Dissabte 01 de agost de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

Els hospitals catalans atenen 220 persones en cinc anys per intoxicacions de bolets
La majoria es produeixen en l’àmbit familiar per la confusió de fongs tòxics amb espècies comestibles; tres persones han mort per aquesta causa en el darrer lustre
El departament de Salut demana precaució davant l'arrencada de la temporada de bolets. Foto: Arxiu

ACTUALITAT / Redacció  
14/10/2016 11:35
L'Ajuntament de Súria oneja les banderes a mig pal en motiu del dol oficial per l'accident a la mina
L’Ajuntament de Callús s’oposa al projecte actual de la planta de biogàs de Sant Mateu de Bages
Es manté el risc d'incendi forestal els propers dies
L’Hospital Sant Joan de Déu estrena un nou accés a l’Àrea de Radiologia
Els hospitals catalans han atès en els darrers cinc anys un total de 220 persones per intoxicacions relacionades amb la ingesta de bolets, 203 de les quals van necessitar ser ingressats al corresponent centre de salut. A més, en el darrer lustre, s’han notificat a l’Agència de Salut Pública de Catalunya 30 brots d'intoxicacions amb un total de 92 persones afectades, de les quals 23 van haver de ser hospitalitzades i tres van morir.

Aquestes són algunes de les dades que ha donat a conèixer aquest divendres el departament de Salut de la Generalitat davant l'arrencada de la temporada de bolets 2016 que, com cada any, portarà centenars de persones als boscos catalans.
 
Segons fonts del departament, els símptomes d’intoxicació varien segons l’espècie que l’ha produït i es algun d'ells es poden barrejar. Estaríem parlant de forts dolors d'estómac, suor freda, vòmits dolorosos i continuats, diarrees fètides i abundants, vertigen, prostració total, deliris i períodes alternatius de crisi i de calma. Els primers símptomes es poden presentar al cap de poca estona d’haver menjat els bolets o passades algunes hores.

Davant de qualsevol aparició d'un d'aquests símptomes, "per poc importants que semblin", s'ha d'anar "immediatament a un centre sanitari", informa el departament. L'eficàcia del tractament depèn, assegura, de la rapidesa amb què s'actuï.
 
La Societat Catalana de Micologia i l’Agència de Salut Pública de Catalunya recorden els consells i donen recomanacions per aprendre a identificar els bolets i evitar les intoxicacions.

-Colliu només els bolets d’espècies comestibles conegudes, que presentin un bon estat de conservació i que sapigueu identificar del cert. Davant de qualsevol dubte, no l’agafeu mai i encara menys us el mengeu.

-Rebutgeu els exemplars trencats, els que ja s’han començat a descompondre o els que estiguin florits, amarats d’aigua o s’hagin gelat durant la nit.

-Cal tenir en compte que, després de la pluja, es poden descolorir o, contràriament, poden estar massa acolorits pel fet d’haver absorbit humitat. També poden haver perdut part de l’ornamentació i això us podria confondre.

-Transporteu-los en un cistell rígid i airejat per evitar-ne la fermentació.

-Conserveu-los preferentment al frigorífic.

-Consumiu-los com més aviat millor, ja que la majoria s’alteren ràpidament, i amb moderació, preferentment, com a acompanyament.

-Millor consumiu-los cuits, ja que alguns bolets són comestibles quan s’han cuinat i, en canvi, poden resultar tòxics si es mengen crus o poc cuits.

Més informació aquí.

 



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a:
També et pot interessar:

L’Hospital Sant Joan de Déu estrena un nou accés a l’Àrea de Radiologia
Les noves Oficines de Justícia acosten els tràmits i la resolució de conflictes als municipis de Catalunya
Mig miler de persones converteixen el Pla de Lluna al Camí Ignasià en l'edició més multitudinària de la seva història
L'Ajuntament de Súria oneja les banderes a mig pal en motiu del dol oficial per l'accident a la mina
L’Ajuntament de Callús s’oposa al projecte actual de la planta de biogàs de Sant Mateu de Bages
El ple de Sant Vicenç aprova per unanimitat la moció d'ERC
Es manté el risc d'incendi forestal els propers dies
Els Festivals Alta Segarra encaren la recta final amb quatre concerts a Calonge de Segarra i Rubió


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]