Dimecres 15 de gener de 2025
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

El Laboratori de la UVic-UCC ha promogut actuacions per a la inclusió digital
Des que es va crear el LISD, ara fa tres anys, amb l’objectiu de reduir la bretxa digital entre els col·lectius més vulnerables, s’han dut a terme deu actuacions amb vuit entitats de Vic i Osona.
D'esquerra a dreta, Núria Homs, Josep Eladi Baños i Núria Simó.

ACTUALITAT / Redacció/Sergi Vàzquez   
14/10/2024 20:22
El bus urbà de Manresa bat el rècord de passatgers i supera el llindar dels tres milions d'usuaris
Afectacions de trànsit per la gravació del monoplaça de l'equip de Formula Student de l'EPSEM
Sallent estrena una àrea d'aparcament per a camions i automòbils
L’Escola Jaume Balmes de Castellbell commemora els 50 anys d’història
Al barri del Remei de Vic, un 22,9 % de població enquestada no té telèfon mòbil propi i, malgrat que el 92 % disposa de connexió a Internet, tant amb dades de connexió fixa com dades mòbils, només un 56,9 % afirma tenir una bona connexió a Internet. En aquest context, el Laboratori d’Innovació Social i Digital (LISD) , creat el 2021 per la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), ha aconseguit establir actuacions que contribueixen a la reducció de la bretxa digital que pateixen els col·lectius més vulnerables d’aquest barri i crear una xarxa de treball estable amb les entitats veïnals. En els últims tres anys, el LISD ha dut a terme deu actuacions, que han facilitat que un total de seixanta persones hagin accedit a una formació digital, i s’ha treballat amb vuit entitats de Vic i Osona, des d’escoles i entitats del tercer sector fins a comunitats religioses. 

Alguns resultats de les investigacions que ha portat a terme el LISD mostren que un 26 % dels joves d’entre 14 i 24 anys, un 17 % del grup de 25-34 anys, un 20 % del grup de 65-74 anys, i un 40 % del grup de més de 75 anys en algun moment de la seva vida han necessitat suport i acompanyament digital i no l’han trobat. Un dels elements clau per analitzar l’ús de les eines digitals són les formes d’aprenentatge. En aquest sentit, el 72 % de les persones entrevistades ha indicat que la forma principal d’aprenentatge ha estat l’autodidacta, principalment per a les persones d’entre 14 i 44 anys (més d’un 80 %). En canvi, només un 30 % de majors de 65 anys n’ha après per ell mateix. 

En relació amb els grups d’edat, en el de les persones més grans de 75 anys, el 80 % han requerit suport per aprendre l’eina per part d’un familiar, seguit del grup de 65-74 anys, en què a un 56 % li ha calgut ajuda en aquesta modalitat. En el rang d’edat de 45-54 anys, el 13 % ha necessitat aquest suport i s’observa que una part d’aquestes persones tenen un perfil sociodemogràfic amb baix nivell d’estudis. Fins ara, les accions del LISD s’han dirigit principalment a la població jove, mentre que en un futur estaran orientades a les persones grans, amb una sensibilitat especial per a aquells col·lectius que es troben en situació de vulnerabilitat i en risc d’exclusió social. 

Actuacions per a la inclusió digital

Les dades de les actuacions dutes a terme pel LISD des que es va crear fins ara s’han donat a conèixer en el marc de la jornada Connectant la UVic al Remei, que s’ha fet aquesta tarda a la Biblioteca Pilarin Bayés de Vic.

A més a més de formacions i tallers, les principals accions del laboratori han estat centrades en propostes d’Aprenentatge i Servei (ApS), que tenen com a objectiu augmentar la participació i la inclusió digital i, alhora, reduir les desigualtats sociodigitals. Els ApS que s’han fet enguany (Trajectòries d’Èxit, Quina Quina i Falca Feminista) s’han dirigit a joves immigrants i s’han fet amb la col·laboració de tres entitats de la ciutat: l’Associació Casal Claret, Vic Jove i la Cooperativa Fera Ferotge. Totes les actuacions del LISD han estat coordinades per Mar Beneyto, Núria Simó, Ramon Reig i Carles Bosch, professorat investigador de la UVic-UCC que forma part de l’equip d’investigació, juntament amb Ivet Leiva, dinamitzadora del laboratori. 

