Els subministraments bàsics –principalment l'electricitat– i els serveis de les telecomunicacions i internet concentren el 51% de les reclamacions de consum a la vegueria de la Catalunya Central el 2022. En global, durant l'any passat, l'Agència Catalana del Consum, del Departament d'Empresa i Treball, va gestionar un total de 1.918 reclamacions, de les quals el 46,2% es van resoldre per la via de la mediació o l'arbitratge. Aquestes són algunes de les dades principals que s'extreuen del Balanç d'actuacions 2022 de l'Agència a les comarques centrals, que per primer cop es presenten amb la distribució per vegueria.
Les companyies energètiques i les de telefonia encapçalen la llista d'empreses amb més reclamacions
El sector dels subministraments bàsics és el que concentra més reclamacions, amb el 35,7%, bloc en què destaquen amb gran diferència les incidències relacionades amb el subministrament elèctric. Pel que fa a la resta de sectors amb més reclamacions, els serveis de telecomunicacions i internet acumulen el 15,3% de les reclamacions; les incidències relacionades amb la compra de productes com ara vehicles, mobles o electrodomèstics el 10,7%; altres serveis generals de consum com ara centres de bellesa, serveis mèdics o estacions de servei el 9,6%; els serveis financers el 8,5% i els transports el 8%, entre d'altres.
Operadores de telefonia i companyies energètiques encapçalen la llista de les empreses amb més reclamacions a la Catalunya Central: Naturgy, amb 149; Endesa Energia, amb 130; Orange, amb 97; Vodafone, amb 72, i Energia XXI Comercialitzadora de referència, amb 68. La resta d'empreses que han acumulat més reclamacions són Vueling, Iberdrola Clientes, Edistribución Redes Digitales, Holaluz i Telefónica.
Un 46% de les reclamacions s'han resolt per la via de la mediació o de l'arbitratge de consum
Del total de reclamacions gestionades per l'Agència Catalana del Consum a la vegueria de la Catalunya Central, el 46,2% s'han resolt mitjançant mecanismes extrajudicials, voluntaris i gratuïts: 848 casos per acord de mediació i 63 per mitjà de laude arbitral. Els sectors en què es resolen més reclamacions són els serveis d'electricitat, gas i aigua i els serveis de telefonia i internet i, en menor mesura, els transports o els serveis financers.
5.789 consultes ateses, la meitat sobre subministraments bàsics i telecomunicacions
Amb relació a les consultes, l'Agència n'ha atès un total de 5.789, relacionades principalment amb els serveis d'electricitat, gas i aigua (33,7%), les telecomunicacions i internet (16,9%), la compra de productes (13,5%), serveis generals de consum (12,5%) i serveis financers (9,7%).
73 denúncies a les comarques de la Catalunya Central
L'any 2022, els consumidors i les consumidores de les comarques centrals van presentar un total de 73 denuncies a l'Agència, relacionades principalment amb serveis immobiliaris; incidències relacionades amb productes, sobretot roba, aparells electrònics i electrodomèstics; serveis de viatge i oci i serveis de telefonia i internet.