 |
|
|
 |
El plenari del Consell de Ciutat celebrat a l'Ateneu de les Bases de Manresa ha fet enfurismar l'oposició. La sessió (la dotzena que es fa) va tenir com a punts principals la presentació del document del Pla de Govern 2016-2019 i la nova edició del procés de pressupost participatiu, però no va acabar de satisfer els grups.
La CUP ha fet públic aquest dimecres un comunicat on acusa l’equip de govern de CDC i ERC de "fer servir els òrgans de participació com a eines de propaganda, enlloc d’usar-los com a eines participatives". Segons la CUP, que ja en altres ocasions ha acusat l’equip de govern de no creure en la participació real, "el plenari del Consell de Ciutat va ser un simulacre de participació, que només va servir per narrar les bondats de la feina feta". La CUP recorda que "el plenari havia de servir per debatre sobre el Pla de Govern, però el cert és que no s’hi va presentar cap document, només un seguit de dades irrellevants, i per tant no hi va poder haver cap intercanvi d’impressions i encara menys un exercici de participació ciutadana". Segons la CUP, el plenari hauria d’haver servit per fer el retorn de les propostes recollides durant el procés participatiu, i per tant el document final hauria d’haver estat disponible abans de l’acte. Com que no fou així, diuen, la candidatura rupturista entén que "l’equip de govern volia simplement fer promoció i propaganda, i en cap cas volia promoure la participació". Aquest fet "no sorprèn la CUP", que creu que "la política participativa d’aquest ajuntament és només façana". També ha emès un comunicat aquest dimecres el PSC. El seu cap de llista, Felip González, ha explicat que l'alcalde, Valentí Junyent, "va al·legar motius tècnics per disculpar que els assistents no podrien disposar del document final del Pla de Govern fins aquest dijous al web municipal; però l’excusa no és altra cosa que un exemple més que l’equip de govern de CDC i ERC s’ha vist forçat a compartir el seu pla amb la ciutadania a contracor i que el procés participatiu per debatre les prioritats del mandat ha acabat en un fiasco de presentació". I opina: "Posar a deliberació en un Consell de Ciutat un document sense oferir el document i sense poder identificar, per tant, quines aportacions de la ciutadania s’han assumit i quines no, és una manifesta falta de respecte a tota la gent que hi va voler participar i van fer múltiples aportacions".
Per al PSC, és lamentable que la responsable de Participació Ciutadana de l’Ajuntament, la primera tinent d’alcalde Mireia Estefanell, –també present a l’acte (junt amb 10 dels 15 membres del Govern, i tres dels quatre càrrecs de confiança) “no pogués evitar dur l’alcalde a la ridícula situació viscuda anit d'haver de presentar un document sense el document”. “De fet, si es volia debatre de veritat, el més lògic hauria estat trametre el document amb un temps suficient previ a la reunió; però, si no era el cas, com a mínim, sí que lliurar-lo durant la reunió”.
D'altra banda, ICV, que en aquests moments no té representació al ple, també ha fet notar la seva disconformitat amb la sessió. En un comunicat, ha qualificat de decebedor el procés d'elaboració del Pla Govern. La portaveu d'ICV de Manresa, Ana Querol, troba "injustificable i inacceptable que durant la sessió s'hagi tancat el procés i el document del Pla de Govern sense ni tant sols detallar el llistat de propostes acceptades i rebutjades, ni lliurant el document definitiu del Pla". Per a Querol la sessió celebrada del Consell de Ciutat i "la manera de finalitzar el procés sense tenir la previsió de portar el Pla a votació del Ple", demostra que "el govern municipal l'ha concebut des del primer dia com a pur tràmit, més com a eina propagandística de les seves propostes que no pas com a veritable procés per escoltar i recollir propostes dels diversos col·lectius de la ciutat". I afegeix: "Si aquest era el projecte participatiu més ambiciós que s'havia fet a Manresa, segons l'equip de govern, la realitat és que demostra que el govern de la ciutat no creu en la participació ciutadana i no ha tingut mai un projecte clar de participació". ICV de Manresa també ha recordat que va participar de manera activa el procés de recollida d'aportacions del Pla de Govern presentant un total de 44 propostes.
El govern manresà aporta dades En un altre comunicat enviat també aquest dimecres, l'Ajuntament de Manresa ha aportat algunes dades, com ara que el document inicial que es va començar a discutir constava de 224 mesures o que en els diàlegs participatius, que van incloure 17 sessions, amb 255 participants, es van recollir 229 propostes ciutadanes. D'aquestes, segons ha detallat, 142 s'han acceptat (118 totalment i 24 parcialment). Tot i això, no ha especificat quines sí i quines no (del què es queixen els grups de l'oposició) i ha explicat que el document final, que consta de 291 mesures, serà consultable a partir d'aquest dijous a través de la pàgina web municipal.
El Consell de Ciutat de Manresa és un òrgan que està format pels membres dels Consells de Districte, un representant de cadascun dels Consells Sectorials, així com dels diferents agents socials: empresaris, comerciants, col·legis professionals, representants d'altres administracions públiques, partits polítics amb representació a l'Ajuntament i sindicats.
Aquest és el document que va presentar l'alcalde al plenari del Consell de Ciutat i que l'oposició critica per poc detallat.
|