Dissabte 05 de setembre de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

La nova Guia de la Sal de Cardona reivindica el valor gastronòmic d’un producte únic al món
A diferència de les sals marines, la sal de Cardona prové d’un jaciment de sal que es va formar fa milions d’anys per l’evaporació d’un mar que cobria la zona.
La nova Guia de la Sal de Cardona reivindica el valor gastronòmic d’un producte únic al món.

BAGES / Redacció/Sergi Vázquez  
23/10/2025 15:25
Els jocs omplen de vida les places de Manresa
Segona fase dels treballs d'asfaltatge al carrer Josep Guitart, al barri de la Balconada
Preparatius d’una exposició extraordinària de pintures
MoMa Espai Cultural arrenca el nou curs
La sal de Cardona, un producte gastronòmic únic al món, és la protagonista d’una nova guia editada pel Consell Comarcal del Bages, en el marc del projecte El Rebost del Bages, amb l’objectiu de donar a conèixer i posar en valor aquest producte tant als professionals de la gastronomia com al públic en general. El document combina coneixement històric, científic i culinari i inclou apunts de salut, idees per aplicar-la a la cuina i receptes originals, tant dolces com salades. La guia es pot descarregar gratuïtament en pdf des del web del Rebost del Bages i es pot trobar físicament a la Muntanya de Sal i l’Oficina de Turisme de Cardona.

A diferència de les sals marines, que s’extreuen per evaporació de l’aigua del mar, la sal de Cardona prové d’un jaciment de sal que es va formar fa milions d’anys per l’evaporació d’un mar que cobria la zona. Diverses capes es van quedar atrapades sota terra i amb el temps van emergir formant el diapir de la Muntanya de Sal de Cardona. Es tracta d’un fenomen geològic excepcional que, juntament amb d’altres que hi ha al territori com la muntanya de Montserrat, fan que aquesta zona sigui reconeguda com a Geoparc Mundial Unesco.

La sal de Cardona sempre ha gaudit de prestigi i reconeixement arreu, per la seva qualitat i puresa. Tanmateix, hi va haver un període en què els usos culinaris d’aquesta sal van disminuir, donat que es va començar a explotar per a altres finalitats. Des de fa uns anys, es torna a comercialitzar en diferents formats. Actualment, la sal de Cardona compta amb el distintiu de producte singular de la Xarxa de Productes de la Terra, impulsada per la Diputació de Barcelona.

La sal extreta del jaciment de Cardona és considerada de màxima puresa, amb un 99,97% de clorur sòdic. Es tracta d’un producte que destaca tant per les seves característiques organolèptiques, com per la tradició històrica i pel seu impacte social. Actualment la sal de Cardona és envasada i etiquetada per persones amb discapacitat intel·lectual de l’Associació AMISOL i els beneficis de la seva venda es destinen a la conservació del Parc Cultural de la Muntanya de Sal.

Receptes dels restaurants del territori

Les receptes que apareixen a la guia han estat creades pels restaurants La Volta del Rector (ensalada russa amb salmó marinat en sal de Cardona), L’Ò (tàrtar de remolatxa a la sal amb estragó i sardina fumada), El Centru (tatin de tomàquet de Montserrat, albergínia blanca i sardines marinades amb sal de Cardona), La Premsa (llom de porc ral cuinat a la sal de Cardona amb encenalls de foie i oli de mostassa), Mas de la Sala (espardenya amb pebrot i albergínia blanca escalivats i sardina salada), Ca la Pili (filet de gall dindi a la taronja amb sal de Cardona) i Voci Gastrovinoteca (rap de costa en adob mediterrani, cremós d’albergínia i ceba envinagrada). També n’hi ha de la Fundació Alícia (amanida de vegetals envinagrats, pèsols ofegats amb rovell curat amb sal de Cardona, pollastre amb gambes marinades a l’allet, herbes i cítrics i sorbet de llimona amb sal de Cardona cítrica), i del xef Jordi Llobet, ambaixador de la sal de Cardona (trufes de xocolata amb oli i sal de Cardona).

L’edició de la Guia de la Sal de Cardona és el resultat de la col·laboració entre diverses entitats i professionals i s’inscriu dins de les activitats de l’any de Catalunya Regió Mundial de la Gastronomia. En la seva elaboració hi ha participat l’Ajuntament de Cardona, a través de la Fundació Cardona Històrica, la Fundació Alícia, encarregada de la redacció dels continguts, i diferents persones expertes en història, geologia i gastronomia, que hi han aportat el seu coneixement i experiència.

El Rebost del Bages

El Rebost del Bages és un projecte del Consell Comarcal del Bages per posar en valor els productes agroalimentaris autòctons i algutinar i donar suport als productors locals. El Rebost del Bages forma part i rep el finançament de la Xarxa de Productes de la Terra de la Diputació de Barcelona.     



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: REBOST DEL BAGES   SAL   CARDONA 
També et pot interessar:
CARDONA
Cardona celebrarà la Festa Major amb més de quaranta actes
CARDONA
Un centenar de persones participen en una nova edició de l'«Estiu en Gran»
CARDONA
Reclamen a la Diputació de Barcelona una solució definitiva per a les obres de l’avinguda del Rastrillo

CARDONA
Miki Núñez, cap de cartell de la Nit de l’Empalme de la Festa Major de Cardona
CARDONA
Projecte de 10,5 milions d’euros per transformar i revitalitzar el nucli antic
CARDONA
Cardona presenta el cartell oficial de la Festa Major amb la mirada en els orígens de la celebració
Fotografia de grup dels participants el Retaule del Flautista
Tercer partit de preparació del Covisa Manresa
Els jocs omplen de vida les places de Manresa
Castellbell i el Vilar commemora l’Any Gaudí amb una visita guiada a l’església de la Sagrada Família
Segona fase dels treballs d'asfaltatge al carrer Josep Guitart, al barri de la Balconada
Preparatius d’una exposició extraordinària de pintures
MoMa Espai Cultural arrenca el nou curs
Ajornada l’estrena de ‘Temps mort a les golfes’


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]