Dijous 25 de juny de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

El primer obrador compartit d'horta inicia l'elaboració de productes i conserves de proximitat
La consellera d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Teresa Jordà Roura, i l’alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia, han inaugurat l’equipament agroalimentari, que permetrà als pagesos i pageses del territori transformar el producte excedent de les seves explotacions, així com planificar nous cultius dedicats a la transformació, donant valor afegit al producte de proximitat.
La consellera Jordà i l'alcalde Aloy fan un brindis simbòlic amb crema de carbassa acompanyats d'altres autoritats. Foto: AJM

MANRESA / Redacció/Sergi Vàzquez   
31/03/2023 18:58
Segellen la compravenda del convent de Sant Carles Borromeu
El Cruyff Court Pep Guardiola de La Salle s'estrena amb el torneig de futbol adaptat 'Capacitats en Joc'
El CN Reus ha acollit el Campionat de Catalunya Aleví d’Estiu
El Centre de Formació Pràctica celebra 25 anys com a referent de la formació industrial
El primer obrador compartit d’horta de la Catalunya Central ja ha iniciat l’elaboració de productes i conserves de proximitat a les instal·lacions del Mercat Puigmercadal de Manresa. Aquests primers dies s’estan realitzant les proves de producció, amb la voluntat de poder tenir l’equipament a ple rendiment a partir d’aquest mes de juny, quan comença la temporada forta de l’horta manresana.
En el seu parlament, la consellera Jordà ha assegurat que “el paper d’aquest nou obrador compartit és importantíssim. És una autèntica eina de transformació rural, és una clara mostra de la transformació cap a models de producció i d’indústria ambientalment sostenibles, econòmicament viables i socialment justos”. Des del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, ha afegit, “seguirem donant suport a projectes de compromís amb la ruralitat i amb les persones que hi viuen, hi treballen i tenen cura d’un territori que és patrimoni de totes i tots”.

En la mateixa línia, l’alcalde Aloy ha explicat que el projecte segueix la línia arrencada per l’Ajuntament de Manresa per revaloritzar l’Anella Verda i l’horta manresana i ha posat l’obrador com a exemple de treball realitzat en xarxa, “sumant totes les complicitats necessàries per a fer-ho possible”.  Així mateix, ha subratllat el fet que l’obrador és “l’aposta més gran per la pagesia que s’ha fet en els darrers mandats”, un projecte que “lluita contra l’envelliment i el despoblament del món agrari”.

Finalment, el diputat Junyent ha afegit: “aquests obradors compartits juguen un paper fonamental en el desenvolupament de les zones rurals i han permès posar al mercat productes elaborats de forma artesana per les famílies del territori i, per això, des de la Diputació de Barcelona hi apostem”.

Un obrador totalment equipat

L’obrador compartit d’horta ocupa una superfície de 154 m2 i compta amb l’equipament necessari per transformar productes vegetals en brous, conserves o aliments processats a punt per al consum. Disposa d’una cuina totalment equipada i forn, maquinària per abatre temperatura i homogeneïtzar el producte, una autoclau per esterilitzar les conserves, una cambra freda on tallar vegetals, cambres frigorífiques on guardar producte i estris diversos per envasar, tallar i pelar vegetals o altres productes.

La instal·lació, que ha costat 185.000 euros, ha estat promoguda pels Ajuntaments de Manresa, Artés i Navàs —els tres municipis promotors de la Xarxa per la Sobirania Alimentària de la Catalunya Central (Xasacc)— i finançada per institucions que tenen com a objectiu promoure el desenvolupament agrari del territori. L’Ajuntament de Manresa hi ha aportat 103.000 euros, ARCA n’hi ha aportat 62.000 (31.000 subvencionats per la Diputació de Barcelona i 31.000 amb fons FEDER) i la Diputació de Barcelona, 20.000. La iniciativa també ha comptat amb el suport tècnic de les tres entitats i de la Xasacc.

Amb la construcció d’aquesta infraestructura, es vol potenciar l’ocupació al territori, tot creant noves oportunitats per als productors actuals i noves possibilitats d’ocupació per a persones que vulguin incorporar-se al sector agrari. Així mateix, l’existència de l’obrador permetrà als pagesos transformar el producte excedent de les seves explotacions i planificar nous cultius dedicats a la transformació. Finalment, també es pretén apropar els productes de proximitat als consumidors i consumidores finals, crear xarxes entre productors i elaboradors i innovar en productes i formats.

