 |
|
 |
L’Orfeó Català i l’Orfeó Manresà van protagonitzar dissabte un concert històric dins el programa commemoratiu del 125è aniversari de les Bases de Manresa, concebut com un homenatge a la Renaixença catalana i a la revifalla cultural que aquest moviment va suposar per al país.
De fet, els dos conjunts corals centenaris que van compartir escenari davant d’un Teatre Kursaal ple són fills d’aquella època: l’Orfeó Català va néixer el 1891, un any abans de les Bases de Manresa; i l’Orfeó Manresà es va crear el 1901 arran d’un concert precisament de l’Orfeó Català a Manresa, que va inspirar diferents membres d’entitats locals a crear un cor a la ciutat. I aquesta era la primera vegada que interpretaven una peça plegats a la la capital del Bages.
Durant la vetllada lírica, que va tenir un fort component històric, unes imatges projectades al fons de l’escenari recordaven com el Kursaal ja va ser l’escenari de la commemoració de les Bases de Manresa l’any 1931, coincidint amb la primera visita de Francesc Macià com a President del govern provisional de la Generalitat. Ho va recordar un dels comissaris del 125è aniversari de les Bases, Francesc Comas, durant el seu parlament inicial, abans d’iniciar-se el concert.
L’alcalde, Valentí Junyent, també va intervenir per definir el concert com “únic i especial”, i per assenyalar que la commemoració de les Bases ha aconseguit el seu objectiu d’acostar a la ciutadania uns fets històrics de gran significació per al país; i que al mateix temps ha ajudat a projectar la imatge de Manresa a l’exterior.
El concert per a cor i piano es va obrir amb una primera part a càrrec de l’Orfeó Manresà, que va interpretar un repertori de cançons populars catalanes dirigit per Lluís Arguijo, amb Jordi Franch al piano i Belén Barnaus com a solista.
A la segona, l’Orfeó Català va oferir una selecció de música sacra europea sota la direcció del seu sotsdirector, Pablo Larraz, i amb l’acompanyament al piano de Josep Buforn.
En la part final, el públic va poder gaudir de les veus dels dos cors centenaris unides sota la batuta de Larraz per interpretar la fantasia simfònica coral ‘El Mirador’, del músic sabadellenc Josep Vila. L’obra és un homenatge a la diversitat de la música popular i tradicional dels Països Catalans que inclou fragments de gairebé una quarantena de cançons, algunes de tan conegudes com Muntanyes del Canigó, La presó de Lleida, Ton pare no té nas, La dama d’Aragó, El Virolai i El cant dels ocells.
Un cop finalitzat el concert i davant de la llarga ovació dels assistents, els dos orfeons van arrodonir la vetllada lírica interpretant també conjuntament ’El cant dels ocells’ i ‘Els Segadors’ amb el públic dempeus i unint les seves veus a les dels cantaires.
PROGRAMA DEL CONCERT
Orfeó Manresà
Direcció: Lluís Arguijo
Piano: Jordi Franch / Solista: Belén Barnaus
La Moreneta- Antoni Carcellé Com una aigua - Francesc Vila Prière du soir - Charles Gounod La Vergine degli angeli - Giuseppe Verdi É l’assiria una regina - Giuseppe Verdi
Orfeó Català
(Director: Simon Halsey / Sotsdirector: Pablo Larraz)
Direcció: Pablo Larraz
Piano: Josep Buforn
Funeral Sentences. Man that is born - Henry Purcell Crucifixus - Antonio Lotti 2 motets - Anton Bruckner Locus Iste / Christus factus est / Cantique de Jean Racine - Gabriel Fauré
Orfeó Català + Orfeó Manresà
Direcció: Pablo Larraz
Piano: Josep Buforn
El Mirador - Josep Vila i Casañas
01. La dama d’Aragó. Cançó popular catalana 02. La dama de Mallorca. Cançó pop. mallorquina 03. L’hereu Riera. Cançó popular catalana 04. La gata i el belitre. Cançó popular catalana 05. Isabel. Cançó popular catalana 06. Muntanyes del Canigó. Cançó pop. catalana 07. El compte de l’Orange. Cançó pop. catalana 08. Don Joan i Don Ramon. Cançó pop. catalana 09. La mala nova. Cançó pop. catalana 10. Els contrabandistes. Cançó pop. catalana 11. El rossinyol. Cançó pop. catalana 12. La filla del marxant. Cançó pop. catalana 13. Sota de l’om. Cançó pop. catalana 14. La ploma de perdiu. Cançó pop. catalana 15. Un moix dalt una teulada. Cançó pop. mallorquina 16. C aterina d’Alió. Cançó pop. catalana 17. Muntanyes regalades. Cançó pop. catalana 18. El mariner. Cançó pop. catalana 19. La presó de Lleida. Cançó pop. catalana 20. En Pere Gallerí. Cançó pop. catalana 21. Olles, olles. Cançó pop. catalana 22. El desembre congelat. Nadala pop. catalana 23. El testament d’Amèlia. Cançó pop. catalana 24. Som un país petit. Cànon de Josep Vila i Casañas sobre un poema de Joan Margarit 25. Ton pare no té nas. Cançó pop. mallorquina 26. Plou i fa sol. Cançó pop. catalana 27. Cargol treu banya. Cançó pop. catalana 28. Pujarem dalt dels cims. Cànon de Santi Riera 29. El cant dels ocells. Cançó pop. catalana 30. El Virolai. Música de Josep Rodoreda sobre un poema de Jacint Verdaguer 31. Bim, bom. Cançó pop. catalana 32. Cantem al Xiquet. Nadala popular valenciana |