Es tracta d’una proposta sonora i lumínica excepcional amb la participació de més de 100 veus i instruments de l’Orfeó Manresà, el Cor A Tempo de Barcelona, el Cor Ars Nova de Martorell i el grup instrumental Rubricatus, tots ells sota la batuta de Xavier Pagès i Torroja. La Missa de l’Esperit Sant, escrita pel jove músic noruec Kim André Arnesen (1980), serà la peça cabdal del concert. L’obra, encarregada pel Cor Nacional Luterà dels Estats Units, va tenir com a objectiu la commemoració del 500è aniversari de la reforma protestant, l’any 2017.
Dues peces més acompanyen la missa en aquest espectacle: Eja Mater, un moviment del Stabat Mater que Arnesen va compondre el 2020, i Nearer, My God, to Thee, amb música de Lowell Mason, del 1856. La lletra d’aquesta última obra és un himne cristià basat en el somni bíblic de l’Escala de Jacob: Jacob va somniar amb una escala que connectava el cel i la terra i per la qual els àngels en pujaven i baixaven.
Durant el concert, les veus de les tres formacions corals juntament amb el grup instrumental Rubricatus -reunit especialment per a l’ocasió- es situaran en espais estratègics del Museu per oferir al públic una experiència inèdita, immergint-lo en una atmosfera de so i llum que transcendirà el format tradicional de concert.
Dades del concertTítol: 100 veus per un cor, una experiència sonora immersiva
Dia: 28 de juny de 2025
Hora: 8 del vespre (20:00 hores)
Durada: 60 minuts (sense pausa)
Lloc: Museu de l’Aigua i el Tèxtil
Adreça: Carretera Santpedor, 55 de Manresa
Venda Entrades: online a
www.orfeomanresa.compresencial a les taquilles del Kursaal de Manresa
Informació més detalladaELS INTÈRPRETSEl concert compta amb les veus de 100 cantaires de tres corals amateurs diferents: l’Orfeó Manresà, el Cor A Tempo de Barcelona i el Cor Ars Nova de Martorell, sota la direcció del mestre Xavier Pagès i Torroja, que és també el director dels tres cors. L’acompanyament musical en directe anirà a càrrec del grup instrumental Rubricatus, format per 13 joves músics (sis violins, tres violes, dos violoncels, un contrabaix i un piano). Els solistes vocals per a determinats passatges musicals són membres del cor escollits per la seva tècnica vocal i adequació als requeriments de l’obra.
L’ESPAILa distribució de l’espai és un dels al·licients addicionals del concert, que serà una experiència sonora immersiva. L'espectacle s'estrenarà al Museu de l'Aigua i el Tèxtil (MAT) de Manresa, un espai arquitectònic excepcional amb pedra, columnes, arcs i grans voltes que, a més de la seva majestuositat, li confereixen una sonoritat excepcional. En aquest grandiós espai, el públic estarà situat al mig d’un semicercle, amb el director i l’orquestra al davant i els cantaires rodejant-lo pels costats i pel darrere, en una posició una mica elevada. Amb aquesta disposició, la música es percep alhora des dels 360º que envolten l’oient. En la imatge es pot veure un esquema de la distribució prevista de públic, orquestra i cantaires.
LA IL·LUMINACIÓUn altre element determinant de l'espectacle és la il·luminació. A partir d'un gran nombre de focus i projectors, amb els seu efectes lluminosos, es crearà un l'ambient de colors, que anirà variant en intensitat, i s’hi afegiran textures en moviment (tipus aigües, fulles, punts que es mouen), jugant amb moviments lents, amb penombres i moments d'esclat de llum, boires de colors, d'acord amb les intensitats i sensibilitats de la música. Aquest és un element clau de l'espectacle que ajudarà el públic a submergir-se en la música, configurant un tipus aurora boreal que penetrarà en tota la sala del concert: un veritable espectacle lluminós.
EL PROGRAMA MUSICALPer aconseguir aquest impactant efecte sonor i lumínic, l'obra principal escollida és “The Holy Spirit Mass”, una missa luterana composta per Kim André Arnesen, jove músic noruec, que combina elements tradicionals amb un enfocament modern. És una obra d’una gran bellesa musical, escrita per a 8 veus de cor (Sopranos primeres i segones, Contralts primeres i segones, Tenors primers i segons, Barítons i Baixos), acompanyament d’orquestra de corda i piano, i en alguns passatges amb solistes instrumentals o vocals.
La distribució de l’espai escènic, que hem explicat abans, requereix un gran nivell d’exigència musical a tots i cadascun dels cantaires. Per assegurar que les vuit diferents veus arribin amb la qualitat i intensitat adequada a tots els espectadors, amb independència del lloc on estigui situats, els cantaires estaran organitzats i distribuïts en el cercle, harmònicament, per aconseguir l’experiència sonora immersiva.
Per completar el programa, d’una hora de durada, s’interpretaran dues composicions més:“Eja Mater”, part de l’obra Stabat Mater (2020) de Kim André Arnesen, per 8 veus. “Nearer, My God, to Thee”, música de Lowell Mason (1856), lletra de Sarah F. Adams(1841) i arranjaments de James L. Stevens; per a solista i 8 veus, a capella. La melodia s’inspira en la coneguda pregària “Prop de tu, Senyor”. Aquest himne és conegut, a més, per la suposada última interpretació que en va fer l’orquestra del Titànic abans de l’enfonsament del conegut transatlàntic.