El Teatre Conservatori de Manresa ha acollit l’estrena d’El Príncep Blau, el nou espectacle del Taller de Teatre d’AMPANS, una producció que enguany ha tingut una significació especial en coincidir amb el desè aniversari d’aquest projecte artístic i inclusiu. Més de 100 artistes vinculats als diferents centres i serveis d’AMPANS van pujar a l’escenari per donar vida a una història que parla de diversitat, prejudicis i acceptació. A través de la música, la interpretació, la dansa i els audiovisuals, l’obra planteja una reflexió sobre la tendència a jutjar les persones pel seu aspecte o les seves diferències, i reivindica la necessitat de construir una societat més oberta i inclusiva.
L’espectacle és el resultat de mesos de preparació en què els participants han treballat de manera coordinada des de diferents serveis de l’entitat. La complexitat del muntatge fa que bona part dels assajos es desenvolupin per separat i que moltes de les peces s’acabin encaixant en la fase final de preparació. Malgrat aquest repte organitzatiu, el resultat ha tornat a demostrar el potencial del treball col·laboratiu i de les arts escèniques com a eina de participació i desenvolupament personal.
Més que una obra de teatre
El president d’AMPANS, Lluís Sánchez, va destacar durant la seva intervenció que el Taller de Teatre "és un dels projectes que millor expressa què és AMPANS: persones que creixen, que participen, que creen i que ens demostren cada dia tot el seu potencial". També va agrair l’esforç de totes les persones que fan possible el projecte, des dels professionals i equips de suport fins als responsables de guió, audiovisuals, escenografia i coordinació.
Sánchez va tenir un reconeixement especial per a Laia Feliu, directora de les classes de teatre de la Fundació AMPANS, que assumeix la música i la coreografia i dinamitza totes les activitats de teatre a cadascun dels serveis d’atenció diürna que participen. Així com per a Joan Barbé, creador de la història i del guió, Laia Olivé i La Pinya, responsables de l’univers audiovisual de l’obra, Pep Garcia, per la coordinació tècnica, i Dolors Garzón, a qui va definir com "una de les ànimes del projecte" per la seva capacitat d’impulsar-lo i fer-lo créixer al llarg dels anys.
L’acte també comptar amb la participació de la regidora de Cultura de l’Ajuntament de Manresa, Tània Infante, que va voler reconèixer el valor cultural i social de la iniciativa. Infante va apuntar que "El Príncep Blau demostra que la cultura és molt més que un espectacle: és una eina de participació, de transformació social i de construcció de comunitat. Projectes com aquest enriqueixen la vida cultural de Manresa i ens recorden que el talent no entén de diferències ni de límits. Gràcies a AMPANS per aquests deu anys obrint escenaris, oportunitats i mirades”.
10 anys de projecte
L’obra també ha servit per celebrar una dècada d’un projecte que, al llarg dels anys, ha facilitat que centenars de persones amb discapacitat intel·lectual i diversitat funcional puguin desenvolupar la seva creativitat, guanyar confiança i compartir experiències amb participants d’altres serveis de l’entitat.
Amb una platea entregada i nombroses mostres d’emoció al llarg de la representació, El Príncep Blau va tancar una nova edició del Taller de Teatre d’AMPANS deixant un missatge clar: la diferència no és el problema; els prejudicis sí. I que una societat més inclusiva és, també, una societat millor per a tothom.