Després d’haver estat recentment renovat en el càrrec, Jordi Fosas afronta amb il·lusió la que podria ser la seva primera Fira dins la normalitat. Jordi Fosas: “Content de la renovació de la confiança en el projecte que vam començar el 2019 i que no vam poder desplegar del tot per la irrupció de la Covid. El nostre objectiu principal era posicionar molt clar què era Fira Mediterrània, explicar el concepte d’arrel tradicional i que la Fira sigui el node central d’aquest àmbit i en aquest sentit estic content perquè crec que ho hem sabut explicar bé”.
“En segon terme, volíem crear eines de suport a la creació artística i d’aquí van sorgir l’obrador d’arrel i el desplegament de plans d’impuls al sector, on s’hi han abocat uns 220.000 euros, el que ens ha permès incrementar un 30% el pressupost de la Fira. Tot i que la COVID no ens ha permès tenir la fira de carrer que volem, sí que hem pogut fer aquesta feina i la nostra voluntat en els properes anys és assentar tot això”.
MD: com impacta la fira a la ciutat de Manresa?
Jordi Fosas: “Manresa i el Bages tenen bona salut a nivell de cultura popular, tenim l’exemple de l’Alba Careta que estarà molt present a la fira i que és una de les artistes que s’està obrint camí emprant eines d’arrel tradicional”.
“No obstant creiem que la Fira té molta feina a fer encara a la ciutat, dins dels seus objectius estratègics hi ha el de la relació amb Manresa i l’entorn, això va lligat amb l’obrador d’arrel. Finalment, volem posar l’accent en una fira sostenible, estudiant l’impacte que la fira genera a la ciutat”.
MD: Està de moda la creació artística emprant elements de cultura popular?
Jordi Fosas: “Jo crec que estem vivint un moment de pujada en les arts d’arrel, tenim l’exemple de The Tyets, Rodrigo Cuevas, i molts altres artitstes, que utilitzan aquests materials de forma desacomplexada.. La gent jove no té aquesta motxilla que algunes generacions encara tenim. I això crec que es molt positiu”.
MD: Quins són els objectius principals d’aquesta 26ena edició?
Jordi Fosas: “En primer lloc la recuperació del pols internacional, ho veurem en aquesta fira, sobretot en música, amb dos itineraris: un de mediterrani i focus dedicat a Galicia i Portugal, amb més d’una vintena de propostes que miren mes enlla del país. Tornarem a tenir propostes internacionals després del Covid. En segon terme, veurem els fruits de l’obrador i del pla d’impuls, amb més d’un terç de les propostes sorgides d’aquí”.
“D’altra banda, hem ampliat totes les costures de la fira i tenim 84 propostes, més que mai. I finalment, la Intel·ligència Artificial. Volem mirar al futur i veure què passa amb aquesta eina i la seva relació amb la creació artística. En parlarem i debatrem, i veurem alguns projectes artístics que ja hi estan treballant. De moment sembla que ens espanta més que ens il·lusiona, i, per perdre-li la por, volem posar-ho a sobre la taula i que la Fira reflexioni de coses que ens poden afectar en el futur. Podrem veure, per exemple, el Manel Camp fent un duet amb IA”. “La portada del programa de la Fira va en aquesta línea. Està generada amb IA i vol reflectir aquesta mirada que ens pot generar dubtes, cap a un futur incert”.