Diumenge 09 de agost de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

El Col·legi d’Arquitectes i La Seu cedeixen a la ciutat de Manresa una exposició
A partir d’ara, els visitants podran conèixer la construcció i diferents etapes de la basílica a través d’un vídeo i de diverses maquetes impreses en 3D.
El Col·legi d’Arquitectes i La Seu cedeixen a la ciutat de Manresa una exposició que repassa l’evolució constructiva de la basílica.

ACTUALITAT / Redacció/Sergi Vàzquez   
26/01/2023 08:40
El conductor d'un turisme mor en una sortida de via a la BV-3008 a Fonollosa
Catalunya es prepara per a la nit més màgica i fosca de l'estiu, més enllà de l'eclipsi
Empats sense gols a Santa Coloma
Nou Atles de Varietats de Vinya de Catalunya
L’exposició “La Seu de Manresa, 700 anys - De Berenguer de Montagut a Gaudí”, comissariada per Fermí Bataller i Francesc Rafat i organitzada per la Demarcació de les Comarques Centrals del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, es trasllada a l’Espai Oliba de la basílica de la Seu.  El Col·legi d’Arquitectes i els autors han acordat cedir l’exposició a la ciutat de Manresa per contribuir a la difusió del seu patrimoni arquitectònic i històric. L’adequació de l’Espai Oliba i la instal·lació de l’exposició ha anat a càrrec del Capítol de Canonges de la Seu de Manresa. A partir d’ara, els visitants de la Seu podran descobrir la història del temple a través d’un vídeo i de les maquetes impreses en tecnologia 3D que repassen les diferents etapes constructives de la basílica.

L’exposició va néixer de la iniciativa de l’interiorista Fermí Bataller, que va voler recrear en un vídeo l’evolució històrica i constructiva d’aquesta basílica gòtica que es va iniciar a principis del segle XIV quan Manresa gaudia d’una excel·lent bonança econòmica. El vídeo, titulat “La Seu de Manresa, set segles de vida” es va presentar i projectar el 25 d’octubre de 2019 a l’Auditori de la Plana de l’Om, en el marc dels actes del “Dia de la Seu” organitzats anualment per Amics de la Seu.

La possibilitat de transformar les maquetes realitzades amb tecnologia 3D ”virtual” per aquest documental en maquetes tridimensionals per mitjà de la tecnologia que ens ofereix actualment el camp de les impressores 3D va ser l’origen de la start-up “Seu de Manresa, 700 years of legacy”, sorgida com iniciativa privada portada a terme per Francesc Rafart, arquitecte estretament vinculat a l’àmbit cultural local,  i amb el suport de l’àrea de Cultura de la Demarcació Comarques Centrals del COAC.

Aquesta exposició es va poder veure a finals del 2021 a la seu de Manresa i a la de Vic de la Demarcació del Col·legi i també es va poder visitar el maig i el juny de 2022 a la cripta de Santa Maria del Mar, de Barcelona, basílica amb lligams amb la Seu per compartir el mateix mestre d’obres, Berenguer de Montagut, i per tenir, totes dues, format catedralici tot i que no han estat, cap de les dues, seu d’un bisbat.

Ara l’exposició se cedeix a la ciutat de Manresa i es podrà veure a l’Espai Oliba de la Col·legiata Basílica de Santa Maria gràcies a la voluntat del COAC en col·laboració amb la Seu de Manresa. Aquest espai s’ha habilitat adequadament perquè els visitants puguin gaudir d’aquesta exposició i, així, conèixer més bé la principal obra del patrimoni arquitectònic manresà.

Acte d’inauguració

L’acte d’inauguració, que va omplir l’Espai Oliba, va comptar amb la participació, entre d’altres, del degà del COAC Catalunya, Guim Costa; la presidenta de la Demarcació Comarques Centrals, Claudina Relat; l’alcalde de Manresa, Marc Aloy; el bisbe de Vic, Romà Casanova; el rector de la basílica de la Seu, Joan Hakolimana.

Claudina Relat va destacar que per a la Demarcació “és una il·lusió i un orgull cedir aquesta exposició a la ciutat perquè els visitants puguin entendre com va ser construïda La Seu” i va afegir que “és fruit d’una feina increïble i impagable de Fermí Bataller”.

Per la seva banda, l’alcalde de Manresa va dir que l’exposició “ens ajuda a explicar la història d’una ciutat i a donar valor afegit a l’important patrimoni de La Seu”. Va agrair la cessió de la mostra a Manresa i va recordar que enguany se celebra el 700è aniversari de la signatura del contracte de construcció de la basílica.

El degà del COAC, Guim Costa, va agrair la feina dels comissaris de l’exposició i va destacar que “aquesta genialitat és fruit d’una feina minuciosa sumada amb la tecnologia 3D”. Per la seva banda, el Bisbe de Vic va explicar que l’exposició “ens fa entendre que les coses que perduren es fan a poc a poc i sense pressa” i va afegir que les maquetes recorden les generacions passades que “han fet possible aquesta obra”. Mossèn Hakolimana va destacar que “després de ser en diferents indrets, aquesta exposició torna a casa per quedar-s’hi”.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: COAC   LA SEU 
També et pot interessar:
CATALUNYA CENTRAL
La Demarcació de Comarques Centrals incrementa els habitatges visats
CATALUNYA CENTRAL
El COAC convoca la 9a edició del Concurs de Fotografia a Instagram
LES PROPOSTES D'OCI
Vesprades d'estiu i l'influència de Gaudí a la Seu

CATALUNYA CENTRAL
Igualada acull un taller d'arquitectura efímera amb teles de globus aerostàtics
ACTUALITAT
Conservació curativa del retaule del Sant Esperit de la Seu de Manresa
ACTUALITAT
La tercera edició de la Nit de les Esglésies de Catalonia Sacra arriba a quinze espais el 26 de juny
Nou Atles de Varietats de Vinya de Catalunya
El conductor d'un turisme mor en una sortida de via a la BV-3008 a Fonollosa
Empats sense gols a Santa Coloma
El 3x3 de bàsquet de Solsona s’avança al 29 d’agost i estrena premis en metàl·lic
Catalunya es prepara per a la nit més màgica i fosca de l'estiu, més enllà de l'eclipsi
Es manté la previsió de pluges fortes dissabte a la tarda
Sant Fruitós posa en valor el patrimoni agrícola amb la restauració i exposició de peces històriques
Nova injecció de fons per reforçar les infraestructures de recerca de la UPC


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]