El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, no ha sabut posar aquest divendres una data al futur desdoblament de la C-55. Un any, dos anys, tres, deu o quinze. Aquesta ha estat la pregunta que no ha pogut respondre. Tampoc ha aclarit si hi ha la possibilitat que s’avanci, com a mínim, en una de les tres parts en què es divideix el projecte executiu.
I no ho ha pogut fer, ha explicat, per la “situació actual de dependència política i econòmica” de Catalunya cap a l’Estat espanyol, que “clama el cel i és absolutament indignant”. Rull, que ha estat a Manresa per presidir la reunió del Consorci Viari del Bages (que agrupa alcaldes i agents econòmics i socials del territori), ha assegurat que, en la situació actual, la línia de treball més factible i “eficaç” per traspassar trànsit de la C-55 cap a la C-16 és la de l’ampliació dels descomptes a l’autopista, una de les més cares de l’estat.
En aquest sentit, ha avançat que les limitacions en les bonificacions que s’havien previst per als vehicles que sortien del Bages –que havien d’entrar en vigor un cop s’acabessin les obres de millora de la seguretat a la C-55– “no s’aplicaran i seran esborrades del decret”. D’aquesta manera, els cotxes que surten de l’autopista per Sant Vicenç de Castellet i continuen cap Abrera o Terrassa per la C-55 o la C-58 seguiran gaudint dels descomptes, com fins ara.
El conseller admet que la mesura és “insuficient”, però afirma que es tracta “d’un primer pas per reconduir la situació” i va deixar la porta oberta a una futura ampliació dels descomptes de més abast, com podria ser la dels trams horaris que estan bonificats, tot i que sense concretar cap data. Amb la modificació, el Govern català busca que el transvasament de trànsit, que tot i els descomptes fins ara no s’ha produït –al dia hi ha 2.000 vehicles que se’n beneficien–, es pugui fer realitat. Perquè passi, caldrà fer “pedagogia”: “simplificarem el model i explicarem que les modificacions poden permetre derivar part del trànsit”, va dir després de reconèixer que el decret no es va explicar prou bé.
El pressupost i el FLA
El conseller ha aclarit que “l’objectiu a mitjà o llarg termini passa per bonificar d’una manera molt clara la C-16 en paral·lel de plantejar un desdoblament de la C-55”, però ha admès que “els recursos no hi són”. Ara per ara, “com a govern ens veiem molt limitats per les dificultats econòmiques i per això som pragmàtics, però on hi ha un altíssim nivell de coincidència és en el model final: volem que hi hagi un corredor d’altes prestacions, una autopista o una autovia que sigui permeable i que permeti poder accedir a l’entorn metropolità en millors condicions que les que hi ha ara”.
Això es podria aconseguirr si l’Estat espanyol “ens deixés els diners del Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA) al mateix preu que els paga ell. Cada any hem de destinar 350 milions d’euros més a pagar interessos per rebre els nostres propis diners, i això és inaudit”. Rull també ha fet referència als pressupostos. Si s’aproven “també serà més fàcil prendre aquest tipus de decisions”.
El Consorci vol la gratuïtat de 8 quilòmetres
En la trobada amb el conseller Rull, Joan Badia, president del Consorci, ha proposat al conseller una solució que , al seu parer, “es pot posar en funcionament de manera immediata”: suprimir el peatge lateral de Sant Vicenç de Castellet, de manera que l’autopista C-16 sigui gratuïta des de Castellbell i el Vilar fins a Santa Anna en els dos sentits de la marxa, a totes hores i qualsevol dia de la setmana. En el cas que els trajectes per la C-16 continuïn o vinguin de Terrassa, el Consorci proposa que s’apliqui un peatge tou. Són, en total, 8 quilòmetres d’autopista, que connectarien també cap el Berguedà. “És la manera que l’autopista esdevingui la via que connecti la Catalunya Central amb el Vallès i Barcelona i que la C55 sigui ronda de trànsit per l’interior de la comarca”, ha explicat Badia. Josep Rull s’ho ha anotat i ha emplaçat als presents a tornar-se a veure d'aquí a tres mesos.
L’enèsim accident
Precisament aquest divendres al matí, la C-55 ha afegit a la seva llista un nou accident, que s'ha saldat amb un ferit crític –un home de 38 anys que va ser traslladat al Parc Taulí de Sabadell en helicòpter– i un de menys greu. Ha estat un xoc entre una furgoneta i un turisme al punt quilomètric 14, en direcció Manresa i dins el terme de Monistrol de Montserrat. L’incident ha provocat cues de fins a tres quiòmetres que s'han succeït durant tot el matí.