Dimecres 18 de març de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

L’Observatori de Castelltallat programa la Nit de Júpiter
Coincidint amb les vacances de la Setmana Santa, els pròxims 3, 4 i 5 d’abril, el planeta Júpiter transitarà el cel nocturn durant tota la nit, de Llevant a Ponent. És per aquest motiu que l’Observatori Astronòmic de Castelltallat programarà, durant aquestes dates, les sessions monogràfiques anomenades “La Nit de Júpiter”.
L’Observatori de Castelltallat programa la Nit de Júpiter.

ACTUALITAT / Redacció/ Sergi Vázquez  
18/03/2026 20:45
1.500 persones participen en la primera edició de la Fira del Llibre Infantil i Juvenil en Català
S'obren les inscripcions a les proves d'accés als cicles formatius de l'Escola d'Art de Manresa
Premi Emergent d'Arquitectura i Bioconstrucció
L’Ajuntament reactiva la recollida de mostres d’ADN caní
Júpiter, junt amb Saturn, rep el nom de planeta gegant gasós per la seva dimensió descomunal. Però allò que el converteix en un planeta summament interessant és el seu impressionant sistema de satèl·lits naturals. Quatre d’ells, els anomenats galileans, són perfectament visibles amb telescopi. Tot i que el planeta posseeix gairebé vuitanta llunes, Galileu, l’any 1610, va enlairar un senzill telescopi d’ús militar – es feia servir per observar els moviments de les tropes als camps de batalla- i va descobrir les quatre llunes més grans que anomenà Io, Europa, Ganímedes i Cal·listo.

El programa s’iniciarà amb una xerrada on s’explicaran alguns dels aspectes més espectaculars d’aquest planeta. Es prendrà bona nota de la significativa feina que s’ha fet durant les darreres dècades amb les missions Pioner, Voyager, Galileu, o la més recent Juno. O les pròximes, que encara hi han d’arribar, com la Juice (europea), o l’Europa Clipper (nord-americana) que aportaran nous coneixements sobre el planeta. La xerrada es complementarà amb una visita guiada a l’exposició “Les proporcions del sistema solar”, que compararà la mida de Júpiter amb la de la Terra, la del Sol i la de la resta de planetes.

Finalment, cada visitant podrà observar Júpiter directament des dels oculars dels telescòpics de Castelltallat. Aquella nit, el planeta gegant reflectirà fotons de llum solar que només rebrà l’ull de cada usuari. Amb una relació exclusiva, directa i interconnectada entre cada observador amb Júpiter i el Cosmos. Sense projeccions compartides amb pantalles. Sense fotografies ni imatges d’arxiu.

La zona de l’Observatori Astronòmic de Castelltallat està declarada Espai de Cel Nocturn de Qualitat i compta amb el reconeixement de “Parc Estel·lar Starlight”. El cel fosc de la Catalunya central, a una hora de les principals ciutats. Es poden fer reserves a la web: https://observatoricastelltallat.com/observacio-astronomica-jupiter/.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: CASTELLTALLAT   OBSERVATORI 
També et pot interessar:
ACTUALITAT
L’Observatori Astronòmic de Castelltallat a FITUR: Astroturisme a Barcelona
ACTUALITAT
L’Observatori Astronòmic de Castelltallat organitza la Nit d’Orió
ACTUALITAT
L’Observatori Astronòmic de Castelltallat dedica la pròxima Nit Temàtica a les Constel·lacions

ACTUALITAT
Castelltallat programa la Nit de Saturn
BAGES
L’Observatori Astronòmic de Castelltallat amplia les sessions dels Perseids 2025 per l’èxit de reserves
ACTUALITAT
Gaudeix dels Perseids 2025 sota un cel estel·lar excepcional
Exposició dels 100 anys de la Penya Ciclista Bonavista
L’Observatori de Castelltallat programa la Nit de Júpiter
L’Hospital Sant Joan de Déu de Manresa, per setena vegada entre els cent millors d’Espanya
La Cursa de la Dona de Manresa compleix 10 anys promovent la igualtat de gènere a través de l'esport
1.500 persones participen en la primera edició de la Fira del Llibre Infantil i Juvenil en Català
S'obren les inscripcions a les proves d'accés als cicles formatius de l'Escola d'Art de Manresa
Premi Emergent d'Arquitectura i Bioconstrucció
L’Ajuntament reactiva la recollida de mostres d’ADN caní



 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]