Divendres 26 de juny de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

Fem Manresa defensa blidar el català a les contractacions i subvencions municipals
La candidatura proposa incloure clàusules lingüístiques als contractes i subvencions municipals per convertir-los en una eina d’integració i cohesió social.
Fem Manresa defensa blidar el català a les contractacions i subvencions municipals. Foto: Jordi Preñanosa

POLÍTICA / Redacció/Sergi Vázquez  
16/12/2025 21:53
Repartiment de papers d'El retaule del flautista
La família Sobrerroca dona al Museu diverses plaques de carrers retirades pel règim franquista
La Fundació Bàsquet Manresa fa una expedició solidària
L’Institut Lacetània participa a la Talent Race 2026
Fem Manresa defensarà blindar la llengua a tots els contractes i subvencions atorgats per l’Ajuntament de Manresa. Concretament, ho farà amb una moció que presentarà al ple municipal de desembre, on es proposa incloure clàusules lingüístiques en totes les licitacions públiques de l'Ajuntament i dels seus organismes autònoms i empreses municipals, i establir requisits lingüístics explícits en les bases reguladors de les subvencions locals. Amb aquesta mesura, es vol evitar que els diners públics “financin, directament o indirecta, la minorització del català”. “L'Ajuntament de Manresa gestiona milions d'euros públics que han de servir al bé comú, i això inclou la normalització lingüística”, afirmen des de Fem Manresa. “La llengua catalana no és només un codi de comunicació, també és l'eix de la nostra identitat nacional i una de les eines més potents de què disposem per a la cohesió social i la igualtat d'oportunitats entre tota la classe treballadora, independentment del seu origen”. Per això, la candidatura de l’oposició defensa que el consistori no pot ser un agent passiu davant la situació d’emergència lingüística. “En un context d'hostilitat estructural dels estats espanyol i francès contra la nostra nació i davant unes dades que alerten de la caiguda de l'ús social del català, l'Ajuntament té la responsabilitat política i moral d'actuar”. Per avançar en aquest sentit, Fem Manresa proposa dues coses. Per una banda, per garantir la igualtat en l’accés als serveis públics i el dret a ser atès en català, introduir clàusules lingüístiques als Plecs de Clàusules Administratives (PCAP) de totes les licitacions públiques que faci l’Ajuntament i els seus organismes autònoms i empreses municipals.

Des de la candidatura, més enllà de denunciar estructuralment l’aposta habitual de l’administració per externalitzar serveis, apunten que aquesta pràctica no sempre assegura l’atenció en català. Per això, es proposa garantir per contracte que el personal de cara al públic pugui atendre la ciutadania en català; que el català és la llengua de retolació, documentació i comunicació dels serveis; i que les propostes de millora en la formació lingüística del personal del servei es valorin com un mèrit a l’hora d’adjudicar els contractes. “És de mínims que l’Ajuntament exigeixi a les empreses adjudicatàries -siguin empreses públiques o privades mentre hi hagi governs a la ciutat que continuïn apostant per externalitzar serveis- la responsabilitat de formar lingüísticament les seves plantilles, garantint que el lloc de treball esdevingui un espai d'integració sociolaboral i arrelament al país”, defensen des de Fem Manresa. Per altra banda, la candidatura proposa establir requisits lingüístics explícits en les bases reguladores de les subvencions que atorga el consistori, posant especial èmfasi en aquelles destinades a àmbits com l’educació en el lleure, l'esport base i la cultura popular.

Això, amb l’objectiu d’assegurar la vehicularitat del català com a llengua d'acollida i cohesió en aquests espais de socialització. Per tal que aquestes propostes no quedin en paper mullat, la moció també inclou la creació de mecanismes de seguiment i control per verificar el compliment de les clàusules lingüístiques, establint un règim de penalitzacions per incompliment contractual en cas que es vulnerin els drets lingüístics de la ciutadania en serveis públics externalitzats o activitats subvencionades. La formació municipalista ja ha fet arribar el text al govern per blindar-ne l’aprovació i execució i insta la resta de forces a no posar-se de perfil. Per a Fem Manresa, votar a favor d'aquesta mesura de mínims és complir la llei i assumir el compromís d’utilitzar els recursos propis per defensar la llengua davant l'ofensiva uniformitzadora de l’Estat espanyol. 



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: FEM MANRESA 
També et pot interessar:
POLÍTICA
La CUP-Fem Manresa planteja dubtes sobre com es finançarà el nou pavelló
POLÍTICA
La CUP-Fem Manresa reclama al govern "pressió activa" per exigir la recuperació del servei de rodalies
POLÍTICA
“Ara parla Manresa”, posada en marxa aquest dissabte a Manresa

POLÍTICA
El Parlament aprova la resolució de la CUP per reforçar el servei de Monbus
POLÍTICA
Fem Manresa denuncia al Parlament el "servei fallit" de rodalies i exigeix mesures de xoc
POLÍTICA
Fem Manresa proposa accions per ampliar el parc públic d'habitatge i frenar l'especulació
Un bany nocturn per fer passar la calor
Un concurs obert a l'alumnat de les escoles decideix la portada del programa de la Festa Major
El Covisa Manresa ha fet oficial la incorporació de David Terrats
Eric Vila: alçada, tir de 3 i experiència al servei del Kids&Us Manresa
Solsona dona la nota aquest estiu amb una vintena de cites musicals
La família Sobrerroca dona al Museu diverses plaques de carrers retirades pel règim franquista
El Consell Comarcal commemora la LGTBI+ amb la campanya “Orgull de drets i diversitat”
La Fundació Bàsquet Manresa fa una expedició solidària


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]