Dimarts 02 de juny de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

Òmnium Cultural i l'Ajuntament de Manresa s'emplacen a tancar files a favor del català
L’alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia, ha rebut el president d’Òmnium Cultural, Xavier Antich Valero, a l’Ajuntament de Manresa, on han mantingut una trobada per posar en comú els passos que estan fent les dues institucions per al foment de l’ús social de la llengua. Antich ha subratllat la tasca que està fent el govern manresà amb el desenvolupament de polítiques lingüístiques.
Òmnium Cultural i l'Ajuntament de Manresa s'emplacen a tancar files a favor del català. Foto: AJM

MANRESA / Redacció/ Sergi Vázquez  
02/06/2026 15:55
La Universitat Catalana d'Estiu a Manresa serà gratuïta per primera vegada
El BAXI Manresa obre el mercat de fitxatges amb el base Lucas Beaufort
Calaf inaugura la nova Residència i Plataforma de Serveis per a la Gent Gran
La Fundació Montepio posa sobre la taula la necessitat d’un nou model territorial per a Catalunya
Davant de la situació d’emergència i fragilitat de la llengua del país, Xavier Antich Valero, president d’Òmnium Cultural, i Marc Alo y Guàrdia, alcalde de Manresa, s’han emplaçat  a fer un “salt qualitatiu” i a tancar files en el repte compartit de fomentar l’ús i l’aprenentatge de la llengua en tots els àmbits de la vida, sobretot, en aquells que encara tenen un ampli camí per recórrer com són el carrer, la feina, l’escola i el món de l'esport. Ho han acordat en una trobada a l’Ajuntament de Manresa, on el president d’Òmnium ha demanat a l’alcalde que utilitzi “tots els mecanismes dels quals disposa” per tal de garantir els drets lingüístics dels catalanoparlants i aprofitar les oportunitats que proporcionen els àmbits de l'escola i l’esport, ja que l’educació és un “espai històricament fonamental” en la preservació i defensa de la llengua, però també per a la construcció del model d e país.

L’escola catalana, ha recordat Antich, “no només és un model educatiu, sinó que és una eina de cohesió social per a l’alumnat” que, “vingui d’on vingui”, ha de poder acabar l’etapa educativa amb ple coneixement i capacitat d’ús del català. Per tant, “davant dels atacs judicials, caldrà que el món municipal també se sumi a la protecció del català a les aules”, però també en espais fora de l’horari escolar, com són els centres esportius i les extraescolars, fent que el català sigui la llengua d’ús habitual “en tots els àmbits de la cadena educativa”. 

Concretament, Antich ha demanat a Aloy que, en coordinació amb el Departament d'Educació i del Consorci per la Normalització Lingüística, es faci una consulta a totes les famílies de les escoles d’educació infantil i primària en el moment de la matriculació per saber si estarien interessades a aprendre català en horari escolar o extraescolar, per exemple, a través de grups de Vincles; i que alhora s’iniciï una campanya de ciutat adreçada a tot l’esport escolar perquè es fomenti el català als entrenaments i en el dia a dia dels clubs de la ciutat.

Una prioritat per Manresa

Per al govern de Manresa, el foment de l’ús social del català és una prioritat “perquè la llengua és cohesió, és convivència i és oportunitat", ha destacat l’alcalde, que ha afegit que, tot i que les polítiques lingüístiques s'acostumen a liderar des de l'àmbit nacional, l'Ajuntament de Manresa ha fet "un pas endavant" situant-les en l'àmbit municipal, dotant-se d'eines pròpies i de capacitat real d'intervenció. En aquesta línia, l'abril del 2024 es va incorporar l'assessor per la llengua —una figura tècnica municipal de dedicació exclusiva— i, el setembre del mateix any, va començar a caminar el Pla Estratègic de la Llengua Catalana, que compta amb la complicitat d’entitats de defensa de la llengua i de la cultura catalana, i que ja ha assolit resultats visibles en àmbits com la retolaci ó comercial, l'administració, i entre els joves i infants.

En concret, en l’àmbit comercial s’han observat 783 establiments i s'ha constatat que el 89% compleix la normativa de retolació en català. Dels 86 comerços (11%) que incomplien la norma, ja se n'han inspeccionat 52 a fons i tots ells ja han fet les correccions pertinents, sense la necessitat d'haver-ne hagut de sancionar cap. També està obtenint resultats rellevants el programa ‘Comerços Aprenents’ que es fa amb el Centre de Normalització Lingüística i que ofereix formació personalitzada a la mateixa botiga. Ja han passat pel programa 55 comerços.

Pel que fa al foment del català a l’espai públic, el passat estiu es va posar en marxa un cicle de cinema a la fresca en català i un de contacontes en barris i places de Manresa, amb una mitjana de 120 espectadors per dia. I, pel que fa a l’àmbit administratiu, s’han fet formacions al personal municipal, s’han inclòs clàusules lingüístiques d'obligat compliment en la contractació pública i subvencions, s’ha creat la Taula per al Foment de l’Ús Social del Català —que ja agrupa 66 entitats, entre elles Òmnium Bages-Moianès— i s’ha creat la Bústia Ciutadana per la Llengua, que ja ha resolt una trentena de consultes.

Davant la feina feta, el president d’Òmnium ha volgut reconèixer el compromís i els esforços de l’Ajuntament i ha expressat la seva voluntat de seguir treballant conjuntament, obrint nous espais de conversa en català a través del projecte Vincles i traçant aliances amb entitats, com ha fet recentment amb el Baxi Manresa, amb qui han impulsat accions per normalitzar l’ús del català a l’esport, un dels principals espais de socialització.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: OMNIUM CULTURAL   MANRESA 
També et pot interessar:
MANRESA
La Universitat Catalana d'Estiu a Manresa serà gratuïta per primera vegada
BÀSQUET
El BAXI Manresa obre el mercat de fitxatges amb el base Lucas Beaufort
MANRESA
Treballs d'Aigües de Manresa per reparar dos esvorancs al carrer Viladordis

LA FOTO DEL DIA
La terrassa de la xixonenca del Passeig
ESPORTS
La carrabina i pistola aire, protagonistes al Club Tir Precisió Manresa
MANRESA
La façana de l'Ajuntament es tenyirà de verd per commemorar del Dia Internacional de la Miastènia
Plantes seques per la calor
Súria participa en la Setmana dels Geoparcs Europeus
La Companyia Mimus presenta els espectacles Entre clavegueres i Poti Poti al Casino de Calaf
El Kursaal acollirà aquest dimecres la gala de presentació de la programació d’agost a desembre
El Cat Central Sub14 tanca una temporada brillant proclamant-se campió de la Copa Catalana d'Or B
El BAXI Manresa obre el mercat de fitxatges amb el base Lucas Beaufort
La Universitat Catalana d'Estiu a Manresa serà gratuïta per primera vegada
Òmnium Cultural i l'Ajuntament de Manresa s'emplacen a tancar files a favor del català


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]