Dissabte 01 de novembre de 2025
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

Els monuments catalans entren als centres educatius de secundària
Els Serveis Territorials d'Educació i Formació Professional i de Cultura a la Catalunya Central han presentat l'experiència didàctica que itinerarà aquest curs per 12 instituts de la demarcació territorial, amb 1.400 alumnes.
Els monuments catalans entren als centres educatius de secundària.

ACTUALITAT / Redacció/Sergi Vàzquez  
01/11/2025 15:24
Descens del 40% dels robatoris amb violència o intimidació i del 30% de les ocupacions a immobles
Universi+ arriba a la novena edició i inicia el curs amb 46 persones
Sant Fruitós de Bages adquireix la totalitat de la finca de Can Figueras
Sant Joan aprova inicialment un pressupost de 13 milions d’euros
La directora dels Serveis Territorials d'Educació i Formació Professional a la Catalunya Central, Saray Gómez, i el director dels Serveis Territorials de Cultura, Xavier Cano, juntament amb el director de l'institut de secundària Gerbert d'Aurillac, Carles Albors, i un representant de l'Agència Catalana de Patrimoni, Albert Sierra, han presentat el projecte "Els ulls de la història. L'experiència didàctica" a l'Institut Gerbert d'Aurillac de Sant Fruitós de Bages.Aquesta experiència didàctica s'emmarca dins d'"Els ulls de la història. Una mirada immersiva sobre el patrimoni català", un projecte del Departament de Cultura impulsat per l'Agència Catalana del Patrimoni Cultural i la col·laboració del Departament d'Educació i Formació Professional. El projecte aposta per crear nous relats sobre el llegat patrimonial i transmetre'ls des d'una visió transformadora, basada en una experiència, tant individual com col·lectiva, mitjançant recursos analògics i digitals, incrementant la vivencialitat i l'impacte de l'experiència.

Amb l'objectiu de socialitzar el patrimoni arreu del territori, "Els ulls de la història" gira al voltant de tres eixos: noves museografies i experiències de realitat virtual als monuments, el nou espai de promoció territorial 'Espai Moja' situat al Palau Moja de Barcelona i la proposta educativa "Els ulls de la història. L'experiència didàctica", adreçada als centres de secundària de Catalunya.

Els ulls de la història. L'experiència didàctica

L'experiència didàctica té com a objectiu acostar el patrimoni a l'alumnat des d'un llenguatge proper, accessible i engrescador. Es tracta d'una experiència vivencial i col·lectiva on la tecnologia es posa al servei dels continguts. En cada experiència es planteja una situació d'aprenentatge que combina entre 9 i 11 sessions de treball a l'aula i una sessió de Realitat Virtual al mateix centre educatiu. El professorat compta amb una guia educativa on es desenvolupen els continguts, les dinàmiques de cada sessió de treball a l'aula, els materials complementaris i les eines d'avaluació.

Una vegada acceptada la sol·licitud, els centres educatius reben la guia amb tot el material necessari per implementar les sessions de treball a l'aula i preparar l'experiència de Realitat Virtual. Les sessions de treball estan plantejades per dur-se a terme abans i després de l'experiència i, en elles, s'aprofundeix en l'etapa històrica i la realitat sociopolítica en què s'emmarca l'experiència escollida. El desplegament simultani a diferents centres educatius de tot el territori pot dur-se a terme gràcies a l'existència de sis sales de Realitat Virtual itinerants, amb unes mides d'entre 20 i 80 m², per tal de poder-se ajustar a l'espai disponible a cada centre escolar o bé a un espai municipal.

La sala de Realitat Virtual, que s'instal·la durant una setmana al centre educatiu, permet a l'alumnat viatjar al passat i conèixer les persones i els indrets que conformen el nostre llegat, sense necessitat de sortir del centre educatiu. En aquesta experiència, d'uns 25 minuts de durada, l'alumnat pot interactuar amb el seu entorn, descobrir en primera persona com es vivia en el passat i, finalment, ha de resoldre un petit qüestionari interactiu per a consolidar els coneixements adquirits.

Aquests recursos educatius, que permeten treballar el currículum educatiu de manera pràctica i vivencial a través de "l'aprenentatge per descobriment guiat" i la "participació activa" estan enfocats als sabers i les competències, principalment, de ciències socials però també de llengua catalana, educació plàstica i, fins i tot, tecnologia. Així, les sessions a aula permeten treballar la ubicació i espacial i temporal de l'etapa històrica, el context històric i social de l'època, l'estil artístic de cada etapa i els paral·lelismes entre el passat i el present.