Beneyto ha destacat que “les investigacions i, especialment, les actuacions desenvolupades tenen un gran valor qualitatiu i han impactat en el tipus de relació que mantenen l’alumnat en formació de la Universitat amb la comunitat i viceversa. A través de pràctiques digitals, es treballen valors com el compromís, la responsabilitat i la ciutadania”. En les actuacions i les activitats que s’han dut a terme al LISD hi han participat estudiants del grau en Educació Social de la UVic-UCC, que han valorat molt positivament l’experiència, i també amb agents de la comunitat i el territori.

Ivet Leiva, dinamitzadora del LISD, ha exposat l’impacte que han tingut les actuacions dutes a terme, que ha valorat com a positiu i útil per enfortir la participació de la Universitat a la comunitat. Segons Leiva, “els resultats de les actuacions d'Aprenentatge Servei mostren que els joves han millorat significativament les seves competències socials i digitals, especialment en la relació interpersonal i en la capacitat de treballar en equip. Aquesta implicació ha repercutit en les entitats locals, millorant els vincles amb la comunitat i promovent una cohesió social més gran”.  

Valoracions positives del projecte

En la jornada Connectant la UVic al Remei, hi ha assistit el rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños, que ha destacat el compromís amb el territori i la funció que ha de tenir la universitat a banda de la docència, la recerca i la transferència de coneixement. En aquest sentit, el rector ha dit que “la feina del LISD és una magnífica contribució al compromís social de la Universitat” i ha mostrat la seva satisfacció pel treball fet amb la comunitat del barri del Remei.

Per la seva part, Núria Homs, regidora de Benestar i Família de l’Ajuntament de Vic, ha qualificat el LISD com “un projecte exemplar pel que fa al compromís de la UVic-UCC amb la ciutat", tot argumentant que gràcies a "la recerca, la transferència de coneixement i les accions concretes que desenvolupa, ens aporta valor i evidències que ens ajuden a enfocar i enfortir les polítiques públiques de la nostra ciutat".

Núria Simó, professora i investigadora de la UVic-UCC, ha comentat en la inauguració de la jornada que “aquest projecte ha apropat la comunitat universitària a la ciutat i ofereix oportunitats educatives digitals fent xarxa amb les entitats del Remei”. També ha destacat que el LISD és un exemple de transferència de coneixement de la universitat cap a la societat.

El LISD va iniciar el seu camí formant part d’Osona Lab City, un projecte d’especialització i competitivitat territorial (PECT) finançat per la Generalitat de Catalunya i el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Comissió Europea del 2021 al 2023. El repte actual del LISD és mantenir l’impuls d’acció i la reflexió en actuacions per a la inclusió digital al barri del Remei i, per extensió, a la ciutat de Vic. 



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: UVIC-UCC 
També et pot interessar:
CATALUNYA CENTRAL
El president de la Generalitat reconeix la trajectòria d’èxit del CT BETA
ACTUALITAT
L’institut Guillem Catà de Manresa es converteix en el primer centre d’FP
CATALUNYA CENTRAL
El 42 % d’estudiants que s’incorporen a la UVic procedeixen de la Catalunya Central

ACTUALITAT
La UVic-UCC reivindica un major reconeixement de la seva singularitat en la nova llei d’universitats
ACTUALITAT
La UVic-UCC supera per primera vegada els 13.000 estudiants en titulacions oficials
ACTUALITAT
L’exercici físic intens redueix els nivells de la pitjor part del colesterol dolent
Resistint el fred d'hivern al Passeig de Manresa
Un any de formacions per reforçar les oportunitats laborals
Jaume Sorolla reforça la pintura del BAXI Manresa
El bus urbà de Manresa bat el rècord de passatgers i supera el llindar dels tres milions d'usuaris
Desnonament executat a Manresa en plena onada de fred
Afectacions de trànsit per la gravació del monoplaça de l'equip de Formula Student de l'EPSEM
Sallent estrena una àrea d'aparcament per a camions i automòbils
L’Escola Jaume Balmes de Castellbell commemora els 50 anys d’història


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]