L’exposició ha estat comissionada pel Grup 14x40 i explica els orígens de la DGPEIS, creada pel Decret 93/1980 de 27 de juny; l’evolució, el funcionament actual i els reptes de futur, especificats en el Pla Estratègic 2025. Nou maniquins complementen el discurs historiogràfic: mostren els 4 uniformes d’intervenció que han tingut els Bombers de la Generalitat al llarg de la seva història, des del 1980, els dels grups operatius del Cos (GRAF, GRAE) i els d’altres unitats que la DGPEIS que donen suport a l’operativa dels Bombers (els Equips de Prevenció Activa Forestal, el personal tècnic operador de control o els auxiliars d’ofici forestal).
L’exposició dedica un espai als bombers de Manresa
L’exposició, en un treball fet amb la col·laboració de l’Ajuntament de Manresa, també ha dedicat un espai a explicar la història dels Bombers de Manresa, un dels cossos més antics de Catalunya juntament als de Barcelona i Puigcerdà. D’aquesta manera, i presidint d’accés a la sala, hi ha l’històric Ford T, el primer vehicle de motor que van tenir els Bombers de la ciutat i que va ser incorporat al servei el 1924. També s’hi exposen tres bombes manuals per a l’extinció d’incendis, de finals del segle XIX, i un maniquí que mostra com anaven vestits els Bombers de Manresa quan el servei el gestionava l’Ajuntament.
El treball històric als Bombers de la Generalitat
El grup 14x40 n’ha estat la comissió organitzadora. La integra personal de la DGPEIS que, a banda de la seva feina rutinària, dedica part del seu temps a la localització, restauració, conservació i divulgació del patrimoni històric dels Bombers de la Generalitat: vehicles, eines, documentació escrita, material fotogràfic i memòria oral de les persones que han format part de la DGPEIS al llarg d’aquestes quatre dècades.
En la comissió hi ha bombers, en actiu i jubilats, i personal de diferents serveis administratius de la DGPEIS. Entre totes aquestes persones hi ha historiadors professionals, especialitzats en l’àmbit dels bombers, documentalistes i tècnics de l’Associació de Restauradors de Vehicles Antics de Bombers, amb seu al Parc de Manresa. Els membres del Grup ja han organitzat exposicions històriques sobre els bombers en altres punts de Catalunya i han publicat diversos llibres monogràfics, sobre la història dels Bombers de Reus, Tarragona o Terrassa. L’exposició ‘Bombers 40 anys’ ha estat produïda per Molècula SL. La mostra recorrerà diversos punts del país. Després de Manresa, la itinerància continuarà a Vic i a Terrassa abans de continuar a les comarques de Girona.