Diumenge 19 de abril de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

Inaugurada l'adaptació per a visites de la cova de Mura
La cova de Mura, una cavitat natural d'uns 150 metres de fondària, formada, com la majoria de coves del massís del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac, per conglomerats de grans còdols segellats per carbonat de calci, i formacions com estalactites i estalagmites, ha estat adaptada per a visitar-la de forma segura amb l'adequació d'un itinerari i la incorporació d'il·luminació.
Cova de Mura, al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac. Foto: DIBA

ACTUALITAT / Redaccio/ Sergi Vazquez  
27/11/2021 16:34
Les activitats al carrer omplen les places de Manresa
L'Ajuntament de Manresa convida la ciutadania a la presentació del nou Pla de Barris
El Consell Comarcal del Bages obté el premi Infoparticipa
Dani Mauriz es presenta com a candidat de Junts per Sant Vicenç
Aquesta actuació a l'interior de la cova ha consistit en delimitar amb corda i peus metàl·lics un recorregut que permet observar l'espai, però mantenint certa distància de les formacions i minerals a protegir. A més, i per tal de millorar l'accessibilitat i la seguretat dels visitants, s'han construït graons de pedra natural als trams de màxima pendent i s'ha instal·lat una escal.la metàl·lica per salvar una formació càrstica. Finalment, s'ha muntat una passera de fusta per poder circular pel corredor de les Flors, evitant així qualsevol relliscada o accident. Durant el procés, hi ha hagut la corresponent supervisió arqueològica, ja que s'hi han trobat restes d'alguna exhumació, i s'ha col·locat un cartell explicatiu a l'entrada de la cova.

També s'ha col·locat un sistema d'il·luminació tipus Led de baix consum energètic i de llum freda, per no generar focus de calor sobre els quals es puguin desenvolupar algues o altres microorganismes que podrien malmetre les formacions minerals. A banda, també respecta les poblacions de ratpenats, evitant oscil·lacions de temperatura o focus de calor. En total, s'han instal·lat 12 focus de 20w cadascun amb alimentació 230VAC / 50Hz i de manera integrada entre les formacions rocoses. Aquest sistema està alimentat per bateries recarregables ubicades just a l'entrada. A l'exterior, només hi ha instal·lada una antena per enviar senyal de l'estat de càrrega de les bateries i les dades dels sensors.

Així mateix, s'ha redactat el Pla d'autoprotecció de la Cova de Mura, el que seguint aquest document, a l'entrada de la cova hi han disponibles 20 cascs homologats, una farmaciola de primers auxilis, 20 mantes tèrmiques, 20 mascaretes de carbó actiu, un extintor de pols i una llanterna recarregable.

D'acord amb l'informe d'impacte ambiental del projecte, s'ha de fer un seguiment de la fauna durant tot l'any, però especialment durant el mesos de desembre a març, coincidint amb el període d'hivernació i durant el qual no hi ha visites a l'interior de la cova, amb un recompte de les poblacions de ratpenats que hi resideixen. A l'hivern passat s'hi van comptabilitzar uns 70 exemplars de manera estable.

A l'interior de la cova s'han instal·lat dos sensors de temperatura i humitat, que d'acord amb les dades recollides fins el moment indiquen una oscil·lació mínima durant tot l'any situant-se entre 11,9 °C i 12,1 °C, i uns valors d'humitat entre el 85-100%. Un equip de manteniment, conjuntament amb l'equip tècnic del Parc de Sant Llorenç, supervisa periòdicament l'estat de conservació de les instal·lacions i els guardes del Parc fan el control de població de ratpenats. Les vistes guiades a la cova de Mura es realitzen els caps de setmana des del Centre d'Informació de Mura, amb reserva prèvia per limitació d'aforament.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: COVA DE MURA   DIBA 
També et pot interessar:
ACTUALITAT
76 municipis rebran la visita de les UMIC durant aquest mes d'abril
ACTUALITAT
Sant Miquel del Fai reobre a partir del 21 de març i es podrà visitar tots els dies
BAGES
Fonollosa rep el projecte per a la restauració de la sagristia de l’església de Sant Vicenç

ACTUALITAT
Les UMIC visitaran 60 municipis durant el mes de gener
ACTUALITAT
Decàleg per comprar joguines segures, responsables i respectuoses amb el mediambient
ACTUALITAT
"Parla, t'escoltem", campanya per difondre als municipis els recursos per prevenir el suïcidi
Pla estratègic del Cardener 2030
Obres per completar la via verda per a vianants i ciclistes amb el Parc de l'Agulla
Es constitueix una taula per millorar la gestió del risc d’inundació a Osona
L'Ajuntament de Manresa convida la ciutadania a la presentació del nou Pla de Barris
Consells per tallar la gespa
Les claus per a un bon pressupost familiar
El CE Manresa juga la primera de les quatre finals pel campionat, en directe a Esport Central
El Consell Comarcal del Bages obté el premi Infoparticipa


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]