Dimarts 21 de juliol de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

El Ple del Consell Comarcal del Bages aprova el Pla de Transició Agroecològica i la Carta Alimentària
El Ple del Consell Comarcal del Bages ha aprovat per unanimitat, aquest mes de maig, el Pla de Transició Agroecològica i la Carta Alimentària del Bages.
El Ple del Consell Comarcal del Bages aprova per unanimitat el Pla de Transició Agroecològica i la Carta Alimentària.

BAGES / Redacció/Sergi Vàzquez  
30/05/2025 18:25
Reclamen més control públic en la planificació i implantació de les renovables
L'alerta per risc d'incendi forestal s'allarga tota la setmana i serà més elevat dimecres
Sant Fruitós de Bages ha celebrat una nova edició del Mercat de la Terra
Castelltallat prepara una gran jornada astronòmica pel 12 d’agost
Aquest doble acord representa una pas estratègic molt important per a la comarca i per la Xarxa de Sobirania Alimentària de la Catalunya Central, de la que el Consell Comarcal passa a assumir-ne el lideratge. L’objectiu del Pla és fixar les bases per a un nou model alimentari més just, sostenible i arrelat al territori.

El Pla de Transició Agroecològica recull una diagnosi exhaustiva del sistema alimentari comarcal i proposa una sèrie de línies d’actuació que inclouen: el suport a la pagesia local i ecològica, l’enfortiment dels circuits curts de comercialització, la promoció de dietes saludables i sostenibles i la sensibilització de la ciutadania amb la sobirania alimentària i el consum responsable. Per la seva banda, la Carta Alimentària formalitza el compromís polític i col·lectiu del Bages amb aquest canvi de model.

La consellera comarcal de Promoció Econòmica i Desenvolupament Rural ha afirmat que “Necessitem un sistema alimentari que posi en valor la nostra pagesia, que sigui respectuós amb el territori i que garanteixi aliments sans i accessibles per a tothom. Aquest Pla i aquesta Carta són una eina per fer-ho possible des del territori i amb una visió compartida.”

El Bages compta amb una àmplia trajectòria en l’àmbit de la sobirania alimentària i l’agroecologia, amb iniciatives com el Rebost del Bages, el Pla d’Acció Alimentària de Manresa o les accions impulsades per municipis com Navàs, Artés, Sant Fruitós, Sant Joan de Vilatorrada, Balsareny, Santpedor o Cardona. L’aprovació del Pla i la Carta representa ara un salt d’escala comarcal per donar una resposta pública més coordinada i transversal als reptes globals que afecten la ruralitat i el sector primari.

El document contextualitza aquesta acció en un marc global marcat per la crisi climàtica i la creixent fragilitat del sistema alimentari mundial. Dades com la reducció del 72% de les explotacions agrícoles al Bages entre 1982 i 2020, el baix índex de relleu generacional, només del 4,11%, o la concentració de terres, posen de manifest la necessitat d’un canvi profund. Alhora, també hi ha indicadors que mostren creixement progressiu de l’agricultura ecològica, que ja ocupa el 11,48% de la superfície agrària útil a la comarca.

Amb el document aprovat, el Consell Comarcal proposarà als ajuntaments de la comarca que s’hi adhereixin formalment i facin seu el compromís amb aquest nou model alimentari. A més, es convida també les entitats, cooperatives, empreses i agents del territori a sumar-se a la Carta Alimentària, contribuint a visibilitzar i enfortir aquesta acció col·lectiva. Amb aquest pas, el Bages es projecta com una comarca capdavantera en el disseny d’un sistema alimentari local, sostenible, resilient i compromès amb el territori i amb les generacions futures.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: CONSELL COMARCAL DEL BAGES  
També et pot interessar:
BAGES
Nova plataforma per trobar sòl, naus i oportunitats industrials
BAGES
El Consell Comarcal exigeix la recuperació dels trens de Manresa i Barcelona
BAGES
El Consell Comarcal demana que la Llei d’Alta Muntanya no deixi fora els pobles de muntanya del Bages

BAGES
El Consell Comarcal impulsa un projecte d'energia a Fonollosa per reduir la factura de la llum
BAGES
El Consell Comarcal commemora la LGTBI+ amb la campanya “Orgull de drets i diversitat”
BAGES
Cicle de Teatre Fòrum sobre edatisme
Fotografia dels gegants de Manresa al carrer Sobrerroca
Reclamen més control públic en la planificació i implantació de les renovables
El Festival Cantilafont ha tancat aquest cap de setmana la seva dotzena edició
L'alerta per risc d'incendi forestal s'allarga tota la setmana i serà més elevat dimecres
Sant Fruitós de Bages ha celebrat una nova edició del Mercat de la Terra
Castelltallat prepara una gran jornada astronòmica pel 12 d’agost
Els wine bars de la Ruta del Vi DO Pla de Bages se sumen a la Festa del Tomàquet
Els Festivals Alta Segarra triomfen en la seva estrena a Veciana


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]