 |
|
|
 |
Diverses entitats del Bages, en concret 23, s'han sumat a la Declaració de l'Agulla signada l'any 2003 per disset entitats de la comarca amb l'objectiu de preservar aquest espai verd.
El text actual, que serà entregat a l’actual president del Consorci de l’Agulla, Valentí Junyent, i a la Delegació Territorial d’Urbanisme de la Generalitat, ha estat firmat per la Federació d’Associacions de Veïns de Manresa (FAVM), les diverses associacions de veïns de Manresa (les Escodines, Barri Antic, Cal Gravat, Els Comtals, Cots Guix-Pujada Roja, Carretera de Santpedor, Passeig i Rodalies, Barriada de Saldes, Plaça Catalunya, Sant Pau, Sagrada Família, Valldaura, Xup), la Fundació Orfeó Manresà, l'Escola Agrària, Omnium Cultural, l'Associació Memòria Històrica, CECB, DEPANA, Col·legi de Biòlegs de Catalunya, Delegació del Bages del Col·legi d’Infermeria de Barcelona, Delegació del Bages-Berguedà del Col·legi d’Arquitectes i Meandre.
La nova declaració sorgeix després que l'any passat l'Ajuntament de Sant Fruitós de Bages acceptés a tràmit el projecte Portal de l'Agulla, que preveia un portal de carretera amb gasolinera i hotels a l’entorn del parc. Aquest fet va provocar una resposta cívica en contra de construir aquest portal en un entorn natural tan preuat i sensible per als ciutadans de la comarca.
El projecte en qüestió anava en direcció contrària als objectius i l'esperit de la Declaració de l'Agulla del 2003 i contradeia la preservació d’aquest espai que recullen tant el Pla territorial de les comarques centrals com el Pla Director Urbanístic del Bages. La preocupació ciutadana va ser canalitzada per la FAVM, Meandre i el Col·legi d’Arquitectes. El passat 20 d’abril es feia la presentació de la campanya “Reafirmem la Declaració de l’Agulla” a la sala d’actes de l’Institut Lluís de Peguera. Durant la campanya es van proposar aportacions al text a totes les associacions veïnals, entitats cíviques i col·legis professionals del Bages així com la signatura del document definitiu en el qual es reafirmava el compromís i els objectius del document signat el 2003. Es volia així blindar definitivament l’entorn de l’Agulla d’instal·lacions i projectes "incompatibles" amb el caràcter natural, agrícola, lúdic i de promoció de la salut d'aquest parc i entorn natural supramunicipal i d’incentivar als ajuntaments del Pla de Bages i al Consorci de l’Agulla a desenvolupar a curt termini el projecte d’adequació de tot l’entorn.
El projecte del Portal no va proseguir per la unanimitat política en contra del projecte i pel fet que el passat 4 de juny la Comissió Territorial d’Urbanisme de la Generalitat el descartés en aquesta ubicació. |