Dimecres 03 de juny de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

Els olis del Bages tenen qualitats per competir en concursos
L’estudi té una doble finalitat: fixar criteris que identifiquin clarament les varietats locals del Bages i definir el potencial present i futur dels olis que s’elaboren a la comarca.
Els olis del Bages tenen qualitats per competir en concursos.

BAGES / Redaccio/ Sergi Vazquez  
10/02/2021 13:47
Jordi Selga fa la donació a l'Ajuntament de Manresa d'una porta modernista d'alt valor històric
La Plana de l'Om acollirà la V Jornada per a la Prevenció dels Maltractaments a les Persones Grans
El femení del CN Manresa va tancar la temporada amb un meritori cinquè lloc
Jacob Petrus, en una jornada sobre les empreses davant la crisi climàtica
L’oli d’oliva elaborat a la comarca del Bages reuneix les condicions per ser considerat un oli de categoria “premium” i té qualitats suficients per competir en concursos internacionals. Així ho considera un estudi de l’IRTA (Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries) elaborat per encàrrec de la Taula de l’Oli del Bages, organisme que agrupa els productors del territori i que està liderada pel Consell Comarcal del Bages. El treball determina que, dels 12 olis analitzats, 6 d’ells poden considerar-se com a olis “premium”, categoria on s’inscriuen els olis d’oliva verge extra de més alta qualitat. Tots els olis verge extra han obtingut una puntuació superior a 7 (amb una mitjana de 7,4), i una complexitat aromàtica superior a 4 (amb una mitjana de 5). L’estudi també indica quins d’aquests olis poden ser adequats per a concursos locals, nacionals i internacionals.

L’estudi de l’IRTA ha servit per determinar quins són els criteris que identifiquen clarament les varietats d’oli d’oliva que es produeixen a la comarca del Bages i definir el potencial present i futur dels olis de la comarca. Així, la meitat dels olis analitzats s’han situat a la categoria d’olis “premium”, que acull aquells olis verge extra amb absència total de defectes i amb unes valoracions aromàtiques molt per sobre de la mitjana. Es tracta d’olis que excel·leixen en la seva qualitat i que aporten perfils aromàtics molt definits i particulars, convertint-se en productes gastronòmics excepcionals.

A banda, l’estudi ha classificat els olis de la comarca en 4 grans grups definits per les seves característiques varietals i agronòmiques. Es tracta d’un pas endavant importantíssim per aconseguir un perfil propi dels olis del Bages amb un gran valor afegit, que permeti aprofundir i promoure la feina que el grup de productors que integren la Taula de l’Oli està realitzant per tal de millorar, donar a conèixer i posar en valor els olis de la comarca. I és que en comarques com el Bages, on la producció d'oli no es l'activitat agrícola principal però es té la sort de comptar amb varietats pròpies, l'estratègia de la qualitat diferencial es bàsica.

L’oli al Bages

La comarca del Bages compta amb un passat indiscutiblement lligat al conreu de l'olivera i la producció d'oli. En són testimoni els milers d'oliveres que podem contemplar escampades entre parets de pedra seca per tots els racons del nostre entorn. Actualment, les més de dues-centes hectàrees dedicades a aquest cultiu produeixen anualment unes 250 tones d'olives que en la seva majoria es destinen a la producció d'oli.

Les tres varietats que predominen a la comarca són, per ordre de superfície conreada, l'Arbequina, la Corbella i la Verdal Manresa. Mentre que l’Arbequina és la més plantada a Catalunya i té presència a gairebé totes les comarques, la Corbella i la Verdal Manresa són més pròpies del Bages i en els darrers anys hi ha hagut un interès de diferents productors per tal de recuperar-les.

Sobre la Taula de l’Oli

Des del Consell Comarcal del Bages, en el marc del projecte El Rebost del Bages, que forma part de la Xarxa Productes de la Terra de la Diputació de Barcelona, ja fa anys que es treballa el producte de l’oli. A iniciativa d’alguns productors, es va crear la Taula de l'Oli del Bages, organisme que agrupa la majoria de productors d’oli del Bages i que aposta perquè al Bages s’hi faci un oli de qualitat i amb unes característiques diferenciadores que permetin posicionar la comarca com a productora d’olis amb un alt valor afegit. Des de la Taula també es treballa per implicar en aquest impuls del sector a altres activitats econòmiques com l’oleoturisme i el sector de la restauració.

Agustí Comas, conseller de l’àrea de Turisme del Consell Comarcal del Bages, fa èmfasi en “la importància de treballar amb els pagesos i productors locals per tal que la història, el paisatge i el producte agrícola del Bages esdevinguin a la llarga també productes turístics, seguint l’exemple de la ruta del vi DO Pla de Bages”. Afegeix que “estudis com aquest realitzat per l’IRTA ens ajuden a posar en valor el producte que tenim i donar-lo a conèixer entre els consumidors”.

 



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: OLIS   BAGES  
També et pot interessar:
ST. FRUITÓS
Sant Fruitós donarà a conèixer la Vall dels Horts en la caminada de descoberta del patrimoni
ST. FRUITÓS
Nou sistema d’inscripcions per a totes les activitats gratuïtes del municipi
ST. FRUITÓS
Sant Fruitós de Bages busca els candidats del primer Pubillatge Infantil del municipi

ST. FRUITÓS
Sant Fruitós estableix un sistema de tramitació telemàtica per facilitar les comunicacions i llicències
ST. FRUITÓS
El circ i l’humor arriben a Sant Fruitós de Bages amb l’espectacle “Antipasti”
ST. FRUITÓS
Sant Fruitós de Bages reconeix el talent literari infantil
El mur del Casino l'han refet de nou
Eudald Ripollès nou jugador del Covisa Manresa
La primera edició del Festival Festeig al Passeig Jazz Band acaba amb una matinal de concerts
El Documental del Mes torna aquest dijous a la Plana de l’Om
L’equip “Teatrerus” guanya la Lliga de Debat Sènior organitzada per UManresa
Setmana del medi ambient amb activitats per a tots els gustos
Sant Fruitós de Bages busca els candidats del primer Pubillatge Infantil del municipi
El Sopar de la Fira ViBa es trasllada al Museu de l'Aigua i el Tèxtil de Manresa


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]