Dissabte 07 de novembre de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

La Séquia fa el lliurament dels capons al Baró de Balsareny
Aquest dissabte 21 de desembre, s’ha dut a terme la recreació històrica de la tradicional entrega dels dotze galls capons al Baró de Balsareny, una cerimònia que es celebra cada any el dissabte abans de Nadal des del 1584.
Imatge d'arxiu dels capons.

BAGES / Redacció/ Sergi Vázquez  
22/12/2024 11:25
La innovació en salut i social al Bages serà l'eix de la jornada de reflexió del col·lectiu 3Ct
UManresa homenatja a Oriol Casanovas el divendres 13 de novembre
Supercoop Manresa estrena ‘Basicoop’
Sant Fruitós de Bages celebrarà la quarta Jornada Empresarial
L’acte ha comptat amb la presència de l’Alcalde de Manresa, Marc Aloy i Guàrdia, l’alcaldessa de Balsareny, Glòria Casaldàliga Riera, i de representants de la Junta de la Séquia i de la Fundació Aigües de Manresa - Junta de la Séquia. Aquesta recreació simbolitza un dels moments clau de la història que ha vinculat les ciutats de Manresa i Balsareny al voltant de la Sèquia, l’obra d’enginyeria medieval que va assegurar el progrés econòmic i social de Manresa.

Durant l’acte, a part de la tradicional comitiva de pujada fins al castell i l’entrega dels capons, també s’ha comptat amb actuacions dels Dansaires dels Pastorets de Balsareny i amb una ballada de gegants dels “Els K + Sonen” de Balsareny i els Geganters de Manresa.


La història dels capons
La tradició de l’entrega dels dotze galls capons al baró de Balsareny, es remunta al segle XIV, quan el rei Pere III va autoritzar la ciutat de Manresa a construir una resclosa al riu Llobregat per desviar l’aigua cap a la Séquia. Aquesta infraestructura va ser clau per al desenvolupament de la ciutat.

El 1583, una forta riuada va destruir la resclosa, dita dels Manresans, situada prop del Castell de Balsareny. Davant l’emergència, els manresans van tallar arbres de les propietats del baró sense el seu permís. Això va derivar en un plet guanyat pel baró, que va obligar la ciutat a pagar un cens anual de dotze capons a canvi de poder tallar arbres sempre que fos necessari.

Tot i que aquest cens va quedar abolit amb la desamortització, la tradició es va restablir amb la democràcia, convertint-se en un acte simbòlic d’agermanament entre les dues ciutats.


Un llegat viu
Avui, el canal de la Séquia segueix sent vital per Manresa i el Bages i aquest acte, que combina història, cultura i tradició, i reforça els vincles entre Balsareny i Manresa, també posa en valor una de les infraestructures més importants del territori.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: CAPONS   PARC DE LA SÉQUIA 
També et pot interessar:
ACTUALITAT
El Bus a Cegues recorre deu comarques en la seva onzena edició
ACTUALITAT
Obertes les inscripcions al Curs de Restauració de Mobles i Objectes 2026-2027
ACTUALITAT
Althaia i el Parc de la Séquia impulsen un projecte d’horticultura

ACTUALITAT
L’InfoSéquia es transforma en el Centre d’Interpretació de la Séquia
ACTUALITAT
Descobreix la Séquia
ACTUALITAT
Manresa recupera la història del sector tèxtil a través de testimonis
Interior de la nova seu de Creu Roja de Manresa
UManresa homenatja a Oriol Casanovas el divendres 13 de novembre
La innovació en salut i social al Bages serà l'eix de la jornada de reflexió del col·lectiu 3Ct
Supercoop Manresa estrena ‘Basicoop’
Sant Fruitós de Bages celebrarà la quarta Jornada Empresarial
Menjar ràpid quan no tenim temps: com afecta els nostres hàbits?
Entrenar amb música: realment millora el rendiment?
FS Solsona-FS Alforja i Font-Xup, en directe a Esport Central


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]