|
| La Diputació estudiarà els preus dels enterraments de tota la demarcació |
| L’ens provincial aprova una moció de la CUP en la qual es compromet a realitzar un cens de cementiris i de serveis funeraris; els cupaires lluiten “perquè la mort deixi de ser un negoci” |
 |
| Imatge recent del cementiri municipal de Manresa. Foto: Jordi Preñanosa |
|
| COMARQUES / Carmina Oliveras |
| 28/01/2017 11:35 |
 |
|
|
 |
El ple de la Diputació de Barcelona va aprovar dijous al vespre una proposta que insta l’organisme a elaborar un cens de cementiris i de serveis funeraris a la demarcació, així com a donar suport a la realització d’estudis que analitzin la viabilitat de crear empreses funeràries públiques als diferents municipis.
La moció va ser presentada pel grup de la CUP a la Diputació i va ser aprovada per majoria absoluta amb els vots a favor de tots els grups excepte els del PP, que hi van votar en contra. La proposta és una continuació de la campanya que la CUP ha iniciat recentment al Bages “per reclamar el retron a una gestió pública dels serveis funeraris”. En aquesta comarca, de fet, la formació independentista ja ha aconseguit que el ple del Consell Comarcal es posicioni a favor de realitzar l’estudi de viabilitat.
La moció aprovada a la Diputació inclou la realització d’un cens que recollirà el cost d’un enterrament estàndard a cada municipi “per poder així comparar el cost dels serveis funeraris a tota la demarcació incloent-hi totes els serveis associats com l’edició de recordatoris, el cost del fèretre o el lloguer de la sala de vetlles”. La proposta també inclou cobertura tècnica, jurídica i econòmica a tots aquells ajuntaments, consorcis públics supramunicipals i consells comarcals que vulguin engegar processos d’internalització de cementiris o de serveis funeraris. La cobertura inclourà l’estudi de viabilitat de la creació d’empreses públiques supramunicipals.
Grans diferències Des que la CUP va iniciar la campanya al Bages, ha posat de manifest “les grans diferències de preus” que existeixen actualment entre municipis. A Navàs o Artés “un enterrament estàndard pot arribar fins als 4.800 euros”, mentre que “a les Borges Blanques s’ofereix per menys de 2.000 euros”.
Els cupaires afirmen que amb la internalització del serveis funeraris, es poden acomplir dos objectius. En primer lloc, la rebaixa del preu, “ja que molts cops les empreses aprofiten la posició dominant, que en molts casos es tracta de monopolis de fet, per imposar uns preus absolutament inflats i que no tenen cap relació amb els costos que genera el servei”.
En segon lloc, “es recuperaria la gestió democràtica d’un servei essencial i absolutament universal, de manera que la mort deixaria de ser un negoci per tornar a ser, simplement, l’etapa final de la vida humana”. |
|
|