Dijous 26 de març de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

L’Observatori Astronòmic de Castelltallat organitza la Nit d’Orió
Els pròxims 23 i 24 de gener l'Observatori Astronòmic de Castelltallat ofereix unes noves nits temàtiques.
L’Observatori Astronòmic de Castelltallat organitza la Nit d’Orió.

ACTUALITAT / Redacció/Sergi Vázquez  
13/01/2026 14:11
Els Tirallongues donen el tret de sortida a la temporada a Manresa amb la Diada de Rams
Marc Canturri, nou president de la Demarcació Catalunya Central del Col·legi de Periodistes
Montserrat Pedreira consolida el seu lideratge internacional
Althaia i la Fundació Puigvert signen un acord
Unes sessions monogràfiques dedicades exclusivament a la constel·lació d’Orió. Es tracta d’una de les constel·lacions més belles i ben definides del firmament d’hivern. Els grecs antics la van descriure com un caçador que, acompanyat per dos gossos (Ca Major i Ca Menor), aguaita a Taurus (el brau). Orió té una forma molt fàcil de distingir i localitzar, com un rectangle deprimit a la seva meitat, a on se situa el cinturó format per tres estrelles en línia. Al nord-oest s’hi troba Betelgueusse, una estrella gegant vermella, i en oposició, al sud-est, Rigel, una gegant blava.

Però més enllà de la silueta d’Orió, el seu interior guarda grans tresors de cel profund. El més preuat és M42, conegut com la nebulosa d’Orió. Un núvol immens, visible a ull nu, d’un diàmetre estimat de 25 anys llum, format per matèria que degut a la gravetat, col·lapsa sobre si mateixa i a on hi neixen estels. Un veritable bressol d’estrelles. En aquesta ocasió, els astroguies de l’observatori adaptaran un ocular binoviewer al telescopi principal, que permetrà la visió amb els dos ulls i proporcionarà una imatge real i en tres dimensions de la nebulosa d’Orió. Al seu nucli es podrà admirar “el trapezi”, format per quatre estels molt joves envoltats de capes nebuloses. Serà una observació directa, sense pantalles ni fotos d’arxiu. Els fotons que ara fa 1.500 anys llum van sortir de la nebulosa arribaran directes a les retines de l’observador. Una experiència personal, intransferible i gairebé mística.

S’han previst cinc torns i, depenent de l’hora de la reserva, el públic també podrà observar la Lluna en fase creixent, més a primera hora, Saturn i els seus anells, o Júpiter i els seus quatre satèl·lits naturals descoberts per Galileu: Io, Europa, Ganimedes i Calixte.

Les entrades es poden comprar a la web de l’Observatori: web https://www.observatoricastelltallat.com/la-nit-dorio/ 
Hi haurà servei de bar i restaurant, per sopar s’ha de reservar al telèfon 615 979 861 (Susanna).

Abans i després de les nits temàtiques de l’Observatori, cada dissabte al vespre ofereix la seva activitat bàsica i més complerta: “El Cel d’Hivern”. Que inclou una visita guiada a l’exposició “Les proporcions del sistema solar”, una xerrada sobre l’evolució estel·lar (el naixement, la vida i la mort d’un estel), l’observació guiada amb làser de les constel·lacions d’hivern i –el més impactant- l’observació telescòpica, en grups reduïts de persones, de fins a quatre astres.

Aquest gener de 2026, gràcies a una subvenció de la Diputació de Barcelona, l’Observatori Astronòmic de Castelltallat estrena un nou equipament de projecció dels programes de navegació estel·lars que millora substancialment la resolució i qualitat de les presentacions que acompanyen les sessions d’explicació.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: CASTELLTALLAT   OBSERVATORI 
També et pot interessar:
ACTUALITAT
L’Observatori de Castelltallat programa la Nit de Júpiter
ACTUALITAT
L’Observatori Astronòmic de Castelltallat a FITUR: Astroturisme a Barcelona
ACTUALITAT
L’Observatori Astronòmic de Castelltallat dedica la pròxima Nit Temàtica a les Constel·lacions

ACTUALITAT
Castelltallat programa la Nit de Saturn
BAGES
L’Observatori Astronòmic de Castelltallat amplia les sessions dels Perseids 2025 per l’èxit de reserves
ACTUALITAT
Gaudeix dels Perseids 2025 sota un cel estel·lar excepcional
Una cotorra a un arbre
Els Tirallongues donen el tret de sortida a la temporada a Manresa amb la Diada de Rams
Marc Canturri, nou president de la Demarcació Catalunya Central del Col·legi de Periodistes
Montserrat Pedreira consolida el seu lideratge internacional
Althaia i la Fundació Puigvert signen un acord
Solsona Experience oferirà visites a la Torre de Peracamps
L’Institut Gerbert d’Aurillac celebra el seu 25è aniversari
Concert de Setmana Santa ‘Una passió de cinema’ aquest diumenge al Kursaal


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]