Dijous 23 de juliol de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

Salut presenta un model pioner de teleassistència territorial per als pacients crítics del Berguedà
La Tele UCi territorial del Berguedà connecta tecnològicament el Servei d'Urgències de l'Hospital de Berga i la Unitat de Cures Intensives de l'Hospital Sant Joan de Déu de Manresa per a poder donar assistència en remot als pacients crítics o semicrítics del Berguedà.
Salut presenta un model pioner de teleassistència territorial per als pacients crítics del Berguedà.

SANITAT / Redacció/Sergi Vàzquez  
06/04/2025 13:13
El teatre Kursaal de Manresa supera els 58.000 espectadors aquest primer semestre del 2026
AMPANS inaugura una residència i centre de dia a Terrassa, amb 80 places
Solsona repara el deute històric amb el mestre Gaietà Ripoll
El Casinet del Poble Vell acollirà un cicle d'activitats sobre la lactància
El Departament de Salut ha presentat avui el model de teleassistència en UCI per atendre al pacient crític i semicrític que arriba a les urgències de l'Hospital de Berga. Aquest model que es va posar en marxa de forma pilot fa un any s'ha consolidat com un servei territorial, i facilita la connexió remota dels professionals del servei d'urgències de Berga, que no disposa d'UCI, amb els especialistes en Medicina Intensiva de l'Hospital Sant Joan de Déu de Manresa, de manera que permet evitar trasllats innecessaris, estabilitzar i supervisar els pacients crítics i semicrítics.

El projecte es va començar a treballar fa un any com una prova pilot d'atenció al malalt crític del Berguedà amb la implementació de la metodologia, la planificació i l'anàlisi dels resultats per a valorar-me la idoneïtat. En 6 mesos es van abordar fins a 35 pacients. La connexió telemàtica des del box de reanimació d'urgències de l'Hospital de Berga a la sala de metges de la UCI, que gestiona la Fundació Althaia, permet la monitorització remota del pacient. El sistema tecnològic, que està dotat amb una càmera d'alta resolució, permet visualitzar i monitoritzar el pacient en temps real i compartir proves complementàries que ajudin en el diagnòstic.

D'aquesta manera es facilita la presa de decisions als professionals de l'Hospital de Berga, alhora que agilitza la predicció de complicacions, ja que es pot fer una avaluació més precisa de la seva gravetat. A més, s'optimitza el tractament urgent per estabilitzar el pacient en cas que sigui necessari un trasllat.

El gerent de la Regió Sanitària Catalunya central, Toni Sánchez, ha senyalat que aquest és "un projecte transformador que ens permet treballar en xarxa amb visió territorial, afavorint la continuïtat assistencial de les persones del Berguedà. Hi ha una monitorització conjunta d'aquest pacient crític i es destina el millor recurs a la persona. Ho fem apropant l'assistència gràcies a la tecnologia i ho fem en temps real i en un entorn de proximitat del pacient, fet que afavoreix l'equitat assistencial".

En la fase de pilot ja es va valorar molt positivament el treball conjunt dels equips de Berga i Manresa. El projecte s'ha consolidat com una resposta que garanteix assistència en proximitat al malalt crític, garanteix una derivació més eficient i àgil quan la patologia del pacient així ho requereix. Sílvia Cano, cap del servei de Medicina Intensiva d'Althaia, subratlla que "quan reduïm trasllats evitables de pacients crítics el que fem és ser més eficients perquè de manera coordinada i amb l'ús de la tecnologia, donem una resposta més immediata, estabilitzem el pacient, valorem si pot continuar el tractament des del centre de proximitat i evitem trasllats. Comporta per tant una reducció de la carrega de les UCI dels centres de referència. I quan cal fer el trasllat, ho fem al recurs més adient".

Per als pacients crítics que arriben a les urgències del centre berguedà suposa secr tractats com si arribessin a la porta de l'Hospital Sant Joan de Déu de Manresa. Òscar Bernadich, director assistencial de l'Hospital de Berga, explica que "aquest model ajuda a centres com el nostre, hospitals amb serveis d'urgències però sense UCI perquè podem donar atenció amb una major seguretat assistencial al pacient crític que ens arriba. Des de Berga i gràcies a aquest treball col·laboratiu es comparteix coneixement i el que és més important, comporta un benefici per als usuaris ja que des del seu hospital més proper, en proximitat, tenen una seguretat assistencial en patologies d'alta complexitat".També s'ha dissenyat una aplicació que permet realitzar la mateixa monitorització a través del telèfon mòbil de la guàrdia de medicina Intensiva, de manera que el professional d'Althaia pot visualitzar el pacient estant en qualsevol lloc de l'hospital.

Projecte Criti.cat

Aquest model assistencial s'emmarca en el projecte Criti.cat que té com a objectiu millorar la qualitat, la seguretat i la variabilitat de l'atenció dels pacients crítics, mitjançant una assistència precoç i continuada, que integri els diferents sistemes de monitorització i informació clínica actualment disponibles en una eina de suport a la presa de decisions clíniques.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: SALUT  
També et pot interessar:
ACTUALITAT
Eina pionera per monitorar la morbimortalitat atribuïble a la calor
SANITAT
Salut adapta l'atenció sanitària per l'estiu
ACTUALITAT
Pla d'atenció a les persones afectades de malaltia de Parkinson i parkinsonismes atípics

CATALUNYA CENTRAL
L’ICS Catalunya Central participa en el projecte ‘ePro-Schools’
SÚRIA
L'Escola de Salut de Súria tanca la seva 5a edició
SANITAT
L'ICS rep els nous residents de Medicina i Infermeria Familiar i Comunitària
El CN Metropole, a Las Palmas de Gran Canaria, ha estat seu del Campionat d'Espanya d'Estiu
Ambient al pati de la Casa Lluvià
AMPANS inaugura una residència i centre de dia a Terrassa, amb 80 places
Sant Fruitós augmenta els controls policials a Pineda de Bages
El teatre Kursaal de Manresa supera els 58.000 espectadors aquest primer semestre del 2026
Solsona repara el deute històric amb el mestre Gaietà Ripoll
El Casinet del Poble Vell acollirà un cicle d'activitats sobre la lactància
El Tasta la Plaça consolida el seu èxit reunint prop d'un miler de persones


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]