Les UMIC permeten als ciutadans conèixer i exercir, des de la proximitat, els seus drets com a consumidors. També faciliten material informatiu i consells sobre alguns dels temes més consultats pels ciutadans, com ara consells per estalviar en les factures d'aigua, gas i electricitat, o les clàusules en contractes hipotecaris, telecomunicacions i empreses de telefonia mòbil.
Les UMIC formen part del programa de l'Oficina Provincial d'Informació al Consumidor (OPIC) del Servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació de Barcelona. El seu equip tècnic dona resposta a les consultes i reclamacions que hi fan directament els ciutadans de manera presencial i atén immediatament les consultes que es trameten telemàticament mitjançant la Bústia del Consumidor, situada a cadascun dels més de 200 ajuntaments adherits a aquest servei.
Des del mes de febrer d’enguany, les UMIC també ofereixen arreu del territori el servei d’atenció directa Fem-ho Fàcil!, que ajuda la ciutadania de manera personalitzada en qüestions diverses com ara fer tràmits electrònics, cercar informació pública en el Portal de Transparència o presentar sol·licituds d’accés a la informació pública, amb l’objectiu d’apropar l’administració digital a les persones, promoure l’accés de tothom als serveis digitals i facilitar la cerca d’informació pública.