Dimecres 21 de octubre de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

Radiació solar
Tot i el títol, que ningú s'espanti. No us faré una classe de física pura. De fet, tampoc podria, ja que soc geògraf. El que si us puc explicar és de la importància de la incidència de la radiació solar en cada moment de l'any i en cada indret.
Radiació solar.

MEDI AMBIENT / Francesc Mauri | TV3 | @MeteoMauri / AMIC  
12/11/2022 17:52
El Kids&Us signa una gran nit europea al Nou Congost
Manresa es prepara per viure una nova festa de l'atletisme amb la 21a Cursa Urbana
Sant Fruitós de Bages posa en marxa SFB Mobilitat
El CFP convoca una nova jornada d’exàmens
Segur que en algun moment de la vostra vida heu fet l'experiment de la lupa per intentar cremar un paper, una fulla, etc. Si dirigiu el raig de sol de forma perpendicular, cremes en uns instants la fulla. Si el mateix raig de sol l'orientes diferent, de forma obliqua, el paper o la fulla mai s'encendrà. Conclusió, el balanç de radiació solar depèn de l'angle d'incidència. Al Solstici d'Estiu, pels volts de Sant Joan, damunt de Catalunya, el sol arriba a un màxim de 72° d'angle. Si arribés als 90°, la incidència seria màxima (això passa a l'Equador). Al Solstici d'Hivern, pels volts de Nadal, l'angle és molt petit i es queda en uns 23°. Per què si quan ens cremem més, pels volts de Sant Joan, no arribem a la màxima calor d'estiu del juliol o agost? Per què, si gairebé no escalfa el sol, pels volts de Nadal, el fred màxim no arriba fins al gener o el febrer? Doncs l'explicació cal trobar-la en el fet que el que fa el sol és escalfar el terra i el mar i per un tema d'inèrcia, no agafa o perd la radiació fins a unes setmanes més enllà. L'aire s'escalfa, no perquè fa sol, sinó perquè el terra o el mar encomana la calor que radien.

Tot plegat ens crea unes "distorsions de percepció". Si us pregunto, quan radia més el sol, a l'agost o al maig? La resposta és clara, al maig. Però, en canvi, ens rostirem de calor molt més a l'agost. I és que no hem de confondre radiació solar amb temperatura alta o baixa. Són coses diferents. Amb la proliferació de les plaques solars, qui en té i consulta el seu mòbil sovint s'adona que és una delícia. I ho és perquè s'observa com el sol alimenta casa teva. Amb aquesta "joguina" t'adones que a l'octubre produeixes igual que al febrer. Que el mínim és al desembre i el màxim a finals de juny i principis de juliol. I que al setembre produeixes igual que al març.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: RADIACIÓ SOLAR 
També et pot interessar:

Una Manresa desconeguda de cine
La regidoria de Cultura de Solsona convoca el 24è Concurs de postals de Nadal
Què hi ha darrere d'un aliment ecològic?
El Consell Municipal dels Infants inicia les activitats del nou curs
L'Ajuntament de Manresa farà un tractament herbicida al cementiri
Obert el concurs per dissenyar la coberta de la ‘Guia de serveis de Solsona i comarca’ 2027
Nous treballs per millorar la seguretat viària al polígon industrial de Bufalvent
Magalí Sare i el cor de cambra ARSinNOVA porten divendres al Kursaal 'Descasada'


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]