Dimecres 28 de setembre de 2022
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

El tancament de les escoles i les vacances d'estiu augmenten el risc que els nens guanyin massa pes
Un aprenentatge alimentari adequat des de petits a l'escola i a casa pot combatre el sobrepès, l'obesitat i malalties futures de la població
Cada nen i nena s’ha d’adaptar a unes rutines i uns horaris “diferents.

SOCIETAT / Redacció  
06/06/2020 16:41
El canal 33 estrena dijous "Artistes", un programa protagonitzat per 9 persones usuàries d’AMPANS
Les pràctiques de l'estudiantat d'Infermeria d'UManresa recuperen la normalitat
Un centenar de persones se sumen a la mobilitat conscient
BAXI Manresa i Aquaflix renoven el seu acord
Molts infants (i també adults) han vist alterada la seva dieta a causa del confinament, i això, sumat a la falta d'esport, els ha fet guanyar pes. La Societat Espanyola per a l'Estudi de l'Obesitat (SEEDO) estima un augment mitjà del 5 % en el pes de nens i adolescents, xifra que es tradueix en un quilo de mitjana. Però la xifra més alarmant és que l'Estat espanyol es troba entre els països europeus amb més infants amb sobrepès i obesitat, tant en l'etapa preadolescent (5-10 anys), com en l'etapa adolescent (14-17 anys), segons la Federació Mundial de l'Obesitat.
 
Aquesta malaltia, tan lligada a l'alimentació, és un problema de salut pública que pot afectar la salut dels infants amb patologies respiratòries o cardíaques, alteracions ortopèdiques i de la marxa, afectacions psicològiques… També pot afectar el seu nivell educatiu i la qualitat de vida. A més, tenen moltes probabilitats de continuar patint sobrepès o obesitat en l'edat adulta i corren el risc de patir malalties cròniques.
 
Segons Laura Esquius, nutricionista i professora dels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC, l'alimentació és un dels determinants principals de la salut: «una ingesta adequada contribueix a un creixement i un desenvolupament òptims». També és una peça clau «pel paper i la implicació dels nutrients i els aliments en la prevenció de malalties per carència i en el desenvolupament de trastorns crònics». I alerta del «consum elevat de sodi, greixos i sucres, seguit de la baixa ingesta de cereals integrals, fruites, fruita seca i hortalisses» d'avui dia.
 
Per la seva banda, Elena Roura, directora científica de la Fundació Alícia, explica que «l'evidència científica posa de manifest la importància de la cuina i la seva influència directa sobre la salut i l'adquisició d'uns bons hàbits alimentaris». I afegeix que «la promoció d'una alimentació sana i sostenible que perduri en el temps és la base de la salut». De fet, apunta «que les persones amb habilitats a la cuina fan tries més saludables, principalment pel que fa al consum de fruita i verdura».
 
Per a Esquius, una alimentació saludable és la que es basa en un «consum majoritari d'aliments d'origen vegetal (fruites, hortalisses, llegums, pa, arròs i pasta integrals, patates, fruita seca, oli d'oliva verge), que s'acompanyi de petites porcions de peix, carns blanques, ous i làctics, i aigua com a beguda principal».
 

Aprendre a menjar bé a casa i a l'escola
Aquesta responsabilitat recau principalment a casa, però l'escola hi té un paper clau. «La transmissió entre generacions havia estat la manera natural d'aprendre a menjar bé, però aquesta transmissió s'ha perdut, i cada vegada es cuina menys a casa», diu Roura. Alhora, l'experta apunta que també és important educar per poder conviure amb el gran nombre de missatges i informació que arriba cada dia, que no sempre es basa en l'evidència científica i que pot desencadenar comportaments de risc. En aquest context, l'escola esdevé un lloc idoni per aprendre a menjar més bé. «Tenir mestres i professors formats en aquest sentit pot ajudar a implantar iniciatives de promoció de bons hàbits alimentaris a l'aula de manera més efectiva», afegeix la directora científica de la Fundació Alícia.
 
Segons Esquius, «el menjador escolar és un espai idoni per desenvolupar tasques d'educació alimentària en coordinació amb la família», un espai que ha de garantir «una ingesta segura pel que fa a la higiene i adequada des del punt de vista nutricional i sensorial».
 

