Dijous 12 de febrer de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

El nou Pla INUNCAT obliga o recomana a Catalunya a tenir un pla per risc d'inundacions
Els municipis obligats s'incrementen del 55% al 69% (de 521 a 656); i els recomanats del 25% al 31% (de 241 a 291).
Els nous municipis obligats disposen d’un any per adequar-se al canvi de la normativa i complir amb la seva obligació de disposar del PAM.

MEDI AMBIENT / Redacció/Sergi Vázquez  
26/12/2025 11:51
El BAXI Manresa guanya a Hamburg en un partit d'alta anotació
La Clínica Universitària posa en marxa la 22a edició del Programa de Detecció Precoç
Solsona millora les instal·lacions de pàdel
L’alumnat de Gestió Administrativa de Lacetània es forma en educació financera
L'aprovació del nou Pla especial d'emergències per inundacions de Catalunya (INUNCAT) estableix que tots els municipis de Catalunya tinguin l'obligació o recomanació de tenir un Pla d'Actuació Municipal (PAM) per inundacions. Això genera un canvi substancial, ja que fins ara, el 20% de municipis no tenien cap obligació ni recomanació de disposar d'un pla en cas de risc d'inundacions.

Aquesta situació ve donada per la necessitat de millorar la resposta del sistema de protecció civil i emergències, tant a nivell català com municipal, davant l'agreujament del risc d'inundacions a Catalunya i en el marc del canvi climàtic i la possibilitat cada cop més gran de fenòmens meteorològics extrems.

Les noves obligacions dels municipis deriven de la revisió de l'anàlisi del risc municipal d'inundacions fet en el marc del nou pla INUNCAT. Així, per cada municipi s'ha definit el nivell de risc dels diferents tipus d'inundació: zones inundables per inundacions fluvials, zones susceptibles d'inundació (factors geomorfològics i àrees susceptibles a dinàmiques torrencials), inundacions marítimes, inundacions pluvials i trencament o avaria greu de presa o bassa.

En total s'han establert 4 nivells de risc: baix (58 municipis), moderat (233), alt (362) i molt alt (294); i el nivell de risc en cada cas s'estableix en funció de diversos indicadors de perillositat i de vulnerabilitat. Finalment, per a cada municipi es determina un nivell de risc equivalent al màxim de qualsevol de les tipologies d'inundacions que li poden afectar.

A partir d'aquests resultats, adequats al context de canvi climàtic, es determinen els municipis obligats o recomanats a incorporar el risc d'inundacions a la seva planificació de protecció civil municipal. Així, s'ha determinat que els municipis amb risc molt o alt tenen l'obligació d'incorporar el risc d'inundacions a la planificació municipal i en la resta de casos (risc baix o moderat) s'ha establert la recomanació.

El nou criteri de recomanació (tots els municipis no obligats) reflecteix el fet que el risc d'inundacions té caràcter generalitzat a Catalunya i pot afectar qualsevol municipi en major o menor grau, i també cada vegada de forma més desestacionalitzada. Els municipis obligats s'incrementen del 55% al 69% (de 521 a 656); i els recomanats del 25% al 31% (de 241 a 291). Ara mateix el 52% dels municipis catalans tenen la planificació en vigor. Pel que fa als nous municipis obligats, disposen d'un any per adequar-se al canvi de la normativa i complir amb la seva obligació de disposar del PAM.

Consulta les dades específiques de cada municipi en el dossier INUNCAT 2025

Els plans municipals
El Pla d'Actuació Municipal (PAM) per inundacions és el document que recull les actuacions del municipi en relació amb el risc o una emergència per inundació. Al PAM s'hi especifiquen els criteris per determinar la fase d'activació així com el procediment per activar-lo.

El PAM ha de preveure l'estructura organitzativa i la resposta dels recursos de l'ajuntament, ja siguin propis o disponibles a través dels mecanismes que s'estableixin i que constitueixen el seu catàleg de mitjans i recursos. El director del Pla és l'alcalde del municipi respectiu o la persona en qui delegui, en els termes que estableix la Llei 4/1997.

En situació de risc greu o d'emergència per inundació, els municipis afectats tenen les responsabilitats següents: Disposar d'un PAM per risc d'inundació degudament homologat per la Comissió de Protecció Civil de Catalunya i activar-lo d'acord als criteris establerts al PAM.
Informar i alertar la població del municipi sobre el risc d'inundació o sobre l'estat i l'evolució de l'emergència, així com de les mesures d'autoprotecció adequades
Aplicar les mesures preventives i d'emergència per protegir la població

Dades clau
Els nous municipis obligats disposen d'un any per adequar-se al canvi de la normativa i complir amb la seva obligació de disposar del PAM  En total s'han establert 4 nivells de risc: baix (58 municipis), moderat (233), alt (362) i molt alt (294).



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: INUNCAT 
També et pot interessar:
MEDI AMBIENT
Protecció Civil desactiva l'INUNCAT per la llevantada i es manté la prealerta pel risc d'allaus
MEDI AMBIENT
Protecció Civil desactiva l'Alerta INUNCAT per les precipitacions intenses
MEDI AMBIENT
Protecció Civil de la Generalitat finalitza l'alerta del pla INUNCAT, que es manté en prealerta

MEDI AMBIENT
Protecció Civil de la Generalitat demana prudència per la previsió de pluges intenses
MEDI AMBIENT
Crida a extremar la prudència davant la previsió de pluges fortes
MEDI AMBIENT
Protecció Civil activa en ALERTA el Pla INUNCAT per la previsió de fortes pluges
El campanar de la Seu, un capvespre
Unió de Pagesos dona el tret de sortida a la campanya d'eleccions al camp
El nedador del CN Manresa Joan Perramon ha estat convocat amb la Selecció Catalana
L’alcalde de Manresa visita la Llar Mion per aprofundir en la realitat de les llars residencials per a adults
El BAXI Manresa guanya a Hamburg en un partit d'alta anotació
La Clínica Universitària posa en marxa la 22a edició del Programa de Detecció Precoç
Solsona millora les instal·lacions de pàdel
L’alumnat de Gestió Administrativa de Lacetània es forma en educació financera


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]