 |
|
|
 |
Cardona va ser un dels indrets més importants dels Països Catalans durant la Guerra de Successió, que va significar l’ocupació de Catalunya per les tropes francoespanyoles i la desaparició de les institucions catalanes. El seu castell va esdevenir un dels escenaris més destacats de la resistència catalana i es va convertir en el darrer baluard de les llibertats de Catalunya, ja que no va capitular fins el 18 de setembre de 1714 (una setmana més tard que Barcelona). Amb l’objectiu de commemorar, recordar i divulgar aquests fets històrics i també per reivindicar les llibertats perdudes, ara fa just 20 anys es va fer a la vila ducal el primer Aplec del 18 de Setembre. Els seus orígens els trobem en un grup de joves militants de Maulets i de la Coordinadora d’Associacions per la Llengua (CAL), que van organitzar el correllengua a Cardona aquell 1997.
En coincidir amb dates properes al 18 de setembre, però, van fer un pas més i van decidir crear l’aplec, que amb els anys va anar sumant entitats i partits polítics fins arribar al 2004, quan es va crear l’Associació Cultural 18 de Setembre. Actualment, a més de la defensa de la llengua, l’objectiu de l’aplec és “esdevenir una diada de cultura popular catalana per tal de difondre i consolidar la consciència i la unitat nacional dels Països Catalans, enfortir el teixit associatiu i la participació ciutadana en el dia a dia de l’activitat cultural i política”. Enguany, i per commemorar les 20 edicions, els actes principals es tornaran a dur a terme a l’espai originari, la Fira de Dalt, on es troba el monument a l’11 de setembre. El programa —que ja va arrencar aquest dijous amb la pintada d’un mural commemoratiu a la carretera del Miracle— té com a punt fort la recreació històrica, que permet al visitant reviure les darreres hores abans de la capitulació del castell. Es farà aquest divendres i aquest dissabte.
El públic està citat a un quart de nou a la plaça de la Fira de Dalt. Des d’allà, es dirigiran al castell, en una pujada en la qual l’espectador es podrà endinsar en el setge. Un cop ja dins a la Col·legiata de Sant Vicenç, arrencarà l’espectacle teatral Viurem lliures o morirem. Es tracta d'una combinació de teatre, música en directe i vídeo que narra els fets de la Guerra de Successió a Cardona: el setge de 1711 i la capitulació el 18 de setembre de 1714. Enguany, Pep Haro s'entrena en la direcció i coordinació, el guió és de Jordi Santasusagna i la música de Xavier Ventosa. Compta amb la participació de la Banda de Música de Cardona. Haro ha explicat que en aquesta ocasió s’ha canviat l’escenografia i s’ha apostat per un nou repartiment d’actors. Un cop acabada l’obra, el públic torna a descendir cap a la plaça de la Fira de Dalt en una marxa de torxes. El colofó als dos dies de recreació el posaran els concerts finals a la mateixa plaça: divendres actuarà el duet Jo Jet i Maria Ribot i el discjòquei Puxi, mentre que dissabte ho faran els grups Ni5, Ovella Xao i Insershow. El programa d’actes es completa amb un aplec infantil, una mostra de cultura popular, una arrossada i una jornada castellera (dissabte); una caminada històrica (diumenge), i l’ofrena floral amb la lectura dels manifestos del dilluns 18 de setembre. A més, dissabte també es farà la xerrada L'endemà del Referèndum, amb representants de ERC, PDeCAT i la CUP, un acte que organitza l'ANC de Cardona. *Més informació aquí. |