Lamiel ha destacat que “aquest estiu hem contingut la sinistralitat en zona interurbana, amb un mes de juny amb reducció, un mes de juliol dolent, especialment a Lleida, i un agost amb reducció. El setembre no l'hem començat bé però estem a xifres similars a l'any passat.” El director de l’SCT també ha destacat la contractació del nou servei de mesures especials de gestió del trànsit.
Per part seva, la comissària Mònica Luis ha destacat que “aquest estiu, en un període de màxima mobilitat a les carreteres catalanes, els Mossos d’Esquadra han intensificat la vigilància i s’han realitzat 9.432 controls a la xarxa viària de diferent tipologia”. Pel que fa a les lectures de drogues, “s’ha registrat un increment del 20,4% amb un total de 1.060 positius per drogues”.
Sinistralitat del període estiuenc
El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que des del 23 de juny fins a l’11 de setembre d’enguany, han perdut la vida 36 persones en 32 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya. L’any passat, durant el mateix període estival, van morir el mateix nombre de persones. Si ho comparem amb el 2019 (any de referència), període en què van morir 51 persones en 47 sinistres, la reducció és del 29,5%. Tanmateix, durant aquests mesos d’estiu s’han registrat 240 persones ferides greus en accident de trànsit, que són un 2,6% més que el 2024.
Pel que fa a la sinistralitat de 2025, des de l’1 de gener han perdut la vida 103 persones en 95 accidents mortals a la xarxa viària catalana. Durant el mateix període de l’any passat, van morir 94 persones en 88 sinistres mortals, el que suposa un augment del 9,6% de les víctimes mortals. Si ho comparem amb el 2019 (any de referència), període en què van morir 130 persones en 123 sinistres, la reducció és del 20,8%. Pel que fa als ferits greus, se n’han registrat 613, un 3,4% més que el 2024.
Menys víctimes dels col·lectius vulnerables
El 33,3% de les víctimes mortals d’aquest estiu pertanyen als denominats col·lectius vulnerables (motoristes, vianants i ciclistes). En concret, han mort 9 motoristes (cinc menys que l’estiu de 2024), 2 vianants (1 menys que el 2024) i 1 ciclista (un menys que l’any passat). La proporció de motoristes morts respecte al total de víctimes durant l’estiu (període d’alta mobilitat d’aquest col·lectiu) és d’un de cada quatre, un 25%, el que suposa una important reducció respecte a l’any passat (39%).
Sinistralitat dispersa
Si ens fixem en les carreteres on han tingut lloc els sinistres mortals durant el període estiuenc, la sinistralitat a la xarxa viària s’ha mostrat força dispersa, seguint així la mateixa línia que la resta de l’any. Aquest estiu, l’A-2 i l’N-II són les vies que han registrat més morts, amb 3 víctimes mortals cada una. En segona instància, l’AP-7, la C-12, la C-31, la C-1412b i la C-15z han registrat 2 morts cada via.
Víctimes per sexe, edat i franja horària
De les 36 víctimes mortals a les carreteres catalanes aquest estiu, 28 eren homes i 8, dones. Pel que fa a l’edat de les víctimes mortals, durant l’estiu la sinistralitat s’ha repartit en les diferents franges d’edat, tant víctimes joves, com de mitjana edat, com també gent gran. La franja d’edat amb més víctimes mortals (8) és la que va dels 25 als 34 anys, seguida (amb 7 morts) de la franja que va dels 65 als 74 anys. Per altra banda, si analitzem les 36 morts per franja horària, 15 han estat al matí, 14 a la tarda i 7 a la nit. A més, 15 han estat en dies feiners. Pel que fa al tipus de sinistre, dels 32 accidents mortals, 14 han estat sortides de via, 8 xocs frontals i 3 encalços.
Descens a totes les demarcacions, menys a Lleida
Quant a la sinistralitat per demarcacions, aquesta s’ha reduït a Tarragona, amb 5 morts (tres menys que el 2024), a Girona, amb 6 morts (un menys que el 2024) i a Barcelona, amb 13 morts (dos menys que l’any passat). En canvi, a la demarcació de Lleida, la xifra de morts respecte al mateix període de l’any passat s’ha duplicat, passant de 6 morts el 2024 a 12 aquest 2025.