Dissabte 05 de setembre de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

La UPC lidera dos projectes europeus de 15 milions d'euros
La UPC encapçala dos projectes dins del programa Horizon Europe: QUEEN i BLOOM, amb un pressupost conjunt de gairebé 15 milions d’euros. Aquestes iniciatives, liderades des de la UPC Manresa, desenvolupen solucions innovadores per a la producció sostenible de silici i l’optimització de l’extracció de matèries primeres.
La UPC lidera dos projectes europeus de 15 milions d'euros.

ACTUALITAT / Redacció/Sergi Vàzquez  
04/12/2024 15:27
L'Ajuntament de Manresa convoca l'acte institucional de la Diada Nacional
Un Festivalet de Circ que cada any creix amb espectacles
Castellbell i el Vilar prepara la Diada Nacional
Els alumnes del Pla del Puig podran iniciar el curs amb el nou gimnàs i vestidors
La Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (UPC) consolida el seu lideratge en l’àmbit de la recerca europea coordinant dos projectes destacats dins del programa Horizon Europe: Quartz Enrichment Enabling Near-Zero Silicon Production (QUEEN) i Liberation Analysis For Optimizing Extraction And Processing Of Crms (BLOOM), amb un pressupost total de gairebé 15 milions d’euros.

A amb aquest assoliment, la UPC esdevé la primera universitat espanyola en obtenir finançament europeu per liderar simultàniament dos projectes en un mateix marc d’excel·lència científica, a càrrec del Departament d'Enginyeria Minera, Industrial i TIC de la UPC Manresa, liderat pel professor Josep Oliva amb investigadors del grup de recerca en Recursos i Indústries Intel·ligents i Sostenibles.

QUEEN: Producció sostenible de silici metal·lúrgic

El projecte QUEEN, amb un pressupost de 7,3 milions d’euros, té com a objectiu transformar el procés de producció de silici metal·lúrgic (MG-Si), un material essencial per a la transició energètica i tecnològica. Mitjançant un enfocament innovador, es busca reduir la dependència de les importacions i minimitzar les emissions de CO₂ aprofitant recursos locals, com ara les sorres de quars de pedreres europees. Es preveu que aquesta tecnologia cobreixi el 56 % de la demanda de MG-Si a la UE l’any 2032, amb un estalvi de més de 232.000 tones d’emissions de CO₂. Això permetrà que Europa avanci cap a un model industrial més sostenible i menys dependent dels mercats externs.

BLOOM: Optimització en l’extracció de matèries primeres

Amb un pressupost de 7,5 milions d’euros, el projecte BLOOM desenvolupa solucions intel·ligents per a l’extracció i processament de matèries primeres crítiques. Incorporant tecnologies avançades com la intel·ligència artificial, el projecte permetrà optimitzar l’aprofitament de dipòsits de baixa qualitat, reduint costos i millorant la sostenibilitat d’aquestes operacions. El sistema proporciona un control en temps real del procés d’extracció i assegura un accés estratègic a recursos essencials per a la transició energètica i digital d’Europa.

Impacte estratègic

Ambdós projectes compten amb la col·laboració de 14 socis internacionals i reforcen el paper de la UPC a l’avantguarda de la recerca global. QUEEN i BLOOM representen un avenç significatiu en el desenvolupament de tecnologies més netes, sostenibles i orientades a l’autosuficiència tecnològica d’Europa.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: UPC   MANRESA 
També et pot interessar:
MANRESA
L'Ajuntament de Manresa convoca l'acte institucional de la Diada Nacional
CIRC
Un Festivalet de Circ que cada any creix amb espectacles
MANRESA
L'Ajuntament de Manresa continua els treballs d'asfaltatge als carrers Trieta i Dibuixant Vilanova

LA FOTO DEL DIA
La plaça Bages de Manresa
MANRESA
Segona fase dels treballs d'asfaltatge al carrer Josep Guitart, al barri de la Balconada
BÀSQUET
Victòria davant l'Asisa Joventut
La plaça Bages de Manresa
Un Festivalet de Circ que cada any creix amb espectacles
Com vestir l’habitació dels nens en la recta final de l’estiu
El 32è 3x3 de Solsona omple la plaça del Camp de bàsquet
Tornar a l’escola: nous reptes, noves il·lusions
Castellbell i el Vilar prepara la Diada Nacional
L'Ajuntament de Manresa continua els treballs d'asfaltatge als carrers Trieta i Dibuixant Vilanova
L'Ajuntament de Manresa convoca l'acte institucional de la Diada Nacional


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]