Divendres 25 de setembre de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

El Congrés d'Història Moderna de Catalunya se celebra per primer cop a Manresa
Dilluns arrenca a Manresa la 9a edició del congrés, que tractarà l’època en què va viure Ignasi de Loiola, coincidint amb la celebració dels 500 anys de la seva estada a la ciutat. Està organitzat per l’Àrea d’Història Moderna de la Universitat de Barcelona. Els actes es faran de dilluns a dimecres a la sala d’actes de la Fundació Althaia de Manresa, mentre que dijous la cloenda es trasllada a Barcelona.
El Congrés d'Història Moderna de Catalunya se celebra per primer cop a Manresa.

MANRESA / Redacció/Sergi Vàzquez   
17/12/2022 11:46
Jordi Basté obre la temporada del cicle Pessics de Vida de Manresa
Afectacions al trànsit amb motiu de la Fira de Setembre i del Vehicle d'Ocasió 2026
Oriol Montanyà i Jordi Torrent sobre la gestió d’organitzacions i la inestabilitat
El Bages presenta la seva oferta cicloturística al Sea Otter Europe
Aquesta és la primera vegada que la seu del congrés, organitzat per la Universitat de Barcelona (UB), es trasllada fora de Barcelona, en els seus gairebé 40 anys d’història. Els actes se celebraran de dilluns a dimecres a la sala d’actes de la Fundació Althaia de Manresa, mentre que el dijous es farà la cloenda a Barcelona. Els actes, coorganitzats per la Universitat de Barcelona i l’Ajuntament de Manresa, es poden consultar en aquest programa.

La inauguració tindrà lloc dilluns, a les 11 del matí, a la sala d’actes d’Althaia. Anirà a càrrec de l’alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia; del vicerector d’Activitats Culturals i Patrimoni de la Universitat de Barcelona, Agustí Alcoberro Pericay, i del director del Congrés, Jaume Dantí Riu. Seguidament, hi haurà la conferència inaugural, a càrrec de Ronnie Po Chia Hsia (de la Universitat Estatal de Pennsilvània), que oferirà la ponència “Ignasi a Manresa: de l'èxtasi espiritual a l'evangelització”.

El 9è Congrés d’Història Moderna s’articularà al voltant de set àrees temàtiques, a més de les sessions d’inauguració i clausura. Les sis primeres es duran a terme a Manresa, mentre que la setena a la Universitat de Barcelona. Les àrees temàtiques aniran encapçalades per les següents ponències: “Vers una nova espiritualitat”, “Dones i religiositat femenina en el món ignasià”, “Pensament i ensenyament en l’era de les reformes”, “Religió en el món urbà i el món rural”, “La Companyia de Jesús i els ordes religiosos (segles XVI-XVIII)”, “Circulacions culturals i artístiques” i “Política i religió”.

El congrés és organitzat des del 1984 per l’Àrea d’Història Moderna de la Universitat de Barcelona. Estudiants, professorat i experts en el camp de la història moderna assisteixen en un seguit de sessions que aborden diferents temàtiques dins d’un període històric. Per aquells qui vulguin assistir com a públic, es poden inscriure presencialment els dies del congrés.

L’edició d’enguany del congrés trenca amb la seva periodicitat quinquennal per coincidir amb l’any ignasià. D’aquesta manera, aprofita l’efemèride com un pretext oportú per reflexionar i debatre sobre la situació religiosa, social i cultural de la Catalunya i l’Europa dels segles XVI i XVII. Un període en què la confessionalització de les societats d’aquell continent marcat per la trencadissa religiosa de les reformes del Cinc-cents va generar noves formes de pensament, renovades manifestacions religioses individuals i col·lectives, i una redefinició de les relacions entre el poder polític i la religió, així com expressions culturals i artístiques que tradicionalment s’han emmarcat en l’anomenada cultura del barroc.

Per descobrir el programa sencer del congrés, es pot consultar la web de la UB www.ub.edu/historiamoderna o la web de Manresa 2022 www.manresa2022.cat.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: CONGRÉS D'HISTÒRIA MODERNA   MANRESA 
També et pot interessar:
MANRESA
Jordi Basté obre la temporada del cicle Pessics de Vida de Manresa
MANRESA
Treballs de construcció de la rotonda que connectarà l'avinguda de l'Esport amb el Passeig del Riu
MANRESA
Ajuts del Pla de Barris per mobilitzar 9,5 milions d'euros en la rehabilitació d'habitatges

MÀGIA
El setè Festival Màgic de Manresa tornarà dissabte a omplir de màgia el centre de la ciutat
MANRESA
Manresa celebra el Dia Internacional de les Persones Grans amb un mes d'activitats culturals
MANRESA
Aigües de Manresa i FORUM impulsen un projecte d'energies renovables en 108 habitatges públics
Tot veremant
L'Escola Paidos celebra el 55è aniversari amb una jornada per reconnectar la comunitat educativa
L'Arxiu Municipal digitalitza més de 13.000 documents dels seus fons documentals
La Biblioteca de Sant Fruitós de Bages s’omple de música amb el cicle “Amb veu pròpia”
L'Any Magí Fàbrega acaba amb una xerrada
Castellbell i el Vilar gairebé quadruplica l’índex de reciclatge
Jordi Basté obre la temporada del cicle Pessics de Vida de Manresa
Afectacions al trànsit amb motiu de la Fira de Setembre i del Vehicle d'Ocasió 2026


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]