Dissabte 02 de maig de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

La UPC engega una campanya de seguiment de neu a les carreteres
El Centre de Recerca Aplicada en Meteorologia (CRAHI) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) posa en marxa aquesta setmana 'Carretera Nevada', una campanya de participació ciutadana per recollir dades sobre l'afectació de la xarxa viària catalana en cas de temporal de neu.
La UPC engega una campanya de seguiment de neu a les carreteres

Redacció  
13/03/2019 11:01
Afectacions de trànsit per treballs de pavimentació al polígon de la Plana del Pont Nou
Més de 600 persones participen en la 9a Fira de l’Ocupació que atrau 28 empreses del territori
CASAS obre una nova botiga al carrer Guimerà de Manresa
Soler, rumb a l'europeu de Birmingham en Marató
La campanya, fa una crida a la ciutadania a enviar fotografies de les vies afectades a través de Twitter i el correu electrònic quan la neu faci acte de presència. Es preveu que les imatges recollides ajudin als investigadors a validar i millorar l'actual model de previsió de les condicions de les carreteres davant de possibles nevades. El model de previsió desenvolupat pel CRAHI genera un mapa d’afectació que es podrà consultar durant la campanya. 
A Catalunya els temporals de neu o les nevades en llocs on no són habituals poden afectar i col·lapsar les carreteres i provocar greus problemes de mobilitat. Per evitar incidències o situacions associades, o minimitzar-ne els efectes negatius, és important conèixer l'estat d'afectació de la xarxa viària. És en aquest context que el CRAHI ha desenvolupat un model de previsió de les condicions de les carreteres davant d'episodis de neu. Segons la previsió meteorològica, aquesta matinada nevarà al Pirineu Occidental, concentrant-se a la Val d’Aran i coincidint amb una baixada de les temperatures.

El model desenvolupat pel CRAHI fa servir les observacions i previsions meteorològiques generades en el marc del projecte ANYWHERE sobre el mapa de la xarxa viària de Catalunya, i les transforma en impactes quantitatius i mesurables sobre l'estat de les vies i les condicions de circulació.

Crida per millorar l’exactitud del model
Actualment el model creat està a punt per al seu funcionament en temps real i per a la seva posada en pràctica durant la temporada de nevades d’aquest any. En base a l’estudi d’esdeveniments del passat, s'ha comprovat que el model és robust. Per incrementar-ne l’exactitud són necessàries dades addicionals sobre l'estat de la xarxa viària quan es produeixen nevades. Les carreteres catalanes no disposen de sensors que proporcionin dades sobre l'estat del paviment (temperatura, acumulació de neu, etc.). Per cobrir aquest buit d'informació arreu de Catalunya, s'ha creat la campanya 'Carretera Nevada'.

La iniciativa, que coordina el CRAHI de la UPC, consisteix a monitoritzar l'estat de les vies afectades per nevades amb l'ajut de la participació ciutadana. Des d’ara i fins que s’acabi la temporada de neu, el CRAHI fa una crida a la ciutadania a fer d'observadors a la xarxa viària. Així, totes les persones que es trobin carreteres nevades poden enviar fotografies geolocalitzades de les vies afectades a través de Twitter (@CarreteraNevada) o el correu electrònic (carreteranevada@crahi.upc.edu). En aquest sentit, es recorda als participants que les fotografies no les facin els conductors sinó els acompanyants. L'objectiu és recollir dades d'arreu del territori. També s'ha habilitat una pàgina web (crahi.upc.edu/carreteranevada) amb la informació sobre com participar a la campanya. La web inclou un mapa que mostra la previsió diària de les condicions de la xarxa de carreteres, elaborat en base al model desenvolupat pel CRAHI.

De la participació ciutadana a la recerca
'Carretera Nevada' té com a primer objectiu fomentar la participació ciutadana. Tanmateix, l'objectiu últim del CRAHI és la recerca. En aquest sentit, en acabar la campanya de nevades del 2019, s'analitzaran les fotografies rebudes dels diferents episodis de neu ocorreguts durant l'hivern. S'espera que els resultats que se'n derivin permetin als científics validar i millorar l'exactitud de l'actual model de previsió.

Un cop validat, es preveu que Protecció Civil Catalunya incorpori el model en el seu centre de comandament per poder gestionar millor els episodis de neu futurs.

Solucions tecnològiques innovadores
La campanya 'Carretera Nevada' s'emmarca dins del projecte europeu EnhANcing emergencY management and response to extreme WeatHER and climate Events (ANYWHERE), centrat a desenvolupar solucions tecnològiques innovadores per anticipar i gestionar fenòmens meteorològics amb un fort impacte en la societat. Coordinat pel CRAHI i finançat amb 12 milions d'euros pel programa europeu de recerca i innovació Horizon 2020, el projecte compta amb la participació de 34 organitzacions europees de diversa tipologia (universitats i centres de recerca, empreses i institucions públiques del sector de la protecció civil i emergències).
 



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: UPC  CARRETERA NEVADA 
També et pot interessar:
MANRESA
La transformació de la Fàbrica Nova avança
ACTUALITAT
Robòtica i arqueologia es fusionen a la UPC Manresa amb el repte 'UNEARTHED'
ACTUALITAT
Fòrum Digital posa en contacte talent tecnològic i empreses

ACTUALITAT
200 estudiants de secundària a la XII Copa Cangur de Matemàtiques
ACTUALITAT
Presentació de l’Informe 2024 de l’Observatori de la Recerca
ACTUALITAT
La UPC Manresa celebra la graduació de la promoció 2025 en una cerimònia al Teatre Kursaal
CASAS obre una nova botiga al carrer Guimerà de Manresa
Més de 600 persones participen en la 9a Fira de l’Ocupació que atrau 28 empreses del territori
Celebració de la lliga del Centre d'Esports
Soler, rumb a l'europeu de Birmingham en Marató
El 4t Campionat de Catalunya de Marxa Nòrdica 'Vila de Súria' acaba amb victòria surienca
El BAXI Manresa rep una visita d'alta volada: el Valencia Basket
L’Ajuntament impulsa noves actuacions de millora de la via pública al barri La Rosaleda
Afectacions de trànsit per treballs de pavimentació al polígon de la Plana del Pont Nou


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]