 |
|
|
 |
La municipalització del mercat com “l’oportunitat de fer un projecte nou per encara el futur, per tornar a començar treballant junts: Ajuntament i paradistes”. Aquesta és una de les idees que més va penetrar en la taula rodona que aquest dijous es va celebrar al Casino per encarar el futur del Puigmercadal, que actualment té el 30% de les seves parades tancades. Va ser un debat obert que va reunir més de quaranta persones, la majoria d’ells paradistes, però també veïns, clients, antics botiguers, representants d’altres entitats —com la UBIC— i la CUP, grup que va organitzar la trobada.
L’assistència va ser significativa —la sala de reunions estava plena— i va evidenciar, com es va dir, que hi ha molts manresans que s’estimen l’històric mercat. Sobre la taula, es van anar desgranant primer les mancances de l’equipament: la falta d’aparcament exclusiu per a clients, les multes, l’estat precari de les instal·lacions, l’horari comercial, la crisi, les grans àrees ubicades a l’exterior de la ciutat i l’estat “deplorable” d’un barri antic que “ha perdut la seva gent gran” van ser al centre del debat.
De seguida, però, els regidors de la CUP van instar a fer un punt i a part. A deixar “els retrets” a banda per “mirar de trobar solucions productives que serveixin per reactivar el mercat i el centre històric”, va dir Jordi Garcés.
Es va parlar de “l’especialització”, una via de negoci a explorar molt lligada al “producte de proximitat” i a “l’alimentació ecològica”. Perquè si alguna cosa té el Puigmercadal són “bons productes i de bona qualitat”. També d’afegir petits locals de restauració que servissin per allargar l’horari comercial a les tardes, i d’ajudes públiques puntuals i de curt termini com a mesura de xoc per incentivar “ja” la reobertura de parades.
Va ser aleshores, i quan ja havia passat més d’una hora de l’inici del debat, que va sorgir la paraula: remunicipalització. La gestió del mercat recau des del 2000 en l’empresa Mercat Puigmercadal SL, però la concessió s’acaba el juny d’aquest 2016 i és en aquest punt on els paradistes veuen una escletxa de futur per “repensar” el mercat i “el nou target al qual volem arribar, perquè el d’abans ja no el tenim”. Veuen la gestió pública com una oportunitat “per poder agafar les eines i els tècnics amb què compta l’Ajuntament i rellançar-lo, però treballant junts”, van ressaltar els paradistes, que són conscients que, si volen salvar el Puigmercadal, “haurem d’anar junts, no si val dir-los ‘aquí teniu el mercat’, cal anar de la mà”.
Actualment, 12 de les 39 parades no aixequen la persiana cada matí. |