La gestió de l’equipament la porta a terme la cooperativa L’Obradora, que ha estat constituïda per diversos pagesos i pageses de la Catalunya Central amb la voluntat d’unir esforços per transformar el producte de les seves explotacions. Inicialment, preveuen transformar els seus excedents i fer conserves i productes de quarta gamma amb la marca L’Obradora, que garantirà que tot està elaborat amb productes de màxima proximitat i directes de productors.

La cooperativa està formada en aquests moments per deu productors (Can Torres, Ecopallareta, Frecoop, l’Hort del Navarro, Horta Can Calafell, Les Arnaules, Mas Rossinyol, Niuverd, Peixos Agustí, Sambucus). Es preveu que pugui ampliar-se a altres pagesos i pageses que tinguin interès a transformar el seu producte.

Un exemple de col·laboració

La regidoria de Ciutat Verda de l’Ajuntament de Manresa va començar a interessar-se per la construcció d’un obrador el 2018. Des d’aleshores, es van anar teixint aliances amb altres institucions i es va corroborar, amb els productors agraris, el potencial que podria tenir aquesta infraestructura a la Catalunya Central. La nova instal·lació ha estat possible gràcies a la col·laboració publicoprivada de diversos agents. D’una banda, el projecte s’ha impulsat des del ‘programa BCN Smart Rural’, una iniciativa promoguda per Diputació de Barcelona, en col·laboració amb ARCA i CTFC, i que compta amb el cofinançament dels fons FEDER de la Unió Europea. De l’altra, també ha estat possible gràcies al treball dels Ajuntaments membres de la Xarxa per la Sobirania Alimentària de la Catalunya Central (Xasacc) i a la col·laboraci ó de l’Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central, que promouen polítiques orientades al foment d’un sistema agroalimentari més sostenible. I, de manera destacada, els pagesos i pageses del territori, que han contribuït a la definició de les necessitats de l’obrador a través d’un procés participatiu dut a terme durant el 2020.

L’obrador: un projecte compartit d’abast supramunicipal

L’Ajuntament de Manresa fa anys que treballa en l’Anella Verda de la ciutat. Una de les seves principals línies estratègiques és la promoció de l'activitat agrícola. Aquest mateix objectiu és compartit per altres municipis i entitats de la Catalunya Central, que treballen per fomentar polítiques públiques o projectes en aquest àmbit.

L’any 2018, els Ajuntaments d'Artés, Navàs i de Manresa van creure que podia ser favorable unir-se en xarxa amb l’objectiu de poder treballar i coordinar aquests temes sota un mateix grup de treball. D’aquesta manera, es va crear la Xarxa per a la Sobirania Alimentària de la Catalunya Central (Xasacc).



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: OBRADOR D'HORTA   MANRESA 
També et pot interessar:
MANRESA
Segellen la compravenda del convent de Sant Carles Borromeu
MANRESA
El Cruyff Court Pep Guardiola de La Salle s'estrena amb el torneig de futbol adaptat 'Capacitats en Joc'
NATACIÓ
El CN Reus ha acollit el Campionat de Catalunya Aleví d’Estiu

ACTUALITAT
El Centre de Formació Pràctica celebra 25 anys com a referent de la formació industrial
MANRESA
Tot a punt per a la 'Manresa Orgullosa', la festa de cloenda del Dia de l'Orgull LGTBI+
ACTUALITAT
Conservació curativa del retaule del Sant Esperit de la Seu de Manresa
Súria celebra la Nit de Sant Joan amb la foguera, la Flama del Canigó i actuacions
La lluna il·lumina les nits
Campanya "FOC és FOC" per reforçar la prevenció dels incendis forestals i l'autoprotecció
L'Escola Municipal de Música acomiada el curs amb la celebració del Concert d'Estiu
Segellen la compravenda del convent de Sant Carles Borromeu
Conservació curativa del retaule del Sant Esperit de la Seu de Manresa
L’Ajuntament inverteix 400.000 euros en climatitzar la pista del pavelló d’esports
Tot a punt per a la 'Manresa Orgullosa', la festa de cloenda del Dia de l'Orgull LGTBI+


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]