Dijous 26 de març de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

Manifest a favor de la preservació definitiva del mosaic agroforestal del Pla de Bages
Arran que el novembre de 2021, el Ple de l’Ajuntament de Sant Joan de Vilatorrada va aprovar l’avanç de Pla de Modificació del POUM pel qual es pretén la requalificació a sòl industrial del camp de Lledoner (al voral del camí de Joncadella), Meandre ha presentat a data 4-1-2022, un recurs de reposició en contra d’aquesta modificació per considerar-la desbaratada i innecessària.
Camp de Lledoner i el seu bosc illa. Foto: Meandre

MEDI AMBIENT / Redaccio/ Sergi Vazquez  
15/01/2022 11:40
Les màquines treballant al Guimerà, deixen un carrer amb obres
Marc Canturri, nou president de la Demarcació Catalunya Central del Col·legi de Periodistes
Montserrat Pedreira consolida el seu lideratge internacional
Althaia i la Fundació Puigvert signen un acord
La modificació del Pla afecta la necessària i ja compromesa connectivitat de les planes agrícoles del Pla de Bages. Fragmenta la connectivitat ecològica a ponent del Pla de Bages i concretament els espais que connecten el regadiu del Poal a Manresa, cap a les finques de les Torres del Bages i el Mas Mollet, fins el santuari de Joncadella.

Aquest àmbit és un mosaic agrícola característic del Pla de Bages, format per les planes de cultius de secà, els estrets boscos de ribera de rieres i torrents, els boscos illa i les masses boscoses al nord de la riera de Joncadella. Son sòls de valor agrícola, mediambiental i paisatgístic, però també de lleure i d’esbarjo per molts ciutadans que utilitzen els diferents camins per anar al santuari i al nucli de Sant Martí de Torruella o al Camí de la Sal fins a Cardona.

La modificació que ara es pretén es fa just quan els valors mediambientals continguts a la Llei d’Urbanisme i al planejament territorial i local, son més que mai reclamats i necessaris per a la autogestió de la salut de la població en temps de pandèmia, l’estat d’emergència climàtica en que ens trobem i els objectius tant vitals de sobirania alimentaria i preservació de la biodiversitat.

El nou intent de requalificació a sòl industrial de part de l’espai obert del mosaic agroforestal del Pla de Bages, quan a la comarca de Bages hi ha 124 Ha de sòl industrial vacant, només pot respondre a inèrcies de temps passats i a la crònica manca de cooperació i entesa entre municipis malgrat que des de fa dècades els experts en ordenació del territori proposen una gestió del sòl amb visió supramunicipal per conquerir l’equilibri necessari entre els factors econòmics, ecològics i socioculturals en que ha de basar-se l’èxit de qualsevol societat:

L’any 1980, el primer Govern de la Generalitat de Catalunya va impulsar el Pla de Rodalies de Manresa “Manresa i la seva rodalia” , que va significar el primer pla territorial del Pla de Bages . Un dels principals temes que tractava era la reducció del sòl industrial qualificat de l’àmbit, en compatibilitat amb l´ús racional del territori i la posada en valor del medi natural. L’any 1997, el llibre “Arquitectura Territorial , medi natural i desenvolupament urbà al Pla de Bages.

Bases tècniques per a un acord necessari” , escrit per un equip multidisciplinar liderat per l’arquitecte Jordi Ludevid va rebre el premi de la Fundació Caixa Manresa. En l’estudi es descrivien i analitzaven els elements determinants en el desenvolupament sostenible del Pla de Bages i ja es proposava l’adopció de criteris urbanístics i estratègics supramunicipals per mantindré la riquesa natural de la zona. Recentment, l’any 2020, des del Consell Comarcal s’ha publicat l’ “Anàlisi global dels PAE del Bages. Diagnosi prèvia per estratègies d’actuació supramunicipal per a un futur Pla director del sòl industrial. Juliol 2020”. 



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: MOSAIC AGROFORESTAL   PLA DE BAGES   MEANDRE 
També et pot interessar:
LES PROPOSTES D'OCI
Meandre, associació per a la preservació del patrimoni natural celebra els seus 20 anys
BAGES
La vinya i el sòl, pilars d'un cultiu més resilient
BAGES
Trobada de la gent de la pedra seca a la DO Pla de Bages

BAGES
La DO Pla de Bages participa en la jornada de dones del món del vi a Mallorca
BAGES
Produccions audiovisuals sobre el món de la vinya, el vi
LA FOTO DEL DIA
Una ruta entre muntanyes i paisatges sorprenents
Una cotorra a un arbre
Els Tirallongues donen el tret de sortida a la temporada a Manresa amb la Diada de Rams
Marc Canturri, nou president de la Demarcació Catalunya Central del Col·legi de Periodistes
Montserrat Pedreira consolida el seu lideratge internacional
Althaia i la Fundació Puigvert signen un acord
Solsona Experience oferirà visites a la Torre de Peracamps
L’Institut Gerbert d’Aurillac celebra el seu 25è aniversari
Les màquines treballant al Guimerà, deixen un carrer amb obres


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]