Com ha de ser l'alimentació durant l'etapa escolar?
Per a Esquius, una alimentació saludable ha d'aportar l'energia i els nutrients necessaris, ha de ser equilibrada pel que fa a les proporcions recomanades, ha de ser variada en aliments saludables, no ha de tenir contaminants biològics i químics que puguin perjudicar l'organisme i s'ha d'adequar a les característiques socials i culturals de cada individu i cada grup, i a l'entorn i a les necessitats individuals de cada etapa i circumstància de la vida. L'experta conclou que una alimentació saludable també ha de ser «agradable i satisfactòria sensorialment», alhora que ha de vetllar per la «sostenibilitat ambiental».
 
La professora dels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC també recomana a les famílies que vagin introduint a poc a poc nous sabors en el paladar de les criatures, que tinguin una actitud positiva davant del menjar i que els transmetin aquestes habilitats a fi que esdevinguin crítiques. Roura afegeix que «a menjar se n'aprèn menjant i, per tant, és bàsic anar acostumant el paladar a diferents sabors i textures».
 

Nou curs sobre alimentació saludable de la UOC i la Fundació Alícia
Amb l'objectiu de formar professionals que sàpiguen promoure una alimentació saludable entre els infants i els adolescents en els centres educatius i que els puguin transmetre coneixements, habilitats, actituds en alimentació i estils de vida, la UOC, en col·laboració amb la Fundació Alícia, presenta el seminari Alimentació saludable a l'escola, que començarà el 17 de juny i tindrà una durada d'un mes.
 
El paper de la Fundació Alícia en aquest seminari és el d'ensenyar a posar en pràctica la gestió real d'una alimentació saludable. Gestionar l'alimentació es basa a saber planificar, triar, preparar, conservar, cuinar, menjar... i tot això és el que es vol transmetre amb aquest curs, a més de recursos i eines per a les criatures.
 
Aquesta formació s'alinea amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de les Nacions Unides, per tal que des de l'àmbit educatiu es promogui una alimentació no solament saludable, sinó també adaptada culturalment, responsable, sostenible i ètica en què, a part de reduir el malbaratament alimentari, es potenciï el desenvolupament agroalimentari local i els productes de temporada.
 
La Fundació Alícia és el primer centre de recerca, desenvolupament i innovació en cuina integrat per un petit equip multidisciplinari de científics de diferents especialitats, com ara nutricionistes, biòlegs, tecnòlegs dels aliments, químics, enginyers agrònoms o antropòlegs i especialistes en cultura alimentària que treballen amb gastrònoms i cuiners creatius. Fa més de deu anys que dissenya i desenvolupa programes per a la comunitat educativa i altres col·lectius d'interès divulgant la importància de la cuina com a peça clau per adquirir uns bons hàbits.
 



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: ESCOLES 
També et pot interessar:
MANRESA
L'Ajuntament reactiva la Xarxa Manresa Escoles Innovadores
ST. FRUITÓS
La trobada d'escoles de bàsquet a Paidos aplega més de 300 joves
SOLSONÈS
Per primer cop s’unifica la informació per a les famílies

SOCIETAT
Com han de ser els espais i els entorns virtuals amb la tornada a les escoles?
SOCIETAT
Com hauria de ser una educació mixta presencial i en línia a les escoles?
ACTUALITAT
Primer dia sense classes al Bages pel coronavirus
Contemplant el cel durant un capvespre a Manresa
La resiliència com a poder en el cinquè cicle ‘Calidoscòpia’ de Solsona
La 25ª Fira Mediterrània, amb el talent i el teixit de la ciutat i el territori
L’escola Pla del Puig celebra una jornada de portes obertes
Sant Fruitós de Bages recorda els fets de l'1 d'octubre
El canal 33 estrena dijous "Artistes", un programa protagonitzat per 9 persones usuàries d’AMPANS
Mont Plans i Oriol Genís portaran aquest dijous a la Sala Petita del Kursaal ‘Cadires’
El servei d'acompanyament terapèutic es consolida i dobla el nombre de sessions



 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]