Diumenge 19 de abril de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

Campanya per reduir l’ús de medicaments per dormir
Després d’unes setmanes l’efectivitat de les benzodiazepines disminueix, per això es recomanen mesures alternatives per tenir un son de qualitat.
Campanya per reduir l’ús de medicaments per dormir.

SANITAT / Redaccio/ Sergi Vazquez  
06/12/2020 11:02
Les activitats al carrer omplen les places de Manresa
L'Ajuntament de Manresa convida la ciutadania a la presentació del nou Pla de Barris
El Consell Comarcal del Bages obté el premi Infoparticipa
Dani Mauriz es presenta com a candidat de Junts per Sant Vicenç
L’equip FarmacèutICS d’Atenció Primària (FAP) Catalunya Central està duent a terme una campanya per reduir l’ús de les benzodiazepines (ansiolítics i hipnòtics) per al tractament de l’insomni, ja que la utilització perllongada d’aquests fàrmacs en redueix l’efectivitat però pot produir efectes secundaris en els pacients, especialment en els més grans.

A principis d’aquest any 2020 hi havia registrats 33.744 pacients a la Catalunya Central que prenien una benzodiazepina durant més de 3 mesos: 5.777 a l’Anoia, 18.320 al BagesBerguedà i 9.647 a Osona. Aquestes xifres s’han enfilat encara més arran dels efectes de la pandèmia que han provocat més quadres d’insomni i ansietat i, el mes de novembre, s’arribava als 35.161 pacients: 6.160 a l’Anoia, 18.946 al Bages-Berguedà i 10.055 a Osona.

L’equip de Farmàcia que treballa a l’atenció primària ha mostrat la seva preocupació per l’elevat nombre de pacients que prenen aquests fàrmacs i per l’excés de la durada del tractament. Per a l’abordatge de l’insomni, en general, no se’n recomana una durada de més de 4 setmanes, inclosos els dies de retirada.

L’efectivitat disminueix a partir d’aquest termini i, en canvi, es mantenen els esdeveniments adversos, de forma especial en la gent gran. Els FAP alerten que 4 de cada 25 pacients en tractament patiran algun efecte advers ―com cansament, somnolència, caiguda, accident de trànsit... I, per contra, només 2 de cada 25 pacients en notaran els beneficis, que clínicament es valoren com a poc rellevants: allargament total del son en uns 35 minuts i reducció del temps necessari per conciliar-lo en 14 minuts.

Per això, el FAP està promovent mesures alternatives a l’ús de fàrmacs ―com les psicoeducatives, la higiene del son i les teràpies cognitivoconductuals. Amb aquest objectiu està liderant un projecte estratègic orientat a reduir el nombre de pacients que inicien aquest tractament i a promoure la retirada gradual en aquells pacients que fa anys que els prenen. S’ha editat un curs dirigit als professionals sanitaris, es difonen missatges (que es poden seguir amb l’etiqueta #FAPICSCC) a través de les xarxes socials per sensibilitzar la ciutadania i s’ha creat un quadre de comandament que permet veure l’evolució de la situació.  



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: MEDICAMENTS PER DORMIR   SANITAT 
També et pot interessar:
SANITAT
Althaia torna a assolir un nou rècord de donacions d’òrgans i teixits
SANITAT
Althaia i la Fundació Puigvert signen un acord
SANITAT
L’Hospital Sant Joan de Déu de Manresa, per setena vegada entre els cent millors d’Espanya

SANITAT
Prova pilot de cribratge de càncer de pròstata
SANITAT
Aquest divendres, 13 de març, jornada de portes obertes a l’Hospital Sant Joan de Déu
SANITAT
Althaia commemora el Dia Internacional de les Dones
Pla estratègic del Cardener 2030
Obres per completar la via verda per a vianants i ciclistes amb el Parc de l'Agulla
Es constitueix una taula per millorar la gestió del risc d’inundació a Osona
L'Ajuntament de Manresa convida la ciutadania a la presentació del nou Pla de Barris
Consells per tallar la gespa
Les claus per a un bon pressupost familiar
El CE Manresa juga la primera de les quatre finals pel campionat, en directe a Esport Central
El Consell Comarcal del Bages obté el premi Infoparticipa


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]