpora diferents jocs dissenyats pels investigadors, però en un futur permetrà als professors crear tasques docents i incorporarà una biblioteca que inclourà jocs organitzats a partir d'objectius d'aprenentatge que es podran reutilitzar i que estarà oberta a les contribucions dels usuaris. A més, durant els pròxims mesos començarà una prova pilot per utilitzar aquesta eina en el grau d'Informàtica de les universitats que han contribuït a crear-la.

Institucions participants

A més de l'investigador de la UOC, en el projecte també hi participen els investigadors Antonio Bucchiarone, Annapaola Marconi i Mirko Perillo, de la Fundació Bruno Kessler (Itàlia); Maxime Savary-Leblanc i Xavier Le Pallec, de la Universitat de Lilla (França); Jean-Michel Bruel, de la Universitat de Tolosa (França); Antonio Cicchetti, de l'Escola Superior del Mälaren (Suècia); Sébastien Gérard, del CEA List (França), i Hamna Aslam, de la Universitat d'Innopolis (Rússia).

 



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: UOC   TENDENCIES 
També et pot interessar:
TENDÈNCIES
Consells per utilitzar els codis QR de forma segura
TENDÈNCIES
Vuit claus perquè una empresa digital triomfi
TENDÈNCIES
La UOC estudiarà si el dejú intermitent alenteix l'envelliment en dones postmenopàusiques

TENDÈNCIES
Què és l'Oniomania
TENDÈNCIES
Protegeix la teva mirada del cansament amb els contorns d'ulls
TENDÈNCIES
Un equip de la UOC dissenya una eina per automatitzar la programació de dispositius
Tot recordant a les víctimes de l'holocaust amb una espelma
La pressió assistencial continua altíssima i seguirà creixent
El CAE manté el Joc de Ciutat de la Llum
Valoren l'esforç de la Generalitat pels nous ajuts
Exigeixen que s’expulsin del cos els mossos que van participar a una agressió racista ara fa un any
180 llibres infantils i juvenils per als centres d'educació preescolar i primària de Súria
La promoció 2016-2017 d'UManresa continua amb un nivell d'inserció laboral per sobre del 85%
"Jo no hauria de ser aquí" creació teatral compromesa amb la denúncia i prevenció de la violència de gènere


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]