Impulsem Manresa considera que l’aprovació del projecte del carrer Guimerà en el tram final de campanya és una clara mostra d’electoralisme per part del govern i, en especial, de l’alcalde, Marc Aloy. I encara més si tenim en compte que el projecte acumula un retard important, ja que en un principi les obres havien de començar a finals de l’any 2022.
A això s’hi ha d’afegir un calendari aparentment forçat de desenvolupament i execució d’obres, així com d’ampliacions de vorera previstes entre el maig de 2023 i el segon trimestre de 2025. En aquest sentit, el govern hauria d’explicar com quedarà el finançament de l’obra amb les contribucions especials dels veïns i veïnes i si això pot endarrerir els terminis.
La candidatura municipalista s’oposa a que l’Ajuntament plantegi contribucions especials per finançar l’obra. Es tracta d’un mecanisme clarament obsolet a dia d’avui que les corporacions locals ja no les utilitzen a causa de la inseguretat jurídica i la quantitat de jurisprudència contrària en moltes de les actuacions.
En aquest cas concret, no pot acreditar que s’aporti benefici especial només als propietaris de l’àrea, ja que estem davant d’una àrea comercial per a tot el terme municipal i inclús per la comarca del Bages, i per tant, el benefici és també de caràcter general. A més, es tracta només d’una actuació de millora de l’espai i que no parteix de zero i, per tant, no es pot carregar als propietaris actuals el fet de refer totalment les infraestructures d’electricitat, gas o aigua perquè ja són existents.
Deures sense fer en matèria de sostenibilitat
Pel retard en aquest projecte i per la inacció del govern per adaptar la ciutat al context climàtic actual, Impulsem sosté que el govern no ha complert en matèria de sostenibilitat. No s’ha avançat per introduir noves illes de vianants que, més enllà de la vessant ecològica ajuden a la cohesió social i donar una embranzida al comerç.
Segons Joan Vila, «ciutats d’arreu del món com Copenhague o Amsterdam, o més properes com Pontevedra o Pamplona, han incentivat les peatonalitzacions per tal de perseguir el que en urbanisme s’anomena “la ciutat dels quinze minuts”. Manresa ha perdut molts trens a les últimes dècades per culpa de la manca de lideratge, i l’urbanístic n’és clarament un d’ells», assegura l’alcaldable.
Tampoc s’han fet passos decidits per implantar la Zona de Baixes Emissions amb possibilitat d’estacionament gratuït al seu entorn. En paral·lel, s’hauria d’estudiar un d’actuació del carrer Àngel Guimerà per fer-lo més ambiciós i sostenible. Això permetria que la ciutat fos més amable, amb més confort ambiental, lliure de contaminació, amb millores acústiques, amb més arbrat i un millor reciclatge d’aigua de pluja. Per Impulsem, cal avançar cap a una Manresa més verda i que doni protagonisme al vianant i al transport públic, com la candidatura ja dibuixa en el projecte a llarg termini Manresa 2040.