Desplegament al territori

La presentació  a l'Institut Gerbert d'Aurillac de Sant Fruitós de Bages coincideix amb l'inici del desplegament de l'experiència didàctica als centres educatius de secundària de la Catalunya Central que han sol·licitat l'experiència. En la convocatòria d'aquest curs, feta en col·laboració amb el Programa temporal per a la millora de la presència de les arts i la cultura en l'educació, han sol·licitat l'experiència una vuitantena de centres educatius de secundària, 13 dels quals estan situats a diferents municipis de la Catalunya Central.

Així doncs, el projecte es desplegarà en aquests municipis de les comarques centrals: Sant Fruitós de Bages, Balsareny i Avinyó, a la comarca del Bages; Solsona i Sant Llorenç de Morunys, al Solsonès; Berga i Puig-Reig, al Berguedà, i Vic, Manlleu, Folgueroles i Tona, a Osona. Amb aquest desplegament territorial, un total de 1.400 alumnes de secundària podran beneficiar-se d'aquest recurs pedagògic innovador.

El procés de selecció de centres participants s'ha realitzat a través d'una convocatòria oberta, que va tenir lloc durant els mesos de maig i juny, i en la que els centres educatius havien de presentar un projecte educatiu vinculat a l'experiència didàctica. Aquests projectes van ser avaluats per una comissió i, un cop validats, s'ha dut a terme una calendarització de la itinerància de la instal·lació de realitat virtual, tenint en compte les prioritats educatives dels centres.

Les situacions d'aprenentatge: una continuïtat cronològica

A través de la recreació de quatre conjunts monumentals, l'alumnat de secundària podrà treballar diverses cronologies, des de la prehistòria fins al segle XIX. Actualment, es pot escollir entre quatre experiències didàctiques, una per cada monument: el Conjunt rupestre de la Roca dels Moros del Cogul, la Cartoixa d'Escaladei, el Centre del romànic de la Vall de Boí i pròximament el Castell de Miravet i Sant Pere de Rodes.

La situació d'aprenentatge La Prehistòria: el Conjunt d'art rupestre de la Roca dels Moros del Cogul, reflexiona sobre els rituals socioculturals i el paper que tenen aquests en la configuració de les identitats personals i col·lectives. L'alumnat descobreix la societat de la prehistòria des d'un nou enfocament i analitza els paral·lelismes entre les formes de comunicació i d'expressió col·lectiva antigues i modernes, des d'una perspectiva crítica i de gènere.

La vida monàstica: la Cartoixa d'Escaladei permet descobrir la vida monàstica, l'arquitectura i l'art de la cartoixa, els hàbits de vida dels monjos i el context social de l'època. L'alumnat es converteix en ambaixador del patrimoni i treballa per promoure i difondre el seu llegat a la societat. La sessió de Realitat Virtual sobre la Cartoixa d'Escaladei permet fer un viatge en la història d'aquest edifici per entendre la seva raó de ser, a nivell social, polític i religiós.

L'experiència La Catalunya medieval: el castell de Miravet se centra en la història del castell de Miravet i l'orde del Temple, explorant la seva influència militar, econòmica i religiosa en la Catalunya medieval. L'alumnat analitza el setge del castell i reflexiona sobre paral·lelismes entre les persecucions del passat i les discriminacions actuals. A través de fonts històriques, debats i l'experiència de realitat virtual, es fomenta una mirada crítica, ètica i intercultural.

La situació d'aprenentatge De l'edat mitjana a l'època moderna: el Conjunt romànic de la Vall de Boí convida l'alumnat a descobrir l'art romànic i els moviments sociopolítics que el van redescobrir. Els estudiants es posaran en la pell dels investigadors de finals del segle XIX i principis del segle XX per conèixer les característiques de l'arquitectura i l'art romànic. A partir d'això, pensaran noves propostes per posar-lo en valor i difondre'l, connectant el passat amb el present.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: MONUMENTS CATALANS 
També et pot interessar:

Visites teatralitzades al Castell de Balsareny
Els monuments catalans entren als centres educatius de secundària
Descens del 40% dels robatoris amb violència o intimidació i del 30% de les ocupacions a immobles
Universi+ arriba a la novena edició i inicia el curs amb 46 persones
El pretzel, orígen d'aquesta peça de brioixeria
Iogurt vs Quefir: diferències i similituts
La Policia Local i la Brigada actuen per facilitar l'accés al Cementiri
Sant Fruitós de Bages adquireix la totalitat de la finca de Can Figueras


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]