Donar ús a edificis emblemàtics que ara són buits, “tornar la vida” a carrers com el Sant Miquel o el Sobrerroca, enderrocar part del Na Bastardes, promocionar la masoveria urbana per incentivar la rehabilitació de pisos vells i canviar la percepció negativa que la ciutat té del nucli antic. Són alguns dels 35 projectes que el Comissionat del Centre Històric, Adam Majó, ha posat aquest dimarts sobre la taula per girar la truita a un dels barris més deteriorats de Manresa.
La feina és majúscula i Majó, en la seva compareixença, ja ha avisat que algunes de les actuacions només seran factibles a “llarg termini”, però tal com ha apuntat l’alcalde, Valentí Junyent, la creació de la figura del comissionat és tot un pas i “una prova que estem pel nucli antic”. El barri “ha de remuntar” i l’alcalde espera aconseguir “la implicació de veïns i comerciants” per salvar “una situació de deteriorament molt acusada”.
El càrrec de Majó –que és exregidor de la CUP– és una “aposta i una prioritat” de l’equip de govern de CDC i ERC i té com a principals objectius “atraure persones, activitats i projectes al centre històric”, una feina que s’hauria de poder visualitzar en un període de cinc anys.
Entre els projectes, destaca retornar l’ús a immobles com l’auditori Sant Francesc, l’antiga Cambra de Comerç, la fonda Sant Antoni o l’edifici de l’Anònima –antiga seu d’Endesa a la Catalunya Central, ara a mans municipals, “que no ens podem permetre no aprofitar”, ha subratllat Junyent. També s’actuarà en matèria d’habitatge, posant el punt de mira en els edificis que necessiten rehabilitació, però “concentrant els esforços en els que són estratègics, descartant els que tenen poca llum, els de carrers estrets, plantes baixes o orientats al Nord”, pisos “on la gent del segle XXI ja no hi vol viure” i als quals caldrà buscar nous usos.
El comissionat ha reconegut que, en aquests moments, ni la iniciativa priva ni la pública “es faran càrrec” de les rehabilitacions, per això ha reiterat que cal ser “selectius” amb els que s’escullen i que “caldrà trobar fórmules com la masoveria urbana” per a fer-ho possible.
Recuperar l’orgull
Tant Majó com Junyent han instat a “recuperar l’orgull del barri antic” i a revertir “la percepció negativa amb fets i amb discurs: destacant els avantatges de viure o treballar al centre històric i fent que a la gent li vingui de gust passejar-hi”.