Gairebé 900 joves han estat atesos a través del pla pilot del servei d’acompanyament emocional ‘Obro feel’, que el Govern va posar en marxa el novembre del 2023. Es tracta d’un xat de WhatsApp que funciona les 24 hores del dia i a través del qual els joves poden contactar amb voluntaris formats de la Fundació Ajuda i Esperança per expressar les seves inquietuds i preocupacions.
Segons dades de l’executiu, des que es va iniciar el pla pilot s’ha intercanviat 55.000 missatges. Prop d’un 33% dels joves tenien menys de 18 anys i el 61%, entre 18 i 35 anys. Un 66% de les persones que han contactat han estat noies. Les converses han abordat majoritàriament problemes relacionals (29%), depressió (15%), ideació suïcida (7%), trastorns de la conducta alimentària (3%) i altres problemes de salut mental (14%). Un 10% dels missatges ha estat per problemes de salut física, un 3% per solitud no desitjada i un 2% per bullying.
També s’ha acompanyat casos de drogoaddicció, abús i maltractament, tot i que en menor mesura. En vuit casos ha estat necessari activar els serveis d’emergències davant de situacions de risc vital. Segons el Govern, atesos els resultats d’aquesta prova pilot, el Departament de Salut i la Direcció General de Joventut de Drets Socials donaran continuïtat a aquest servei. Com funciona l’‘Obro feel’?El jovent que necessiti suport emocional, acompanyament o orientació, pot contactar amb aquest servei, que està actiu les 24 hores, set dies per setmana.
Només cal que afegeixin el número 680 354 155 als contactes del seu telèfon i iniciïn una conversa mitjançant l’aplicació WhatsApp. Una persona voluntària de la Fundació Ajuda i Esperança, seleccionada i formada en escolta empàtica i gestió emocional, li proporciona suport personalitzat. Un cop identificada la situació, es facilita al jove l’acompanyament i les eines necessàries per fer front al seu malestar i contribuir positivament al seu dia a dia.
En cas de necessitar atenció, se l’informa de com accedir als serveis públics de salut o d’altres recursos al seu abast (oficines joves, associacions i entitats...). Si es detecta una necessitat mèdica immediata, el cas es deriva a l’equip del Sistema d’Emergències Mèdiques. Aquesta col·laboració per facilitar la derivació s’emmarca en l’acció interdepartamental i intersectorial del Pla de Prevenció del Suïcidi de Catalunya.