Divendres 27 de març de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

L’edificació ha crescut un 17,5% a les comarques centrals respecte del 2021
El Col·legi d’Arquitectes ha fet públiques les dades de superfície visada el darrer any.
L’edificació ha crescut un 17,5% a les comarques centrals respecte del 2021.

CATALUNYA CENTRAL / Redacció/Sergi Vàzquez   
30/01/2023 14:06
Dispositiu especial de trànsit de Setmana Santa 2026
Manresa se suma a 'L'Hora del Planeta' i dissabte apagarà els llums ornamentals
La infermera Anna Ramírez rep un dels Premis Antoni M. Badia i Margarit
Portes Obertes per a futurs professionals de medicina i infermeria
La rehabilitació ha augmentat un 14,6%

El Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) ha fet públiques les dades 2022 de construcció i rehabilitació a Catalunya. A la Demarcació Comarques Centrals, que inclou Bages, Osona, Berguedà, Anoia i Moianès, s’han visat gairebé 304.000 m2, un 17,5% més que l’any anterior. Aquesta xifra representa un 6,55% del total de superfície visada a Catalunya.

Les comarques de l’Anoia i el Berguedà són les que registren un creixement més accentuat en relació al 2021. A l’Anoia s’hi van visar un total de 70.915 m2 (+71,8%) i al Berguedà, 19.331 m2 (+64,2%). Al Bages ha crescut un 18,4%. Al Moianès, en canvi, s’ha visat un 11% menys que l’any anterior; i Osona es manté pràcticament estable i amb la bona tònica dels darrers anys. Per municipis, on es concentra la majoria de superfície visada el 2022 a la Demarcació és a Vic, que representa un 16,2% del total visat a la Demarcació. Amb menor pes, trobem també Òdena (7,6% del total) i Manresa (7,1%).

Si bé la superfície visada ha crescut, el nombre d’expedients, 874, és molt similar al del 2021. Això s’explica perquè malgrat haver-hi menys projectes, aquests ocupen una superfície superior. Osona concentra la majoria dels expedients (320), seguida del Bages, l’Anoia, el Berguedà i el Moianès.

Dades de rehabilitació

La rehabilitació ha augmentat un 14,6% respecte l’any 2021 i se situa en gairebé 94.000 m2, un 31 % de la superfície total visada a la Demarcació. Pel que fa a l’anàlisi territorial, és al Berguedà on la rehabilitació augmenta més, fins a un 108,2% (10.786 m2). A la resta de les comarques de la Demarcació les dades també són positives, menys al Bages, on la rehabilitació pateix un descens.

Comparat amb dades globals, a la Demarcació de Comarques Centrals s’ha visat el 8,37% del total de superfície de rehabilitació visada a Catalunya. Des del COAC es duen a terme diferents iniciatives per promoure la rehabilitació: campanyes de conscienciació ciutadana sobre el paper de l’arquitectura en la salut de les persones o la promoció de la rehabilitació i també s’ha obert l’Oficina Tècnica de Rehabilitació, que assessora, informa i acompanya la ciutadania en la rehabilitació d’edificis vinculada als Next Generation.

Dades d’obra nova

Quant a l’obra nova, veiem que hi ha un augment del 16,5% respecte del 2021, amb un total de gairebé 199.000 m2 visats el 2022.  En aquest cas és l’Anoia qui lidera l’increment de superfície visada en obra nova, amb 56.055 m2, que gairebé dobla les dades del 2021. El Bages té un augment del 46,6% i el Berguedà creix un 24,2%.

Si ens fixem en els municipis amb major volum de visat de superfície d’obra nova a la Demarcació, un 14,7% es concentra a Vic, seguida d’Òdena (amb un 11,6%) i Manresa (6,9%). Així, en relació al conjunt de Catalunya, la Demarcació de Comarques Centrals representa el 5,8% del total d’obra nova visada.

Anàlisi per usos: habitatge i no habitatge

El nombre d’habitatges a la Demarcació de Comarques Centrals ha crescut significativament aquest 2022. S’han visat un total de 946 habitatges, un 23% més que el 2021. Això significa que la Demarcació concentra un 6,13% dels nous habitatges visats a tota Catalunya. Osona i el Bages concentren la creació de nous habitatges i augmenten, en relació al 2021, un 15,9%  i un 55,6%, respectivament.

Els municipis amb més habitatges de nova creació visats són Vic (218), Manresa (102), Igualada (75), Sant Joan de Vilatorrada (34) i Torelló (31). En relació al no habitatge, la superfície creix un 40% si comparem amb 2021, amb un total de 71.991 m2 visats. L’hostaleria, el comerç i la indústria recuperen el ritme després de la pandèmia i creixen molt respecte el 2021.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: EDIFICACIÓ   COAC 
També et pot interessar:
ACTUALITAT
Manresa acull una xerrada sobre el futur del ferrocarril
ACTUALITAT
El Cicle Novíssims del COAC porta a Manresa dues jornades sobre arquitectura emergent
ACTUALITAT
L'arquitectura explora el potencial de la intel·ligència artificial

ACTUALITAT
Premi Emergent d'Arquitectura i Bioconstrucció
CATALUNYA CENTRAL
La Demarcació de les Comarques Centrals del COAC visita Grup Boix
ACTUALITAT
Jornada de reflexió sobre el futur del ferrocarril
L'ombra d'un arbre de la Plaça Neus Català
Termini de sol·licitud de subvencions per a entitats i persones físiques
Sant Joan acollirà aquest dissabte una caminada solidària i accessible de la Fundació Barça
La infermera Anna Ramírez rep un dels Premis Antoni M. Badia i Margarit
Impulsen una guia per acompanyar la diversitat afectiva, sexual i de gènere als centres educatius
Una nova oportunitat lluny de casa per al BAXI Manresa
Mig miler de persones participen en la quarta Diada Esportiva Universitària
Manresa se suma a 'L'Hora del Planeta' i dissabte apagarà els llums ornamentals


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]