|
El bus urbà de Manresa incrementa un 33,5% els viatgers els primers vuit mesos de 2023 |
L’Ajuntament de Manresa ha donat a conèixer unes xifres que són de rècord coincidint amb la Setmana Europea de la Mobilitat. En aquest marc, també ha anunciat que es posa en marxa un concurs fotogràfic per Instagram per promocionar l’ús del transport públic local i que el dia 22, Dia Mundial Sense Cotxes, el bus urbà serà gratuït. |
|
L'alcalde, Marc Aloy Guàrdia, i el regidor de Mobilitat, Carles Garcia Estany. |
|
MANRESA / Redacció/ Sergi Vázquez |
20/09/2023 17:58 |
|
|
|
Coincidint amb la Setmana Europea de la Mobilitat, que se celebra del 16 al 22 de setembre, l’Ajuntament de Manresa ha donat a conèixer les xifres del bus urbà, que aquest 2023 estan trencant tots els rècords. De gener a agost, l’increment d’usuaris respecte del mateix període de l’any passat ha estat del 33,5%, amb un total d’1.790.271 viatgers. La mitjana diària d’usuaris en dies feiners és de 10.084 persones, metre que el nombre màxim de viatgers diaris es va assolir el 9 de maig, amb 11.868 persones.
Tal com han explicat l’alcalde, Marc Aloy Guàrdia, i el regidor d’Urbanisme i Mobilitat, Carles Garcia Estany, es tracta d’uns números “molt bons” que amb tota probabilitat superaran les dues xifres rècord assolides fins ara: la del 2019, l’any abans de la pandèmia, quan es va arribar a 2.218.621 viatgers, i la del 2008, de 2.246.557 usuaris. La valoració ha estat compartida per Xavier Sanllehí Hernández, director d’explotació de Manresa Bus, la concessionària del servei, que ha assegurat que Manresa és una de les ciutats del país que ha recuperat amb més poc temps els usuaris perduts durant la pandèmia i que, a més a més, ha experimentat creixement.
L’increment significatiu de viatgers s’ha produït en totes les línies. La que creix més és la de Festius (L6 - L7), que puja un 47%, una línia que es va reforçar l’estiu de l’any passat amb un bus més i amb una nova parada al Parc de l’Agulla, i que de gener a agost d’aquest 2023 ha portat 34.982 viatgers.
Tot seguit trobem la Perimetral (L8), que augmenta un 37,7%. És la línia amb més viatgers de la ciutat i continua creixent any rere any. Fins el mes d’agost ha tingut 739.191 viatgers. Pel que fa a les altres línies, la de la Font – Valldaura (L4) ha incrementat un 36,5% i ha portat fins a l’agost 118.014 viatgers; la de la Mión – Plaça Catalunya (L3) ha crescut un 32,1% i ha transportat 89.696 viatgers; la de la Balconada (L1) ha incrementat un 29,6%, i ha portat 428.040 viatgers; la de La Parada (L2) ha pujat un 29,2%, amb 346.346 viatgers, i finalment, la línia Sant Pau – Dolors – Viladordis (L5) ha tingut un augment del 19,3%, amb un total de 34.002 viatgers.
Pel que fa als títols, el més utilitzat en el transport públic urbà és la T-10 (29% del total de viatgers), seguit de la T-Bonificada i la T-16, amb un 15,6% cada una, i la T-Mes, amb un 12,4%. El bitllet senzill, per a usuaris no habituals, s’utilitza en un 5,6% dels casos.
Una ciutat sostenible La valoració de les xifres que han fet l’alcalde Aloy i el regidor Garcia ha estat molt positiva. Ambdós, han subratllat que són fruit de la voluntat del govern local per fer de Manresa una ciutat cada cop més sostenible i d’introduir polítiques alineades amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) que marca l’Agenda 2030. En aquest sentit, han recordat la inversió global de 6.140.951 euros realitzada recentment (2.366.050 dels quals procedents del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat amb els fons europeus Next Generation). Uns diners que han permès electrificar tota la flota del bus urbà, adaptar les instal·lacions per poder realitzar la recàrrega el& egrave;ctrica dels vehicles i instal·lar noves pantalles digitals, marquesines i càmeres de videovigilància.
També han subratllat la posada en marxa, l’any passat, de la nova T-Jove 18, un títol municipal que permet als joves de 16 a 18 anys fer viatges il·limitats i gratuïts al transport públic urbà i en els transports interurbans, fent parades a Manresa. Durant aquest 2023 s’han realitzat 50.741 viatges amb aquest títol (2,8% del total de viatges de bus urbà). Aquest any ja han sol·licitat la nova targeta més de 450 joves.
Les mesures impulsades per l’Ajuntament s’han vist també reforçades per les bonificacions al transport públic del govern estatal, que han permès aplicar una rebaixa temporal del 50% a la T-10 i a la T-Mes (el 30% el posa l’estat i el 20% l’Ajuntament), deixant la T-10 a 4,55 euros i la T-Mes a 16 euros.
Accions per la Setmana Europea de la Mobilitat En el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat, l’Ajuntament de Manresa portarà a terme dues accions. Per una banda, el dia 22 de setembre, Dia Mundial Sense Cotxes, el bus urbà serà gratuït. De l’altra, s’ha anunciat que avui s’ha obert un concurs fotogràfic per Instagram que té l’objectiu de promocionar l’ús del bus urbà a Manresa. Els participants hauran d’enviar una fotografia que simbolitzi la mobilitat sostenible, on caldrà que hi surti total o parcialment el bus de Manresa. Les imatges s’han de penjar a la xarxa social acompanyades del hashtag #ILoveManresaBus. Hi haurà temps fins al 20 d’octubre. Per a les 10 millors fotografies es farà un obsequi de 2 targetes T-Mes del bus urbà, amb les que es podrà viatjar 2 mesos de manera gratuïta. Així, es repartiran 20 T-Mes amb l’objectiu de fomentar l&rs quo;ús del transport públic, de captar nous usuaris i de fidelitzar els que ja en són. |
|
|