Diumenge 19 de abril de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

Les llevadores de l'ICSCC reivindiquen la seva tasca
El servei d'Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva (ASSIR) a la Catalunya Central compta amb els equips de l'Anoia, el Bages-Berguedà i Osona. En total, els ASSIR reuneixen un centenar de professionals que informen, ajuden, acompanyen i empoderen les dones en qualsevol etapa de la seva vida.
Llevadora atenent una embarassada. Foto: ICS

SANITAT / Redaccio/ Sergi Vazquez  
04/05/2021 15:03
Les activitats al carrer omplen les places de Manresa
L'Ajuntament de Manresa convida la ciutadania a la presentació del nou Pla de Barris
El Consell Comarcal del Bages obté el premi Infoparticipa
Dani Mauriz es presenta com a candidat de Junts per Sant Vicenç
La tasca d'una llevadora és informar, ajudar, acompanyar i empoderar en qualsevol etapa vital, sigui quin sigui el seu lloc de treball: des dels centres d'atenció primària, des dels hospitals, les cases de parts o fins i tot des de les llars. Les llevadores donen totes les eines i suport perquè cada dona sigui la responsable i la protagonista i pugui decidir de manera informada i lliure sobre la seva vida sexual i reproductiva.

Històricament, Sança de Camins va ser la primera dona de Catalunya condemnada per bruixeria l'any 1419, del qual n'hi hagi constància escrita, pels seus coneixements sobre el cos humà. Curiosament era llevadora. Després d'ella van ser moltes més les llevadores que van ser condemnades per la mateixa causa ja que el seu saber era percebut com una amenaça.

La bruixeria i les llevadores sempre han anat de la mà i, potser per això, avui en dia la feina de la llevadora és encara un misteri per a moltes persones, ja que gran part de la població no sap ben bé què és el què fan. I això no és d'estranyar. Si seguim mirant enrere, després de l'edat mitjana, la medicina va passar a ser una formació reglada i pensada perquè només els homes fossin els únics amb les facultats adequades per exercir-la. Això va fer, per una banda, que les llevadores perdessin el seu poder a dins la societat i deixessin de ser les encarregades dels aspectes reproductius de les dones i, per l'altra, que l'assistència als parts i les diferents etapes de la dona en general, es fes des d'una perspectiva mèdica, paternalista i des del control i la desconfiança dels homes cap als cossos de les dones, fent que les dones en perdessin el poder i la confiança i que aquella saviesa que compartien les llevadores, mica en mica anés desapareixent.

En l'actualitat, les llevadores, després d'una formació de quatre anys cursant el grau d'infermeria, la superació de l'examen IIR (Infermera Internista Resident) i 2 anys més de residència, són els/les professionals  sanitàries encarregades d'assistir i acompanyar les dones en qualsevol etapa de la vida, de l'adolescència a la vellesa, inclòs el moment de l'embaràs, part i el postpart, ajudant en diferents aspectes de la vida. Hi són per resoldre qualsevol dubte sobre diversos mètodes anticonceptius, per parlar de la sexualitat i el plaer de la dona, així com per ajudar-la a entendre quina és la normalitat del cicle menstrual o per entendre el poder de la lactància materna, cuidant de la salut de les dones en l'àmbit de la salut sexual i reproductiva.

Però amb el llegat històric que ha deixat la societat patriarcal, les llevadores es veuen amb  l'obligació de fer molt més. Toca recordar a les dones que tenen un poder excepcional i un cos que les acompanyarà al llarg de la seva vida, fer-les creure de tot el que son capaces, perquè totes i cada una tenen les peces necessàries per ser les propietàries del seu cos i confiar en les capacitats que ens dona.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: LLEVADORES   ICS   SALUT 
També et pot interessar:
ACTUALITAT
Mig centenar de professionals debaten a Manresa com erradicar l'estigma en salut mental
CATALUNYA CENTRAL
Formació de pediatria en gènere i detecció de violències infantils i masclistes
ACTUALITAT
El grup de caminadors del barri de la Sagrada Família promou l'activitat física des de fa més de 15 anys

CATALUNYA CENTRAL
L'ICS Catalunya Central celebra el Dia de l'Activitat Física
CATALUNYA CENTRAL
Portes Obertes per a futurs professionals de medicina i infermeria
CATALUNYA CENTRAL
La infermera Anna Ramírez rep un dels Premis Antoni M. Badia i Margarit
Pla estratègic del Cardener 2030
Obres per completar la via verda per a vianants i ciclistes amb el Parc de l'Agulla
Es constitueix una taula per millorar la gestió del risc d’inundació a Osona
L'Ajuntament de Manresa convida la ciutadania a la presentació del nou Pla de Barris
Consells per tallar la gespa
Les claus per a un bon pressupost familiar
El CE Manresa juga la primera de les quatre finals pel campionat, en directe a Esport Central
El Consell Comarcal del Bages obté el premi Infoparticipa


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]