Divendres 26 de juny de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

Juny, juliol i agost: registres històrics de temperatura
Aquest primer article passat l'estiu, és un resum de la nota de premsa de Meteocat.
Aquest primer article passat l'estiu, és un resum de la nota de premsa de Meteocat.

MEDI AMBIENT / Francesc Mauri | TV3 | @MeteoMaur  
18/09/2022 18:02
Segellen la compravenda del convent de Sant Carles Borromeu
El Cruyff Court Pep Guardiola de La Salle s'estrena amb el torneig de futbol adaptat 'Capacitats en Joc'
El CN Reus ha acollit el Campionat de Catalunya Aleví d’Estiu
El Centre de Formació Pràctica celebra 25 anys com a referent de la formació industrial
Comencem pel juny. Va ser, en el conjunt de Catalunya, el més càlid des del juny de 2003, i en algunes zones de l'interior, del prelitoral i del Pirineu, fins i tot el més càlid d'ençà que es tenen registres, amb una onada de calor primerenca entre els dies 15 i 18. El mateix patró ha seguit el mes d'agost, càlid o molt càlid arreu, amb una primera quinzena excepcionalment calorosa, que ha fet que en alguns casos se superessin també els registres de l'agost de 2003, el més càlid fins aleshores.

El juliol de 2022 es troba també entre els tres juliols més càlids, i destaca per l'excepcionalitat d'una de les onades de calor més persistents a Catalunya, amb més de dues setmanes de temperatura superior a la climàtica en plena canícula. La temperatura al nivell d'uns 1500 metres d'altitud, un dels nivells de referència a la baixa troposfera, s'ha mantingut molt elevada al llarg dels tres mesos. El valor de la temperatura mitjana a aquest nivell ha estat de 19 °C, xifra que suposa una anomalia de + 2,7 °C respecte de la mitjana corresponent i que se situa clarament per davant de l'extraordinari estiu de 2003 (18,6 °C), fins ara el més càlid.

En el conjunt del territori ha estat un estiu molt càlid, i en àmplies àrees del Pirineu, Prepirineu, Depressió Central, així com als dos extrems del litoral i prelitoral, fins i tot s'ha superat o s'ha igualat la temperatura mitjana de l'excepcional estiu de 2003, el més càlid des que es disposa de registres a Catalunya. En canvi, al litoral i sectors del prelitoral Central, tot i la contundència dels registres, l'estiu de 2022 no ha resultat tan càlid com el del 2003, si bé ha estat dels més càlids de les darreres dècades.

A les sèries històriques amb més de 100 anys de dades com l'Observatori de l'Ebre (Baix Ebre), amb dades des de 1905, l'estiu 2022 ha estat el més càlid de tota la sèrie, amb 28,2 °C de temperatura mitjana (+3,9 °C respecte de la mitjana 1961-1990) i clarament per davant de l'estiu de 2003 (27,7 °C), fins ara el més càlid (figura 2).

A l'altra sèrie centenària que es disposa, l'Observatori Fabra (Barcelonès), amb dades des de 1914, la temperatura mitjana d'aquest estiu de 26,2 °C (+4,4 °C respecte de la mitjana 1961-1990) ha suposat el 2n valor més elevat de la sèrie, després del 2003 (26,7 °C). En propers articles, tocarà repassar la precipitació i alguns fenòmens, realment violents i molt poc habituals, entre els quals destaca la tràgica pedregada a La Bisbal d'Empordà, la capital del Baix Empordà.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: ESTIU 2022 
També et pot interessar:
MEDI AMBIENT
Un estiu de risc extrem d’incendis forestals, el més elevat dels darrers deu anys
BAGES
Zona catastròfica els municipis del Pont i Sant Fruitós
MEDI AMBIENT
Temperatures variables als pròxims dies

MEDI AMBIENT
Nou episodi de precipitacions intenses
MEDI AMBIENT
S'acaba la calor i baixen les temperatures
MEDI AMBIENT
Protecció Civil desactiva l'alerta de l'INUNCAT sense incidències greus
Súria celebra la Nit de Sant Joan amb la foguera, la Flama del Canigó i actuacions
La lluna il·lumina les nits
Campanya "FOC és FOC" per reforçar la prevenció dels incendis forestals i l'autoprotecció
L'Escola Municipal de Música acomiada el curs amb la celebració del Concert d'Estiu
Segellen la compravenda del convent de Sant Carles Borromeu
Conservació curativa del retaule del Sant Esperit de la Seu de Manresa
L’Ajuntament inverteix 400.000 euros en climatitzar la pista del pavelló d’esports
Tot a punt per a la 'Manresa Orgullosa', la festa de cloenda del Dia de l'Orgull LGTBI+


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]